Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Data-analyse voor de hospitalitysector/236887/3528/2526/1/28
Studiegids

Data-analyse voor de hospitalitysector/2

36887/3528/2526/1/28
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in het hotelmanagement, trajectschijf 3
    Keuzeoptie:
    • E-hospitality
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Van Thiel Daniel
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (2de module)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

eerder ingeschreven voor Statistiek m.i.v. excel/2 OF eerder ingeschreven voor Kwantitatief Onderzoek /2.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Analytisch denken/bedrijfseconomisch inzicht
Je neemt beslissingen op basis van analyse en interpretatie van hotel- en marktgegevens verkregen uit STR-rapporten.
Je stelt zelf een rapport/dashboard op door gebruik te maken van Microsoft Power BI dat tot doel heeft een beeld te vormen van een toeristische organisatie.
Je interpreteert de online reviewresultaten op het vlak waarde, volume en variatie voor een hotel op basis van een online reputatiemanagementsysteem.

Leerinhoud

Dit OLOD is opgesplitst in drie delen die allen betrekking hebben op data-analyse binnen de sector.

1) Hotel- en marktgegevens analyseren en interpreteren
Een eerste deel bestaat erin dat de studenten via zelfstudie een CHIA-cursus volgen. CHIA staat voor Certification in Hotel Industry Analytics. Studenten maken kennis met de terminologie, formules en statistieken die worden gebruikt door de accommodatie-industrie. Zij leren verschillende soorten hotel- en marktgegevens analyseren en hoe zij op basis van die analyse beslissingen kunnen nemen. Studenten verwerven inzicht in de benchmarking- en prestatierapporten die worden gebruikt door de hotelsector en de toeristische sector.
De CHIA-cursus spitst zich hoofdzakelijk toe op het gebruik van de STR-trendrapporten. De organisatie, STR is een organisatie die hoogwaardige gegevensbenchmarking, analyses en marktinzichten biedt voor de wereldwijde hotelsector. Zij leveren gegevens die vertrouwelijk, nauwkeurig en bruikbaar zijn .

2) Rapporten/dashboards opmaken
Een tweede deel legt de nadruk op het gebruik van Microsoft Power BI voor toeristische databanken. Met Power BI kunnen organisaties beschikbare data in de organisatie in de gaten houden. Gegevens kunnen in dashboards worden geïntegreerd. Studenten leren een eenvoudig dashboard opmaken. Tevens wordt er ook aandacht besteed aan de algemene achtergrond van Power BI databanken in toeristische context.

3) Basis van SEM (Search Engine Marketing)
* SEO (Search Engine Optimization): Studenten leren hoe ze hun website kunnen optimaliseren voor zoekmachines, inclusief trefwoordenonderzoek, on-page en off-page SEO.
* E-mail marketing
* Succes meten
Webanalyse en KPI’s: Studenten leren hoe ze de prestaties van hun hotelwebsite kunnen meten, inclusief het opzetten en analyseren van KPI’s.
Google Analytics en Google Search Console: Studenten gebruiken deze tools om websiteverkeer en zoekmachineprestaties te analyseren.

Studiematerialen (lijst)

Studiewijzer (beschikbaar via Digitap)Verplicht
Sociale media en online travel agents in de hotelsectorVerplicht
  • Auteur: Christian Holthof & Sophie van Tilburg

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing3,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges21,00 uren
Werktijd buiten de contacturen54,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken30,00Online STR-examen (90 minuten)Inhoud: combinatie van oefeningen en een aantal kennis- en inzichtsvragen- bij score van 70% of hoger behaalt de student het CHIA-certificaat- bij score van 50% of hoger is de student geslaagd voor dit deelexamen
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken20,00Power BI - Het dashboard wordt geƫvalueerd door externen.
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken40,00Zie studiewijzer voor meer info
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)10,00Zie studiewijzer voor meer info
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken20,00Voor dit deelexamen is geen tweede examenkans mogelijk. Het deelcijfer van de eerste examenkans wordt ongeacht het resultaat overgedragen van de eerste naar de tweede examenperiode.
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks50,00Zie studwijzer voor meer info.
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks30,00Online STR-examen (90 minuten)Inhoud: combinatie van oefeningen en een aantal kennis- en inzichtsvragen- bij score van 70% of hoger behaalt de student het CHIA-certificaat- bij score van 50% of hoger is de student geslaagd voor dit deelexamenAls de student in de eerste examenperiode voor dit deelexamen een deelcijfer behaalt dat ten minste 10 op 20 bedraagt, dan wordt dit deelcijfer overgedragen naar de tweede examenperiode en kan de student dit deelexamen niet hernemen in de tweede examenperiode. Als de student in de eerste examenperiode voor dit deelexamen minder dan 10 op 20 behaalde, dan neemt de student deel aan de tweede examenkans.

Toetsing (tekst)

Er worden maluspunten toegekend bij ongewettigde afwezigheid op gastcolleges (zie studiewijzer voor meer info).

De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus reeds inbegrepen.