Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Verkorte Managementstage36977/3528/2526/1/81
Studiegids

Verkorte Managementstage

36977/3528/2526/1/81
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in het hotelmanagement, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 15 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: De Smet Wouter
Andere co-titularis(sen): Coraj Rudina, Lippens An, Storme Caroline, Van Nijlen Bart, Van Thiel Daniel
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (Academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd/getolereerd).
Totale studietijd: 430,25 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

De student gaat 12 weken op stage bij een binnenlands of buitenlands hospitalitybedrijf. Er is een divers aanbod van stageplaatsen, afdelingen en functies waarbinnen studenten een keuze kunnen maken om hun competenties op (middle)managementniveau verder te ontwikkelen. De managementstage vormt, samen met het opleidingsonderdeel Bachelorproef, het sluitstuk van de opleiding.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Beroepstechnisch/servicegericht
werkt in grote zelfstandigheid aan complexere opdrachten, met oog voor een zo servicegericht mogelijke benadering.
Je past de geleerde kennis en inzichten toe bij het uitvoeren van de dagelijkse operationele processen.
Je volgt in de aanpak van taken een beredeneerde, stapsgewijze werkmethodiek.
Analytisch denken/bedrijfseconomisch inzicht
Je identificeert problemen, analyseert ze en achterhaalt de achterliggende oorzaken.
Je monitort Key Performance Indicators (KPI’s) die in de onderneming worden gebruikt om de kwaliteit te waarborgen, vb. omzetcijfers, bezettingsgraden, ADR (Average Daily Rate), en RevPAR (Revenue per Available Room).
Procesmatig/wetgeving
Je stelt contracten en andere formele documenten op volgens de vigerende vereisten en wettelijke normen.
Je houdt bij de dagelijkse activiteiten rekening met hygiënenormen en/of veiligheidsvoorschriften.
Je respecteert en volgt de kwaliteitsstandaarden van de onderneming.
Je voert procedures uit, rekening houdend met budgettaire beperkingen en/of andere randvoorwaarden.
Je respecteert de deontologische en ethische gedragscode van de onderneming en bewaart zo nodig discretie.
Efficiëntie en stressbestendigheid
Je toont weerbaarheid bij tegenslag, teleurstelling of kritiek.
Je handelt veilig, snel en effectief, ook in situaties van tijdsdruk en/of werkdruk.
Je faseert grote, complexere opdrachten in (kleinere) deeltaken.
Je coördineert efficiënt de verscheidenheid aan toegewezen taken en stelt daarbij de juiste prioriteiten zonder externe sturing.
Je hanteert een strak timemanagement om de verschillende deadlines te kunnen halen en stresssituaties te voorkomen.
Je gaat flexibel om met onverwachte situaties en veranderende omstandigheden.
Managementrol / kwaliteitszorg
Je identificeert verbeterpunten in de operationele processen en doet suggesties voor acties om deze aan te pakken.
Je levert een constructieve en kwalitatieve bijdrage tot de realisatie van de strategische doelstellingen van de onderneming.
Projectmanagement/duurzaamheid
Je denkt creatief mee aan lopende of nieuwe projecten op de afdeling en/of in de onderneming.
Je integreert je volwaardig in de bedrijfscultuur en bedrijfsstrategie.
Je houdt bij de realisatie van opdrachten rekening met ethische, sociale en ecologische waarden.
Je stimuleert bewustwording en betrokkenheid bij duurzaamheid onder de stakeholders van het bedrijf, vb. inzake energie- en waterbesparing, afvalverwerking, duurzame materialen.
Leiderschap / teamvaardigheden
Je creëert een inclusieve werkomgeving waarin alle collega’s je gewaardeerd en gerespecteerd voelen.
Je neemt mee de verantwoordelijkheid op voor collectieve beslissingen van het team.
Je stelt je bij meningsverschillen sociaal, flexibel en respectvol op en sluit compromissen waar nodig.
Je toont leidinggevende of coördinerende vaardigheden binnen de context van het bedrijf.
Netwerk / internationaal
Je legt vlot contacten met collega’s buiten de eigen afdeling en met externen (vb. leveranciers, zakenpartners).
Je benoemt opportuniteiten voor professionele samenwerking buiten het eigen bedrijf en/of in het buitenland.
Gastvrije attitude
Je handelt proactief vanuit een attentvolle betrokkenheid tegenover elke gast of klant (intern of extern).
Je speelt in op de behoeften van diverse gasten, klanten, etc., ongeacht hun achtergrond, cultuur of voorkeuren.
Je blijft steeds vriendelijk, ook onder tijdsdruk en in moeilijkere omstandigheden.
Je beheerst de technieken van professionele conflicthantering en probleemoplossend handelen, waar nodig.
Je houdt rekening met feedback van gasten, collega’s, superieuren… om zijn gastvrije houding te optimaliseren.
Communicatie / taalvaardigheid
Je drukt je in professionele gesprekssituaties uit in correcte zinnen in de gangbare taal of talen.
Je hanteert vlot het vakjargon van de hospitalitysector, zo nodig in een vreemde taal.
Je hanteert vlot het meest geschikte communicatiekanaal (vb. mail, telefoon, persoonlijk gesprek), naargelang van de situatie.
Je drukt je in professionele schriftelijke communicatie uit in correcte zinnen in de gangbare taal of talen.
Je formuleert meningen, ideeën en complexere inhouden in duidelijke en heldere taal.
Zelfsturend vermogen
Je merkt mogelijke problematische of kritieke situaties tijdig op en zoekt onmiddellijk naar alternatieve oplossingen.
Je communiceert oprecht tegenover leidinggevenden over je grenzen, noden en voorkeuren.
Je vervult de opgedragen rol of functie met een vanzelfsprekend gevoel voor verantwoordelijkheid en plichtsbesef.
Informatieverwerking / ICT
Je beheerst vlot de informaticasystemen en softwarepakketten die in de sector courant zijn, zoals PMS (Property Management Systems) en CRS (Central Reservation Systems) en/of klantrelatiebeheerprogramma’s.
Je gaat met de nodige discretie om met de beschikbare strategische en/of confidentiële informatie.
Levenslang leren/reflectie
Je speelt in op actuele trends en ontwikkelingen in de sector of past nieuwe, innovatieve technologieën toe.
Je deelt opgedane kennis en inzichten met collega’s en teamleden om bij te dragen aan de ontwikkeling van het team.
Je reflecteert kritisch over het eigen functioneren binnen de afdeling en het bedrijf, met het oog op professionele zelfontplooiing.
Je identificeert zelfstandig welke vaardigheden of kennis hij/zij verder moet ontwikkelen en onderneemt stappen om hierin te groeien (vb. extra opleiding, zelfstudie …)
Je analyseert samenwerkingen binnen het team en reflecteert op jouw bijdrage aan het groepsresultaat.

Leerinhoud

Tijdens dit opleidingsonderdeel past de student al de verworven kennis, vaardigheden en attitudes uit de bacheloropleiding toe binnen een reële werkervaring in de hospitalitysector. De student functioneert als volwaardig lid van een team binnen een organisatie en ondersteunt daarbij zo goed mogelijk het middenkader binnen het bedrijf. Hierbij grijpt hij/zij leerkansen aan om zijn/haar managementvaardigheden verder te ontwikkelen.

Studiematerialen (lijst)

StageovereenkomstVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool
StagereglementVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool
Studiewijzer (beschikbaar via Digitap)Verplicht

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing0,25 uren
Werkvormen
Werkplekleren en/of stage420,00 uren
  • Omschrijving: Stage in het bedrijf
Werktijd buiten de contacturen10,00 uren
  • Omschrijving: reflectieverslagen schrijven en deelname aan 1 terugkomdag

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePraktijkbeoordeling in een professionele context80,00Zie meer info in de studiewijzer en op Digitap
Eerste examenperiodeReflectieopdracht in de examenreeks10,00Zie meer info in de studiewijzer en op Digitap
Eerste examenperiodeReflectieopdracht permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)10,00Zie meer info in de studiewijzer en op Digitap

Toetsing (tekst)

De toetsing bestaat uit twee grote onderdelen:

(1) Het functioneren op de stageplaats: De mentor op de stageplek vult tweemaal (zowel tussentijds als op het einde) een beoordelingsformulier in op basis van criteria die corresponderen met de te behalen leerdoelen.

(2) Reflectieopdrachten: Zowel voor, tijdens als na de stage reflecteert de student schriftelijk aan de hand van reflectiedocumenten (o.a. KYSS-test) (zelf)kritisch over het eigen leerproces en het bijsturen daarvan. Deze reflectieverslagen worden ook mondeling besproken met de begeleiders. Na de stage is er een finaal reflectiegesprek met de hogeschoolcoaches om af te toetsen of de student de leerdoelen heeft gerealiseerd.