Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Medische vorming IV/325738/3532/2526/1/10
Studiegids

Medische vorming IV/3

25738/3532/2526/1/10
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in organisatie & management, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • Health Care Management
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Dom Sandra
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 3
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2026 (3de module)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

eerder ingeschreven voor Medische vorming /1-2-3-4 OF eerder ingeschreven voor Medische vorming /1-2-3-4.

Korte omschrijving

Het chemische organisatieniveau:
Er wordt een kort overzicht gegeven van het chemische organisatieniveau.

Gastro-enterologie:
Eerst komen de anatomie en de fysiologie van het spijsverteringsstelsel aan bod. Daarna wordt de pathologie ervan bestudeerd.

Stofwisseling en energetica:
Eerst wordt besproken wat er met voedingsstoffen gebeurt als ze zich eenmaal in het lichaam bevinden, hoe energie wordt verkregen uit afbraak van organische moleculen en op welke wijze energie verbruikt wordt als bijdrage aan cellulaire activiteiten. Daarna wordt bekeken waaruit een evenwichtig dieet bestaat. Tenslotte worden enkele stofwisselingsziekten besproken.

OLR-Leerdoelen (lijst)

1.1 Je zoekt klassieke en digitale informatie op, verzamelt en archiveert.
De student ontleedt ongekende medische termen a.d.h.v. gekende woorddelen.
De student begrijpt de termen die gebruikt worden in de labo-onderzoeken.
2.2 Je denkt onafhankelijk, ontwikkelt een eigen visie en kan deze gefundeerd onderbouwen.
De student benadert medische teksten en gegevens op basis van objectieve kennis.
4.3 Je denkt innovatief en creatief en doet suggesties om problemen aan te pakken.
De student maakt analyses op basis van medische gegevens en medische verslagen.
5.0 Je bent stipt, werkt snel en doelmatig, ordelijk en nauwkeurig.
De student interpreteert en schrijft medische gegevens correct.
8.2 Je beseft de noodzaak tot een leven lang leren en bent bereid om bij te scholen.
De student zoekt spontaan ongekende medische termen op.
9.3 Je schat vragen en wensen van stakeholders correct in en stemt je communicatie af op de doelgroep.
De student vertaalt medische terminologie naar alledaags taalgebruik verstaanbaar voor de patiënt.
14.3 Je hebt een grondige kennis van anatomie, fysiologie en pathologie en medische therapeutische technieken en basiskennis van toegepaste farmacotherapie.
De student schrijft, verklaart en situeert de medische termen van de cursus in hun juiste context.
De student zoekt geneesmiddelen, hun toedieningswijze e.d.m. op de juiste wijze op, gebruik makend van geneesmiddelencompendia.
De student schrijft alle geziene medische termen correct en kan deze uitleggen.
De student verwerft basisinzicht in het moleculair organisatieniveau van het menselijk lichaam en de fundamentele processen van stofwisseling en energetica, met het oog op een beter begrip van medische terminologie, laboratoriumresultaten en communicatie binnen een medische context.
De student verklaart en situeert frequent gebruikte afkortingen i.v.m. het betreffende stelsel van het menselijk lichaam.
"De student beschrijft veelvoorkomende aandoeningen binnen het domein van de endocrinologie en pneumologie en verduidelijkt daarbij het ontstaansmechanisme, de belangrijkste symptomen, de diagnostische methoden en de gangbare behandelingen. "

Leerinhoud

Inleiding tot het chemische organisatieniveau:

  • Opbouw en structuur van atomen en elementen
  • Belangrijkste chemische elementen in het menselijk lichaam
  • Atoomeigenschappen: atoomgetal, massagetal, isotopen, elektronenconfiguratie
  • Chemische bindingen en reacties, inclusief enzymwerking en metabolisme
  • Verschil tussen organische/anorganische verbindingen en nutriënten/metabolieten
  • Chemische eigenschappen van water en de pH-schaal
  • Zuren, basen, zouten en buffers
  • Structuur en functie van koolhydraten, lipiden, eiwitten en nucleïnezuren
  • Energierijke verbindingen (bv. ATP)
  • Relatie tussen chemische stoffen en celwerking

Gastro-enterologie:

  • Anatomie en fysiologie van het spijsverteringsstelsel
  • Diagnostische methoden bij aandoeningen van het maag-darmkanaal
  • Etiologie, risicofactoren, symptomen, diagnostiek en behandeling van gastro-enterologische aandoeningen van:
    • mond (stomatitis, gingivitis, parodontitis)
    • slokdarm (slikstoornissen, oesofagusvarices, GERD, hernia diafragmatica)
    • maag (gastritis, ulcus pepticum, gastro-enteritis, maagkanker)
    • darmen (appendicitis, diverticulitis, inflammatoire darmziekten, coeliakie, PBS, ileus, dikkedarmkanker)
    • lever (icterus, hepatitis, levercirrose)
    • galblaas (cholelithiasis)
    • pancreas (pancreatitis, pancreascarcinoom)
    • peritoneum (peritonitis)

Stofwisseling en energetica:

  • Koolhydraatstofwisseling
  • Vetstofwisseling
  • Eiwitstofwisseling
  • Nucleïnezuurstofwisseling
  • Evenwichtig dieet
  • Energie en stofwisselingssnelheid 
  • Voeding- en stofwisselingsaandoeningen
     

Studiematerialen (lijst)

Anatomie en fysiologie : een inleidingVerplicht
  • Auteur: Martini, Frederic H.; Bartholomew, Edwin F.; Ober, William C.
Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
  • Opmerking: De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus reeds inbegrepen.
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges24,00 uren
Werktijd buiten de contacturen52,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Schriftelijk examen
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Schriftelijk examen

Toetsing (tekst)

Zie Digitap voor eventuele verdere instructies.