Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Medische vorming /1-2-3-435423/3532/2526/1/82
Studiegids

Medische vorming /1-2-3-4

35423/3532/2526/1/82
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in organisatie & management, trajectschijf 1
    Afstudeerrichting:
    • Health Care Management
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Co-titularis(sen): Dom Sandra
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 155,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Medische terminologie: 
Op systematische wijze wordt er een zeer uitgebreide basiskennis van medische termen verworven. De afzonderlijke componenten waaruit de medische termen zijn opgebouwd worden grondig ingestudeerd zodat men aan de hand hiervan vele nieuwe termen kan ontleden en begrijpen.

Algemene medische vorming:
Bij wijze van inleiding wordt er kennis gemaakt met de verschillende domeinen van het menselijke lichaam en met de basisbegrippen i.v.m. anatomie, fysiologie en pathologie. Verder wordt de cel bestudeerd en wordt er een beknopt overzicht gegeven van de soorten weefsels zodat er een stevige basis gelegd is voor de studie van de anatomie, fysiologie en pathologie van de verschillende orgaanstelsels.
Het locomotorisch stelsel is het eerste stelsel dat uitgebreid bestudeerd wordt. Er wordt gestart met de anatomie en de functieleer van skelet, gewrichten en spieren, om vanuit deze kennis de pathologie te kunnen begrijpen. Van bij aanvang wordt het gebruik en de correcte spelling van de specifieke medische termen benadrukt.

Belangrijke opmerking:
Om de student geleidelijk aan vertrouwd te maken met de typische medische vaktaal wordt dit vak reeds van in de 1ste module gegeven. De lessen lopen dus over de 4 modules, telkens gedurende de 6 lesweken. Na elke module is er een evaluatie over de geziene leerstof (zie studiewijzer in Digitap voor meer informatie).

OLR-Leerdoelen (lijst)

1.1 Je zoekt klassieke en digitale informatie op, verzamelt en archiveert.
De student ontleedt ongekende medische termen a.d.h.v. gekende woorddelen.
De student kan uitleg geven over medische onderwerpen uit de cursus.
2.2 Je denkt onafhankelijk, ontwikkelt een eigen visie en kan deze gefundeerd onderbouwen.
De student benadert medische teksten en gegevens op basis van objectieve kennis.
8.1 Je toont een actieve houding t.o.v. de beroepsontwikkeling.
De student bezit de attitude om ongekende medische termen, die men in dossiers en verslagen aantreft, op te zoeken in een medisch verklarend woordenboek.
9.3 Je schat vragen en wensen van stakeholders correct in en stemt je communicatie af op de doelgroep.
De student vertaalt medische terminologie naar alledaags taalgebruik verstaanbaar voor de patiënt.
14.3 Je hebt een grondige kennis van anatomie, fysiologie en pathologie en medische therapeutische technieken en basiskennis van toegepaste farmacotherapie.
De student schrijft, verklaart en situeert de medische termen binnen de onderdelen van cytologie, osteologie, myologie en de pathologie van het bewegingsstelsel in hun context.
De student schrijft, verklaart en situeert de medische termen van de cursus in hun juiste context.
De student beschrijft veelvoorkomende aandoeningen van het bewegingsapparaat en verduidelijkt daarbij het ontstaansmechanisme, de belangrijkste symptomen, de diagnostische methoden en de gangbare behandelingen.
De student verklaart en situeert frequent gebruikte afkortingen i.v.m. het betreffende stelsel van het menselijk lichaam.

Leerinhoud

• Algemene begrippen i.v.m. anatomie, fysiologie en pathologie
• Studie van de cel (cytologie) en de weefsels (histologie)
• Anatomie en fysiologie van het locomotorisch stelsel: skelet (osteologie), gewrichten (artrologie) en spieren (myologie)
• Pathologie van het locomotorisch stelsel
• Medische terminologie

Studiematerialen (lijst)

Anatomie en fysiologie : een inleidingVerplicht€ 94,99
  • Auteur: Martini, Frederic H.; Bartholomew, Edwin F.; Ober, William C.
Medische terminologieVerplicht€ 72,00
  • Auteur: PENNING & VELTHOVEN
Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing3,00 uren
  • Opmerking: De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus reeds inbegrepen.
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges32,00 uren
Practicum en/of oefeningen16,00 uren
Werktijd buiten de contacturen104,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks65,00Schriftelijk examen medische vorming na elke module. Zie studiewijzer in Digitap voor meer informatie.
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks20,00Schriftelijk examen medische terminologie na module 4. Zie studiewijzer in Digitap voor meer informatie.
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)15,00Tijdens elke module worden tijdens de lesweken toetsen medische terminologie afgenomen.
Zie studiewijzer in Digitap voor meer informatie.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks35,00Schriftelijk examen medische terminologie. Zie studiewijzer in Digitap voor meer informatie.
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks65,00Schriftelijk examen medische vorming. Zie studiewijzer in Digitap voor meer informatie.

Toetsing (tekst)

Zie studiewijzer in Digitap voor meer informatie.