Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
E-business /237105/3532/2526/1/40
Studiegids

E-business /2

37105/3532/2526/1/40
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in organisatie & management, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • Business & Languages
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: De Bie Dave (eng)
Onderwijstalen: Engels
Kalender: Module 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (2de module)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Deze cursus biedt studenten zonder technische achtergrond een inleiding tot de verschillende aspecten van een e-commerce bedrijf. Studenten leren essentiële concepten kennen, waaronder e-business, e-commerce en e-marketing. Ze ontwikkelen de vaardigheden om een een technische infrastructuur op te zetten en effectieve marketingstrategieën toe te passen. Casestudies van succesvolle e-commerce bedrijven worden geanalyseerd. Deze cursus bereidt studenten voor op het starten van een eigen e-commerce bedrijf of het vervullen van e-commerce gerelateerde functies.

Begincompetenties (tekst)

Elementaire kennis van marketing en ICT.

OLR-Leerdoelen (lijst)

1.3 Je zorgt voor efficiënte informatiedoorstroming en -verwerking.
De student maakt een eenvoudige, statische website met behulp van een online HTML-editor en/of AI-ondersteunde tool.
2.1 Je evalueert jouw eigen handelen en denken, dat van anderen en jouw omgeving.
De student reflecteert op de impact van actuele digitale trends (zoals AI, zero-click en multi-channel search) op digitale strategie.
De student analyseert en beoordeelt de digitale positie en website van een organisatie.
3.2 Je werkt plan- en projectmatig.
De student stelt een strategisch internetprojectplan op waarin doelgroep, doelen, technologie, structuur en meetbaarheid samenkomen.
De student ontwikkelt een functioneel wireframe waarin de noden van de doelgroep en principes van usability en toegankelijkheid verwerkt zijn.
6.2 Je organiseert en implementeert administratieve en organisatorische procedures.
De student formuleert een online marketingstrategie op basis van het RACE-model, inclusief een onderbouwd SEO- en KPI-plan.

Leerinhoud

Inleiding in Digitale Strategie en e-Business

Deze cursus biedt een praktijkgerichte introductie tot digitale strategie binnen een e-businesscontext. Studenten maken kennis met het strategisch inzetten van websites, zoekmachines en online kanalen om zakelijke doelstellingen te realiseren.
Via het RACE-model (Reach, Act, Convert, Engage) leren studenten digitale activiteiten stapsgewijs analyseren en opbouwen. Ze verdiepen zich in doelgroepanalyse, doelen stellen, het functioneel ontwerpen van een website, usability, contentplanning en toegankelijkheid.
Naast het ontwerpen en beoordelen van websites leren studenten ook de technische basisprincipes begrijpen (HTML, CMS, beveiliging, betaalmogelijkheden) en werken ze met tools zoals Google Trends, SEMrush, Google Analytics en Search Console.
Ze ontwikkelen een volledig digitaal strategieplan met bijhorend wireframe, op basis van een zelfgekozen fictieve case. Daarbij houden ze rekening met trends zoals AI-gebaseerde zoekresultaten en het toenemend belang van multi-channel vindbaarheid.

Onderwerpen die aan bod komen:

• Inleiding tot digitale strategie en het RACE-model
• E-commerce en digitale marktmodellen
• Doelgroepanalyse, persona’s en positionering
• Website-opbouw: content, structuur, functionaliteit en toegankelijkheid
• Wireframes, ontwerpstandaarden en usability
• SEO, SEA en digitale promotie
• KPI’s en succesmeting met Analytics & Search Console
• AI en zero-click search als strategische uitdagingen
• Internetprojectplan als eindopdracht

Deze cursus combineert analyse, creativiteit en strategie, en vormt een essentiële basis voor elke student die wil leren hoe digitale kanalen doelgericht kunnen ingezet worden binnen organisaties.

Studiematerialen (lijst)

(Cursus)materiaal op de elektronische leeromgeving Digitap.Verplicht
  • Auteur: lector

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing1,00 uren
  • Opmerking: De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus reeds inbegrepen.
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Vormen van groepsleren12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen53,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht100,00Studenten schrijven in groep een paper en verdedigen deze mondeling. Daarnaast ontwikkelen zij een website (groepswerk).
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00De student schrijft een paper over een e-business topic en verdedigt de paper mondeling tijdens de examensreeks.
Opgelet: student dient de lector te contacteren voor 30 juni voor de nodige info rond de opdracht.

Toetsing (tekst)

Zie Digitap voor eventuele verdere instructies.