Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Mens en Maatschappij
Sportief-agogische vaardigheden35199/3533/2526/1/25
Studiegids

Sportief-agogische vaardigheden

35199/3533/2526/1/25
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de orthopedagogie, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Adams Carl
Andere co-titularis(sen): Cox Vreni
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (1ste semester) of 15.03.2026 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Het opleidingsonderdeel sportief-agogische vaardigheden omvat
- kennismaking en ervaren van sportief-agogische werkvormen
- kennismaking met het ervaringsleren en groepsdynamisch werken
- kennismaken met en ervaren van het programma Rots en water
- trainen en beheersen van technieken ‘zelfverdediging in de zorg’

OLR-Leerdoelen (lijst)

Deskundig in opvoeden begeleiden ondersteunen: Ondersteunt, organiseert en coördineert wonen, werken, leren en vrije tijd in de dagelijkse context van een individu of groep. Methodisch handelen.
De student neemt verantwoordelijkheid voor zijn eigen fysieke, sociale en psychologische veiligheid, die van de medestudenten en gaat op een respectvolle manier om met materiaal en omgeving.
De student neemt een professionele begeleidershouding aan bij het ondersteunen van een sportief agogische activiteit, afgestemd op de ondersteuningsbehoeften van een diverse cliëntengroep en houdt hierbij rekening met de vormings- of ontwikkelingsvragen
Deskundig in werken in en met groepen: Groepsdynamisch werken (met cliënten/teams, vrijwilligers, mantelzorgers)
De student speelt bewust en doordacht in op groepsdynamische processen tijdens het uitvoeren van een sportief agogische activiteit.
Kritisch denken, levenslang en levensbreed leren, onderbouwd denken en handelen
De student motiveert de keuze van de gekozen sportief agogische activiteit i.f.v. een diverse cliëntgroep (interesses, krachten, mogelijkheden, beperkingen, drempels, veiligheidsnoden, …)
Zelfregulering: Autonoom, intentioneel en proactief handelen, weerbaar, zelfzorg, reflecteren
De student past persoonlijke veiligheidstechnieken correct toe, met aandacht voor de eigen veiligheid en die van anderen
Creatief denken en handelen
De student ontwikkelt en voert op een creatieve manier een sportief agogische activiteit uit, passend bij de doelstellingen en de ondersteuningsbehoeften van een diverse cliëntengroep

Leerinhoud

In het opleidingsonderdeel sportief-agogische vaardigheden werken we via ervaringsgericht en groepsdynamisch leren aan een professionele basishouding bij studenten. De focus ligt enerzijds op het proces van de student zelf en anderzijds op het inzicht in hoe ervaringsgerichte leerprocessen worden opgebouwd in de begeleiding. We reiken de student tal van sportief-agogische werkvormen aan.
De student kent zijn eigen grenzen en kan in zijn kracht en in zijn kwetsbaarheid staan, nodig voor reflectie en dialoog, in dit proces. We verdiepen ons in de bestaande Rots en Water training en leren de studenten enkele technieken aan die kaderen binnen zelfverdediging in de hulpverlening.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

1. Syllabus sportief-agogische werkvormen (2024-2025) Digitap
2. Literatuurlijst: aanbevolen
3. Documenten op het digitale leerplatform Digitap
4. Studiewijzer ‘Sportief-agogische vaardigheden’ (2024-2025) 

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen20,00 uren
  • Duur: Semester
Werktijd buiten de contacturen58,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken80,00Deel 1. Individuele vaardigheidstoets begeleidershouding: iedere student zal zich verdiepen in een specifieke methodiek die passend is bij een bepaalde groep van cliënten. Hij zal een gefundeerde en gedocumenteerde motivatie maken van deze keuze, waarbij een schriftelijk deel hoort en een deel praktijk.
2) Toetsmedium: mondeling, schriftelijk
3) Bron: open boek
4) Toetsmoment: momentopname tijdens lesweken
5) Beoordelaar: lector
6) Voor het ontwikkelen en zich eigen maken van specifieke sportief- agogische vaardigheden is de interactie met medestudenten en de lesgever noodzakelijk. Hierdoor geldt een verplichte aanwezigheid voor alle practica. Vanaf de tweede afwezigheid moet de student de afwezigheid wettigen. De student verwittigt de lector ten laatste op de dag van de afwezigheid en wettigt de afwezigheid binnen de 4 werkdagen aan de hand van een medisch attest via de module ‘Mijn afwezigheden’ in iBaMaFlex. Je moet aan minstens 5 practica hebben deelgenomen, om te kunnen slagen voor dit examen. Als je aan minder dan 5 practica deelneemt, krijg je een 0 voor dit examen. Vanaf de tweede ongewettigde afwezigheid wordt er een individuele correctie toegepast op je totaal behaalde punt voor dit vak. Het niet respecteren van de deadline voor het indienen van de opdracht resulteert in een 0/20 voor dit opleidingsonderdeel.
7) Voor taal- en vormfouten worden er binnen de opleiding orthopedagogie tot 4 punten afgetrokken op schriftelijke opdrachten .
1pt: Afspraken rond de opdracht (met bronvermelding)
1pt: Tekststructuur (& lay-out)
1pt: Formulering: doelgerichte, professionele schrijfstijl
1pt: Correcte taal
Regels rond het al dan niet gebruiken van AI vind je terug in de studiewijzer.
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken20,00Deel 2: Individuele vaardigheidstoets persoonlijke veiligheidstechnieken: iedere student toont de gepaste veiligheidstechnieken in een nagebootste situatie.
2) Toetsmedium: mondeling
3) Bron: gesloten boek
4) Toetsmoment: momentopname tijdens lesweken
5) Beoordelaar: lector
6) Voor het ontwikkelen en zich eigen maken van specifieke sportief- agogische vaardigheden is de interactie met medestudenten en de lesgever noodzakelijk. Hierdoor geldt een verplichte aanwezigheid voor alle practica. Vanaf de tweede afwezigheid moet de student de afwezigheid wettigen. De student verwittigt de lector ten laatste op de dag van de afwezigheid en wettigt de afwezigheid binnen de 4 werkdagen aan de hand van een medisch attest via de module ‘Mijn afwezigheden’ in iBaMaFlex. Je moet aan minstens 5 practica hebben deelgenomen, om te kunnen slagen voor dit examen. Als je aan minder dan 5 practica deelneemt, krijg je een 0 voor dit examen. Vanaf de tweede ongewettigde afwezigheid wordt er een individuele correctie toegepast op je totaal behaalde punt voor dit vak. Het niet respecteren van de deadline voor het indienen van de opdracht resulteert in een 0/20 voor dit opleidingsonderdeel.

Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks20,00Deel 2. Individuele vaardigheidstoets persoonlijke veiligheidstechnieken: iedere student toont de gepaste veiligheidstechnieken in een nagebootste situatie.
2) Toetsmedium: mondeling, schriftelijk
3) Bron: gesloten boek
4) Toetsmoment: momentopname tijdens examens
5) Beoordelaar: lector
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks80,00Deel 1. Individuele vaardigheidstoets begeleidershouding: iedere student zal zich verdiepen in een specifieke methodiek die passend is bij een bepaalde groep van cliënten. Hij zal een gefundeerde en gedocumenteerde motivatie maken van deze keuze, waarbij een schriftelijk deel hoort en een deel praktijk.
2) Toetsmedium: mondeling, schriftelijk
3) Bron: open boek
4) Toetsmoment: momentopname tijdens lesweken
5) Beoordelaar: lector
Voor taal- en vormfouten worden er binnen de opleiding orthopedagogie tot 4 punten afgetrokken op schriftelijke opdrachten .
1pt: Afspraken rond de opdracht (met bronvermelding)
1pt: Tekststructuur (& lay-out)
1pt: Formulering: doelgerichte, professionele schrijfstijl
1pt: Correcte taal
Regels rond het al dan niet gebruiken van AI vind je terug in de studiewijzer.