Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Mens en Maatschappij
Ortho(ped)agogisch werken 336366/3533/2526/1/30
Studiegids

Ortho(ped)agogisch werken 3

36366/3533/2526/1/30
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de orthopedagogie, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Demesmaeker Greet
Andere co-titularis(sen): Eraets Kristel, Polfliet Enya, Verreyken Sarah
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd/getolereerd).
Totale studietijd: 156,00 uren

Volgtijdelijkheid

(simultaan te volgen met Denkkaders in de orthopedagogie 3 OF eerder ingeschreven voor Denkkaders in de orthopedagogie 3) EN (simultaan te volgen met Disability studies en sociale inclusie 3 OF eerder ingeschreven voor Disability studies en sociale inclusie 3).

Korte omschrijving

Het opleidingsonderdeel 'Orthopedagogisch werken' focust op het professioneel orthopedagogisch handelen in de praktijk. In de practica wordt er geoefend met begeleidershouding en methoden/ technieken ter ondersteuning van ondersteuningsvragen van de cliënten. Dit alles wordt gesitueerd binnen het methodisch en planmatig handelen en wordt gefundeerd vanuit verschillende theoretische en methodische kaders . Tijdens dit opleidingsonderdeel krijgen studenten de kans om zich te verdiepen in kinderen en jongeren met hun gezin of volwassenen. Het oefenen in de practica gebeurt op verschillende manieren: via casusbesprekingen, dialoog, rollen- en situatiespelen, het uitwerken van een dossier vanuit een reële casus,...
Methoden die aan bod komen zijn o.m. (participerende) observatie, ervaringsleren, creatieve- en bewegingsmethodieken, Nieuwe Autoriteit, werken rond trauma,…
Een professionele begeleidingshouding staat doorheen de practica centraal.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Deskundig in relatie-opbouw: Ortho(ped)agogische basishouding en professionele relatie
De student past een professionele basishouding toe vanuit een empowerende visie die professioneel orthopedagogisch handelen stuurt.
Deskundig in opvoeden begeleiden ondersteunen: Vraagverheldering en analyse ondersteuningsvraag 
De student beargumenteert de keuze voor creatief-agogische methodische handelwijzen vanuit de ondersteuningsvraag van de cliënt.
De student beargumenteert de keuze voor orthopedagogische methodische handelwijzen vanuit de vraagverheldering en ondersteuningsvraag van de cliënt.
Deskundig in opvoeden begeleiden ondersteunen: Ondersteunt, organiseert en coördineert wonen, werken, leren en vrije tijd in de dagelijkse context van een individu of groep. Methodisch handelen.
De student hanteert op een gepaste manier aangereikte orthopedagogische methoden en technieken in het kader van professioneel handelen.
De student hanteert op een gepaste manier aangereikte creatief-agogische methoden en technieken in het kader van professioneel handelen.
De student formuleert binnen zijn ondersteuningsplan verschillende acties voor cliënt / groep / situatie op professionele wijze vanuit verschillende orthopedagogische kaders.
Deskundig in bruggen bouwen: Onderhouden, versterken en creëren van netwerken.
De student betrekt het netwerk/ context in het opnemen van hun rol tav de cliënt
Deskundig in bruggen bouwen: Multi- en interdisciplinair werken.
De student heeft oog voor inter- en of multidisciplinaire werken bij het opmaken van een ondersteuningsplan
Kritisch denken, levenslang en levensbreed leren, onderbouwd denken en handelen
De student onderbouwt vanuit verschillende (orthopedagogische) invalshoeken de gemaakte keuzes bij het planmatig handelen.
De student verwerkt kritisch informatie uit betrouwbare bronnen in functie van het uitwerken van een casus
Creatief denken en handelen
De student hanteert actief en op maat van de cliënt(groep) non-verbale, lichaamsgerichte en beeldende communicatie in het verbinden met cliënten.
Samenwerken en communiceren
De student brengt in een teamoverleg op constructieve en heldere wijze zijn/haar/hun visie en standpunten naar voor.

Leerinhoud

- Theoretisch kader orthopedagogisch handelen.
- Aspecten van een professionele basishouding in relatie tot de gehanteerde methodische handelwijzen.
- Methoden en technieken o.m. (individueel, gezins- en groeps)gesprek, ervaringsleren, creatieve- en bewegingsmethodieken…) ter ondersteuning van ontwikkelings- en opvoedingsvragen en problematische opvoedingssituaties (voor kinderen en jongeren) en ondersteuningsvragen (bij volwassenen) geïnspireerd vanuit verschillende theoretische en methodische kaders.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Syllabus Orthopedagogisch werken (crea- en ortholuik)(2025-2026)
  • Studiewijzer
  • Aanvullende materialen op Digitap

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen61,00 uren
Werktijd buiten de contacturen95,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken100,00Ortholuik (70%):
De student neemt de rol van een teamlid op bij de bespreking van een realiteitsgetrouwe casus en wordt individueel beoordeeld (vaardigheidstoets)

1. Toetsmethode: casus
2. Bron: open boek
3. Toetsmedium: mondeling. (Er wordt een gestructureerde schriftelijke voorbereiding gevraagd, deze kan mee in overweging genomen worden bij twijfel over bepaalde leerdoelen).
4. Toetsmoment: examen tijdens de presentatieweek
5. Beoordeling: lector

Het cijfer van dit ortholuik wordt overgedragen naar de 2de examenperiode indien de student niet geslaagd is voor het totaal van het opleidingsonderdeel maar wel geslaagd is voor dit deelexamen.


Crealuik (30%):
De student presenteert in groep een creatief-agogische methodiek, gelinkt aan de overkoepelende opdracht en casus.
De student begeleidt de methodiek met zijn medestudenten.

1. Toetsmethode: casus
2. Bron: open boek
3. Toetsmedium: mondeling
4. Toetsmoment: tijdens de lesweken
5. Beoordelaar: lector

Het cijfer van dit crealuik wordt overgedragen naar de 2de examenperiode indien de student niet geslaagd is voor het totaal van het opleidingsonderdeel maar wel geslaagd is voor dit deelexamen.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks100,00Ortholuik (70%):De student neemt de rol van een teamlid op bij de bespreking van een realiteitsgetrouwe casus en wordt individueel beoordeeld (vaardigheidstoets)1. Toetsmethode: casus2. Bron: open boek3. Toetsmedium: mondeling. (Er wordt een gestructureerde schriftelijke voorbereiding gevraagd, deze kan mee in overweging genomen worden bij twijfel over bepaalde leerdoelen).4. Toetsmoment: in de examenreeks5. Beoordeling: lector Crealuik (30%):De student presenteert een creatief-agogische methodiek, gelinkt aan de overkoepelende opdracht en casus. 1. Toetsmethode: Casus2. Bron: open boek3. Toetsmedium: mondeling4. Toetsmoment: in de examenreeks5. Beoordelaar: lector