Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Mens en Maatschappij
Methodisch handelen binnen levensdomeinen39406/3535/2526/1/71
Studiegids

Methodisch handelen binnen levensdomeinen

39406/3535/2526/1/71
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in het sociaal werk, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 12 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Verheyen Tom
Andere co-titularis(sen): Koning Myriam, Masson Ann, Simons Hedda
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd/getolereerd).
Totale studietijd: 336,00 uren

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Stage 2SW (AR) EN geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Professionele oriƫntatie EN geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Professionele ontwikkeling EN geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor De vaardige sociaal werker - 1 EN geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor De vaardige sociaal werker - 2.

Korte omschrijving

Binnen het OLOD 'Methodisch handelen binnen levensdomeinen' bouwen we verder op de methodische leerlijn in het programma. Je maakte al kennis met de beginselen van methodisch handelen in het eerste jaar. Je trainde ook al een aantal specifieke basisvaardigheden voor de sociaal werker binnen ‘VASW 1 en 2’. In dit OLOD verdiepen we de basisvaardigheden en maak je kennis met een aantal specifieke methoden die je als sociaal werker in verschillende levensdomeinen kan inzetten. De focus ligt vooral op HOE je bewust en doelgericht aan de slag kan gaan. Afsluitend situeren we de maatschappelijke uitdagingen bij elk levensdomein (Welzijn, gezondheid, werk, samenleven, wonen en leren).

OLR-Leerdoelen (lijst)

OLR2_De bachelor sociaal werk beheerst en evalueert basismethoden voor het sociaal-agogisch handelen in functie van het krachtgericht ontwerpen en begeleiden van duurzame veranderingsprocessen op verschillende levensdomeinen.
Je analyseert een casus uit de concrete sociaal werk praktijk.
Je ontwikkelt een plan van aanpak vanuit een casus uit de concrete sociaal werk praktijk.
Je relateert inzichten m.b.t. een aantal basismethoden van het sociaal werk aan een conrete casus uit de praktijk.
Je relateert inzichten m.b.t individuele gesprekstechnieken aan een conrete casus uit de sociaal werk praktijk.
Je relateert inzichten m.b.t het begeleiden van groepen aan een conrete casus uit de sociaal werk praktijk.
Je beschijft de maatschappelijke uitdagingen m.b.t de levensdomeinen gezondheid, welzijn, werk, samenleven, wonen en leren.
Je benoemt de rol en aanpak van sociaal werk organisaties binnen de levensdomeinen gezondheid, welzijn, werk, samenleven, wonen en leren.
Je analyseert het methodisch handelen binnen een concrete sociaal werk praktijk.
Je verklaart basisconcepten m.b.t de levensdomeinen gezondheid, welzijn, werk, samenleven, wonen en leren.

Leerinhoud

Onderstaande thema's komen o.a. aan bod in dit opleidingsonderdeel:

  • Verbindende communicatie en omgaan met agressie
  • Motiverende gespreksvoering
  • Procesbegeleiding in groepen: begeleidersstijlen / deep democracy
  • Inclusief handelen
  • Vindplaatsgericht- en outreachend werken
  • Bemiddeling
  • Werken met de context
  • Bruggenbouwen
  • Maatschappelijke uitdagingen bij de levensdomeinen gezondheid, welzijn, werk, wonen, samenleven en leren

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
Reader met artikelen op DigitapVerplicht
Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges52,00 uren
Practicum en/of oefeningen32,00 uren
Werktijd buiten de contacturen252,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets eenmalig tijdens de lesweken50,00Mondeling casusexamen waarbij de student een realistisch probleem of een gevalsbeschrijving ontleedt en oplost volgens de aangeleerde procedure.
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks30,00Schriftelijk examen (examenperiode januari) met een combinatie van open en meerkeuzevragen.
De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Voor meer specifieke info en richtlijnen zie studiewijzer.
Eerste examenperiodeReflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken20,00Schriftelijk werkstuk waarin een analyse gemaakt wordt van een concrete methodische aanpak in de werkcontext.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks30,00Schriftelijk examen (examenperiode augustus) met een combinatie van open en meerkeuzevragen.
De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Voor meer specifieke info en richtlijnen zie studiewijzer.
Tweede examenperiodeReflectieopdracht in de examenreeks20,00Schriftelijk werkstuk waarin een analyse gemaakt wordt van een concrete methodische aanpak in de werkcontext.
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks50,00Mondeling casusexamen (examenperiode augustus-september) waarbij de student een realistisch probleem of een gevalsbeschrijving ontleedt en oplost volgens de aangeleerde procedure.