Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Software engineering41228/3536/2526/1/29
Studiegids

Software engineering

41228/3536/2526/1/29
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de elektronica-ICT
    Keuzeoptie:
    • IT & Software
  • Bachelor in de toegepaste informatica, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • IT & Software
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Peeters Tom
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 156,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In het olod Game development verdiepen we je kennis van object georiënteerd programmeren en leren we je code organiseren volgens bepaalde architecturen en principes. Het einddoel van dit vak is het maken van een game, die voldoet aan de aangeleerde architecturen en principes.

Dit olod bouwt verder op de kennis en vaardigheden uit .NET OOP.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Analyseren
Stel de vereisten voor een softwarespel op
Ontwerpen
Optimaliseert de video game architectuur door het toepassen van SOLID principes en design pattern.
Modelleert een object georiënteerd design
Professioneel handelen
Past de principes van design patterns toe.
Realiseren
Ontwikkelt een game project in een hogere programmeertaal
Past de SOLID principes toe.
Gebruikt een specifieke game software bibliotheek om een volledige video game uit te bouwen.

Leerinhoud

  • SOLID principes
  • Clean code
  • Object georiënteerde architecturen
  • Event driven programmeren
  • Sprites
  • Game loop
  • Design patterns

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
Head First Design PatternsAanbevolen€ 66,95
  • Auteur: Freeman en Freeman
Online leermateriaal op DigitapVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Practicum en/of oefeningen18,00 uren
Werktijd buiten de contacturen126,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets eenmalig tijdens de lesweken35,00Digitaal
Eerste examenperiodeProjectopdracht65,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks35,00Digitaal
Tweede examenperiodeProjectopdracht65,00

Toetsing (tekst)

Inclusieve maatregel extra examentijd
De totale examentijd voor de digitale en/of schriftelijke kennis- en inzichtstoets(en) bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd – met een max. van 30 min. – voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.