Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
Coaching en counseling35563/3537/2526/1/54
Studiegids

Coaching en counseling

35563/3537/2526/1/54
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de toegepaste psychologie, trajectschijf 2
  • Microcredential toegepaste psychologie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Peeters Liesbeth
Andere co-titularis(sen): Deglein Linde, Goossens Annelies, Gysels Freya, Hellemans Yannick, Lacor Bram, Lahaye Michel, Mertens Griet, Robijn Elke, Smaers Karolien, Stoffijn Nina, Van Dingenen Arno
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2026 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 150,00 uren

Volgtijdelijkheid

eerder ingeschreven voor Communicatie.

Korte omschrijving

Wat is mijn coaching- en counselingstijl? Welke methodes kan ik inzetten in verschillende contexten? Tijdens de practica van dit olod ga je oefenen met je vaardigheden op vlak van van coaching en counseling. We verfijnen hierbij onze reeds aangeleerde communicatievaardigheden. We leren verschillende nieuwe, concrete methodieken zoals non-verbale methodes, oplossingsgericht werken, motivationele gespreksvoering, ... We hebben ook oog voor het omgaan met conflicten en de basistechnieken van bemiddeling. We oefenen zowel met casussen vanuit de praktijk zoals ze is, als met jullie eigen stage-ervaringen. We leren de technieken ook flexibel inzetten bij verschillende doelgroepen en in verschillende settings. Doorheen de verschillende oefeningen ontdek je je eigen coaching- en counselingstijl en krijg je zicht op je talenten en valkuilen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interventies
als coach of counselor de gepaste interventie(s) inzetten tijdens een coaching- of counselinggesprek
zelfonthulling gericht inzetten ten voordele van het begeleidingstraject
de cliënt constructief confronteren met incongruenties die je als coach of counselor opmerkt
op gepaste wijze omgaan met veranderingen tijdens een coaching- of counselinggesprek (bv., weerstand, conflict, feedback over het traject, ...)
congruent non-verbaal en verbaal gedrag tonen tijdens een coaching- of counselinggesprek
de psychosociale vraagstelling formuleren n.a.v. een coaching- of counselinggesprek
als coach of counselor een afrondend gesprek voeren na afloop van een begeleidingstraject
als coach of counselor de cliënt op gepaste wijze doorverwijzen
als coach of counselor de gepaste interventies inzetten in de context van een intakegesprek

Leerinhoud

  • Wat is coaching en counseling, wetgeving omtrent jobtitel & doelgericht werken: hulpvragen herformuleren, heldere doelen
  • Het eerste gesprek: aandachtspunten en typische interventies
  • Oplossingsgericht werken: Positief etiketteren, vragen naar uitzonderingen
  • Oplossingsgericht werken: Schaalvragen en wondervragen
  • Oplossingsgericht werken: externaliseren van het probleem en het geven van huiswerk
  • Oplossingsgericht werken: omgaan met uitdagende situaties/cliënten (cliënt ziet geen probleem, ziet zijn rol niet in,...)
  • Laatste gesprek: aandachtspunten en typische interventies
  • Krachtgericht werken: competenties, talenten en krachten, hoop en perspectief bieden
  • Motiverende gespreksvoering: motivatiecirkel
  • Motiverende gespreksvoering: omgaan met weerstand
  • Moeilijkheden in de relatie cliënt-psychologisch consulent (omgaan feedback, vragen feedback aan cliënten en collega's, onzekerheid, ...)
  • Moeilijkheden in de relatie cliënt-psychologisch consulent (eigen referentiekader verschilt sterk met dat van cliënt, problemen in vertrouwensrelatie, klik ontbreekt, tegenoverdracht, 'me-too'
  • Zelfonthulling als interventie en valkuil
  • Inzoomen op doorverwijzingsgesprek focus
  • Extra kans om te oefenen: focus flexibel omgaan met uiteenlopende situaties, ... (lichaamsgericht werken mee integreren)
  • Extra kans om te oefenen: focus flexibel omgaan met uiteenlopende situaties, ...(lichaamsgericht werken mee integreren)
  • Bemiddeling en conflict - systemisch werken (gezin, koppels, ...)
  • Levenslang leren + lichaamsgericht werken: ontspanningsoefeningen, ademhaling

Studiematerialen (tekst): Verplicht

- studiewijzer en schrijfwijzer als leermiddel
- leermateriaal op Digitap

Onderwijsorganisatie

Dagtraject
Practicum en/of oefeningen (dagtraject)44,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (dagtraject)106,00 uren
Flexibel traject
Practicum en/of oefeningen (flexibel traject)40,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (flexibel traject)110,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken30,00Zie studiewijzer op Digitap; opdracht
Toetsvorm: vaardigheidstoets
Toetsmethode: gedragsobservatie
Toetsmedium: mondeling
Toetsbron: gesloten boek
Beoordelaar: lector
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks70,00Zie studiewijzer op Digitap; mondeling examenToetsvorm: vaardigheidstoetsToetsmethode: gedragsobservatieToetsmedium: mondelingToetsbron: gesloten boekBeoordelaar: lector
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks70,00Zie studiewijzer op Digitap; mondeling examenToetsvorm: vaardigheidstoetsToetsmethode: gedragsobservatieToetsmedium: mondelingToetsbron: gesloten boekBeoordelaar: lector
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks30,00Zie studiewijzer op Digitap; opdrachtToetsvorm: vaardigheidstoetsToetsmethode: gedragsobservatieToetsmedium: mondelingToetsbron: gesloten boekBeoordelaar: lector