Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
Psycho-educatie en training36919/3537/2526/1/83
Studiegids

Psycho-educatie en training

36919/3537/2526/1/83
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de toegepaste psychologie, trajectschijf 3
  • Microcredential toegepaste psychologie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Schoenmakers Annelies
Andere co-titularis(sen): Geerts Inneke, Stoffijn Nina
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 150,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd voor Professioneel handelen 2 EN geslaagd voor Coaching en counseling EN geslaagd voor Mens en leren 2 EN geslaagd voor Statistiek 2 EN simultaan te volgen met Exploratiestage EN simultaan te volgen met Mens en gezondheid 2 EN simultaan te volgen met Mens en werk 2 EN simultaan te volgen met Praktijkonderzoek.

Korte omschrijving

Je beschikt ondertussen over expertise op vlak van psycho-educatie en training. Om deze kennis in de praktijk te brengen, werk je een psycho-educatieve sessie of training uit. Bij de uitwerking vertrek je vanuit de vraag van een organisatie uit één van de werkvelden. Vervolgens bied je de sessie of training ook aan bij de praktijkpartner. Tijdens dit olod werk je nauw samen met zowel medestudenten, als je praktijkpartner als de lector.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Plan van aanpak
Een psycho-educatief programma / training voor het werkveld opstellen dat beantwoordt aan de kwaliteitscriteria
Het formuleren van een leervraag aan de hand van een videofragment
Een draaiboek voor het psycho-educatief programma / training opstellen
Een feedbackformulier ter evaluatie van het eindproduct ontwerpen
Een psycho-educatief programma / training aanbieden
Concrete verbeterpunten en acties formuleren op basis van de verkregen feedback vanuit het werkveld
Professioneel handelen
handelen vanuit de basishouding en het attitudeprofiel van de psychologisch consulent in complexe, gespecialiseerde contexten, binnen een multidisciplinair team en/of zorgnetwerk in de context van psycho-educatie en training

Leerinhoud

  • Samenwerkingsvaardigheden
  • Concept psycho-educatie en training
  • Kwaliteitskenmerken
  • Ontwikkelingsproces
  • Opmaak draaiboek
  • Opmaak feedbackformulier
  • Opbouw presentatie
  • Gebruik van PowerPoint
  • Presentatievaardigheden
  • Ondersteunen van groepsdynamische processen
  • Good practices
  • Leervaag formuleren, presenteren en bespreken

Studiematerialen (tekst): Verplicht

- studiewijzer en schrijfwijzer als leermiddel
- leermateriaal op Digitap

Onderwijsorganisatie

Dagtraject
Practicum en/of oefeningen (dagtraject)36,00 uren
  • Omschrijving: 36h practicum
Werktijd buiten de contacturen (dagtraject)114,00 uren
Flexibel traject
Practicum en/of oefeningen (flexibel traject)28,00 uren
  • Omschrijving: 28h practicum
Werktijd buiten de contacturen (flexibel traject)122,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht100,00zie studiewijzer op Digitap; opdracht
Toetsvorm: projectopdracht
Toetsmethode: werkstuk, gedragsobservatie
Toetsmedium: schriftelijk, mondeling
Toetsbron: open boek
Beoordelaar: lector, jury
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00zie studiewijzer op Digitap; opdracht
Toetsvorm: projectopdracht
Toetsmethode: werkstuk, gedragsobservatie
Toetsmedium: schriftelijk, mondeling
Toetsbron: open boek
Beoordelaar: lector, jury