Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
Dietetic skills S3-432378/3538/2526/1/09
Studiegids

Dietetic skills S3-4

32378/3538/2526/1/09
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de voedings- en dieetkunde, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Adam Marleen, Aerts Ingrid, Bauwens Meghan, Beuselinck Axelle, Lodewijks Jan, Snoeckx Lieve, Van Nunen Eef, Vinck Billie
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (Academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd/getolereerd).
Totale studietijd: 130,00 uren

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Diëtetiek S3 EN simultaan te volgen met Diëtetiek S4 EN geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Dietetic skills S1-2.

Korte omschrijving

Binnen Dietetic skills S3-4 staat het diëtistisch handelen centraal. Dit is een combinatie van communicatieve, methodische en technische vaardigheden. Uiteindelijk leer je een diëtistisch consult (intakegesprek, opvolgconsultatie) te voeren. Aan de hand van workshops ontwikkel en verfijn je verder je talenten en vaardigheden om als diëtist deskundig en professioneel te kunnen handelen en communiceren. 

De algemene communicatieve vaardigheden vul je specifiek aan met motiverende gesprekstools. De focus gaat uit naar individuele begeleiding en coaching waarbij je leert om via verschillende motiveringstechnieken een patiënt te begeleiden en te motiveren richting gedragsverandering. 

De contactmomenten creëren via de skillslab-methodiek een werkomgeving waarin je (realistische) werksituaties inoefent aan de hand van casuïstiek (rollenspel). Met opeenvolgende cycli van:

  • zelfstudie (voorbereidende opdrachten en het opvolgen van een eigen PZON)
  • oefening begeleid door lectoren
  • reflectie van studenten en lectoren
  • opnemen van leerpunten

bouw je geleidelijk aan je beroepsskills op.

De casuïstiek spitst zich toe op personen met een voedings- of dieetprobleem (bijv. zwangere en lacterende vrouw, dieetadvies bij aandoeningen van het maag - darmstelsel, dieetadvies bij welvaartsziekten...). Je leert uitleg geven over de verboden/toegelaten voedingsmiddelen, productinformatie (merken), bereidingswijze en dit aan de hand van hulpmiddelen (zelfgemaakte dieetlijsten, foto’s, didactische voedingsmiddelenmap…)

Naast de contactmomenten volg je een eigen casus op volgens de aangeleerde methodiek individueel. 

Als technische vaardigheid worden naast de basis antropometrische metingen het bepalen van de huidplooien en het meten van de lichaamssamenstelling met Bodpot en BIA toestel uitgevoerd.

OLR-Leerdoelen (lijst)

communicatie
adviseert in overleg met PZON het eerste hulpaanbod
voert het behandelplan in overleg met de PZON uit
voert een diëtistisch onderzoek (screening & diëtistische anamnese) uit
stelt een diëtistische diagnose op basis van de gegevens uit het diëtistisch onderzoek
motiveren
hanteert de MGV-tools met nadruk op de ORBS-technieken
werkt een gepersonaliseerd didactisch hulpmiddel uit relevant voor de PZON (bv. algemeen dagschema, wissellijst, verboden/ toegelaten lijst,...)
adviseert een PZON volgens de richtlijnen van het diëtistisch consult(nutritioneel onderzoek, volledige dieetbehandeling, hulpmiddelen, gesprekstechnieken)
nutritional assessment op individueel niveau
voert antropometrische metingen uit met betrekking tot de lichaamssamenstelling (huidplooimeting, Bodpod, BIA meting)

Leerinhoud

MGV
Via workshops oefen je motiverende gesprekstechnieken in. 
- De Zelfdeterminatie Theorie: wat is motivatie en de drie psychologische basisbehoeften
- Fasen van gedragsverandering
- MI/MGV: filosofie, communicatiestops, ORBS, de vier processen van MGV (engageren, focussen, ontlokken en plannen)

Skillslab-methodiek volgens 'Het diëtistisch consult'
Het inoefenen van communicatieve vaardigheden in een specifieke beroepssituatie, zowel tijdens als buiten de contactmomenten (zelfstandig opvolgen van een PZON gedurende 2 semesters). 

Antropometrie
Tijdens een praktijksessie worden technische vaardigheden uitgevoerd zoals de basis antropometrische metingen, alsook het bepalen van de huidplooien en het meten van de lichaamssamenstelling met Bodpot en BIA toestel. 

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Digitale Cursus: Dietetic Skills S3-4 via het leerplatform Digitap (voor skills, antropometrie en MGV)

Handboek: Het diëtistisch consult incl. studentlicentie Boom Academie Augustus 2024 | ISBN 9789024462889 | 7e editie
OF
Studentlicentie Het diëtistisch consult Boom Academie ISBN 300901000945. Deze licentie is 4 jaar geldig en omvat alle inhoud van het boek + video's, opdrachten en oefentoetsen. Je hebt de keuze om enkel de studentlicentie of het handboek incl. studentlicentie aan te kopen. Bestellen doe je via standaardboekhandel of online via https://www.boom.nl/hoger-onderwijs/100-15094_Het-dietistisch-consult-7e-editie (voor enkel de licentie)

Voedingsaanbevelingen voor de Belgische bevolking - 2025, HGR nr. 9808-9807

Voedingsaanbevelingen voor de Belgische volwassen bevolking met een focus op voedingsmiddelen - 2019, HGR nr. 9284

Maten en gewichten, handleiding voor gestandaardiseerde kwantificering van voedingsmiddelen in België, uitgave 2005

Portiegrootteboek, Het boek kan je bestellen via https://www.portiegrootteboek.be/product/portiegrootteboek of aankopen aan het onthaal van campus HALLEN

NUBEL, 7de editie, Belgische voedingsmiddelentabel 

VD-AP Richtlijn van het lopende academiejaar, te raadplegen via Digitap

VD-AP Kennislijn van het lopende academiejaar, te raadplegen via Digitap

Nutritionele berekeningen gebeuren met de software Nutridiëtist. De leermiddelen bevatten de jaarlijkse licentie. 

 

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges16,00 uren
Practicum en/of oefeningen48,00 uren
  • Omschrijving: de effectieve werkvorm wordt gecommuniceerd via digitap.
Werktijd buiten de contacturen66,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)100,00Permanente evaluatie omvat: het voeren van consultatiegesprekken via de skillslab-methode (85%), de opdrachten van antropometrie (5%) en het zelfstandig opvolgen van een PZON (10%). Evaluatiecriteria worden via Digitap gepubliceerd.

Toetsing (tekst)

De student dient verplicht aanwezig te zijn op de praktijksessies van dit opleidingsonderdeel. Aanwezigheid is verplicht tijdens de labo’s omdat tijdens deze contactmomenten praktische beroepsvaardigheden worden aangeleerd die uitsluitend onder begeleiding kunnen plaatsvinden tijdens de ingeroosterde bijeenkomsten.

Bij elke afwezigheid behaalt de student een 0 score op het betreffende deelexamen.

De student kan per reeks (reeks te specifiëren als opleidingsonderdeel, facet of …) maximaal 1 gemiste praktijksessie inhalen in overleg met alle betrokken lectoren en dit enkel indien het organisatorisch mogelijk is. De student neemt het initiatief om binnen de 3 kalenderdagen na de gemiste praktijksessie met de betrokken lectoren deze inhaalsessie in te plannen.

Deelexamens die om didactische of organisatorische redenen niet kunnen ingehaald worden, geven geen recht op een inhaalexamen.

Bij langdurige gewettigde afwezigheid contacteert de student het opleidingshoofd.

Studenten die de voorbereidende taken onvoldoende hebben uitgevoerd worden niet toegelaten tot de praktijksessie. De student haalt 0 voor de gemiste sessie.
Elke student, die conform de werkinstructies door de lector de toegang tot de labs of praktijklokalen ontzegd wordt, haalt een 0 voor deze sessie.