Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
Dietetic skills W534061/3538/2526/1/01
Studiegids

Dietetic skills W5

34061/3538/2526/1/01
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de voedings- en dieetkunde, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Baete Eline, Snoeckx Lieve
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (1ste semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 104,00 uren

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Dietetics W5.

Korte omschrijving

Binnen Dietetic skills W5 ontwikkel en verfijn je verder je talenten en vaardigheden om als diëtist deskundig en professioneel te kunnen handelen en communiceren.

Met het ‘skillslab’ creëren we een werkomgeving waarin je (realistische) werksituaties inoefent aan de hand van casuïstiek (rollenspel). Met opeenvolgende cycli van

  • zelfstudie (voorbereidende opdrachten)
  • oefening begeleid door lectoren
  • reflectie van studenten en lectoren
  • opnemen van leerpunten
    bouw je geleidelijk aan je beroepsskills op.

Het rollenspel spitst zich toe op het diëtistisch onderzoek, het adviseren en evalueren van het diëtistisch behandelplan in overleg met de PZON én het uitvoeren van het behandelplan waarbinnen communicatieve en methodische vaardigheden centraal staan.

OLR-Leerdoelen (lijst)

communicatie
hanteert de zorggerichte communicatieve vaardigheden
motiveren
voert het behandelplan uit (stellen diëtetistische diagnose voor de PZON)
nutritional assessment op individueel niveau
hanteert de zorggerichte communicatieve vaardigheden
voert een intake gesprek met als doel het opstarten van een patiëntendossier (persoonsgegevens)
voert gegevens in in de nutritionele software vanuit een anamnese
voert een voedingsanamnese uit (Dietary History)
voert een diëtistisch onderzoek (screening & diëtistische anamnese) uit

Leerinhoud

Tijdens de practica van Dietetic Skills W5 leert de student individuele gesprekken te voeren met een persoon met een zorg- en ondersteuningsnood, verder genoemd als PZON. De vaardigheden die hiervoor nodig zijn worden tijdens de sessies ingeoefend. We volgen hier ‘Het diëtistisch consult’ dat als doel heeft om het diëtistisch zorgproces aan te leren. Dit is een combinatie van communicatieve, methodische en technische vaardigheden.

Concrete vaardigheden die de student-diëtist inoefent zijn o.a. een goede hulpverleningsrelatie opbouwen, nutritionele berekeningen uitvoeren en analyseren, het voeren van diëtistische gesprekken ( grondhouding, intake, afnemen van een voedingsanamnese, motiverende gespreksvoering, …) en een diëtistisch behandelplan op methodische wijze voorbereiden.

Om tot effectief leren over te gaan en te kunnen inoefenen, wordt er gewerkt met een voorbereiding van de W-student voor élk practica.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

• Digitale Cursus via het leerplatform Digitap (incl. werkbladen, casussen, PPT’s)
• AP cursus: Dietetic Skills – Antropometrie - Motiverende gespreksvoering – Eline Baete en Meghan Bauwens
• Nutritionele berekeningen gebeuren met de software Nutridiëtist. De leermiddelen bevatten de jaarlijkse licentie.

• Boek: Het diëtistisch consult (7e druk), uitgeverij Boom onder de vorm van een online Account met Bookshelf E-book 2020(zie boekenlijst)
• Boek: Portiegrootteboek, Valetudo Consulting
• Boek: NUBEL, 7de editie, Belgische voedingsmiddelentabel (2022)
• Boek: Elementaire sociale vaardigheden (4de druk)

• Voedingsaanbevelingen voor de Belgische bevolking - 2025, HGR nr. 9808-9807
• Maten en gewichten, handleiding voor gestandaardiseerde kwantificering van voedingsmiddelen in België, uitgave 2005
• AP richtlijn van het lopende academiejaar
• AP kennislijn van het lopende academiejaar

• Standaard mag een student zijn laptop tijdens de les gebruiken. (OER artikel 23.4 §10 - Het is wel toegestaan om gebruik te maken van een laptop of tablet voor het maken van notities, opdrachten of oefeningen in het kader van de onderwijsactiviteit (maar dus niet voor andere doeleinden).


Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen18,00 uren
Werktijd buiten de contacturen86,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)100,00duiding bij evaluatie zie digitapcursus

Toetsing (tekst)

De student dient verplicht aanwezig te zijn op alle activiteiten van dit opleidingsonderdeel.

Bij elke afwezigheid behaalt de student een 0 score op het betreffende deelexamen.

Laattijdig indienen van de schriftelijke opdrachten resulteert in een 0 score voor het deelexamen.

De toonmomenten starten stipt op het aangekondigde uur. Laattijdig aansluiten is organisatorisch onmogelijk.

De student kan maximaal 1 gemist toonmoment inhalen en dit enkel indien het organisatorisch mogelijk is. De student neemt het initiatief om binnen 24u na de gemiste praktijksessie met de betrokken lectoren deze inhaalsessie in te plannen.