Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
Dietetic skills W634065/3538/2526/1/40
Studiegids

Dietetic skills W6

34065/3538/2526/1/40
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de voedings- en dieetkunde, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Baete Eline, Snoeckx Lieve
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2026 (2de semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 104,00 uren

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Dietetics W6.

Korte omschrijving

Binnen Dietetic skills W6 ontwikkel en verfijn je verder je talenten en vaardigheden om als diëtist deskundig en professioneel te kunnen handelen en communiceren.

Met het ‘skillslab’ creëren we een werkomgeving waarin je (realistische) werksituaties inoefent aan de hand van casuïstiek (rollenspel). Met opeenvolgende cycli van

  • zelfstudie (voorbereidende opdrachten)
  • oefening begeleid door lectoren
  • reflectie van studenten en lectoren
  • opnemen van leerpunten

bouw je geleidelijk aan je beroepsskills op.

Het rollenspel spitst zich toe op het diëtistisch onderzoek, het adviseren en evalueren van het diëtistisch behandelplan in overleg met de PZON én het uitvoeren van het behandelplan waarbinnen communicatieve en methodische vaardigheden centraal staan.

OLR-Leerdoelen (lijst)

(zelf)reflectie
evalueert het behandelplan in overleg met de PZON
diëten
adviseert in overleg met PZON het diëtistisch behandelplan
methodologie
bespreekt op PZON-niveau de gegevens uit het diëtistisch onderzoek
motiveren
hanteert de MGV-tools met nadruk op de ORBS-technieken
voert het behandelplan uit (stellen diëtetistische diagnose, opstellen van diëtistische behandeldoelen en opstellen algemeen dagschema, wissellijst, verboden/ toegelaten lijst en andere didactische hulpmiddelen relevant voor de PZON)
nutritional assessment op individueel niveau
voert antropometrische metingen uit van lengte, gewicht en omtreksmaten
voert antropometrische metingen uit met betrekking tot de lichaamssamenstelling (huidplooimeting, Bodpod, BIA meting)

Leerinhoud

Tijdens de practica van Dietetic Skills W6 leert de student individuele gesprekken te voeren met een PZON. Skills W6 bouwt verder op de reeds aangeleerde vaardigheden in W5.

Tijdens de sessies worden diëtistische vaardigheden (verder) ingeoefend.. We volgen hier ‘Het diëtistisch consult’ dat als doel heeft om het diëtistisch zorgproces aan te leren. Dit is een combinatie van communicatieve, methodische en technische vaardigheden.

Concrete vaardigheden die de student-diëtist inoefent zijn o.a. gedragsverandering verkrijgen met behulp van coachingsmodellen (MGV), de dieetbehandeling uitvoeren, feedback geven en ontvangen, te reflecteren op het eigen beroepsmatig handelen en dit verder ontwikkelen.

Om tot effectief leren over te gaan en te kunnen inoefenen, wordt er gewerkt met een voorbereiding van de W-student voor élk practica.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

• Digitale Cursus via het leerplatform Digitap (incl. werkbladen, casussen, PPT’s)
• AP cursus: Dietetic Skills – Antropometrie - Motiverende gespreksvoering – Eline Baete en Meghan Bauwens
• Nutritionele berekeningen gebeuren met de software Nutridiëtist. De leermiddelen bevatten de jaarlijkse licentie.

• Boek: Het diëtistisch consult (7e druk), uitgeverij Boom onder de vorm van een online Account met Bookshelf E-book 2020(zie boekenlijst)
• Boek: Portiegrootteboek, Valetudo Consulting
• Boek: NUBEL, 7de editie, Belgische voedingsmiddelentabel (2022)
• Boek: Elementaire sociale vaardigheden (4de druk)

  • Voedingsaanbevelingen voor de Belgische bevolking - 2025, HGR nr. 9808-9807
  • Maten en gewichten, handleiding voor gestandaardiseerde kwantificering van voedingsmiddelen in België, uitgave 2005
  • AP richtlijn van het lopende academiejaar
  • AP kennislijn van het lopende academiejaar


• Standaard mag een student zijn laptop tijdens de les gebruiken. (OER artikel 23.4 §10 - Het is wel toegestaan om gebruik te maken van een laptop of tablet voor het maken van notities, opdrachten of oefeningen in het kader van de onderwijsactiviteit (maar dus niet voor andere doeleinden).

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

  • Databanken (Dieetbehandelingsrichtlijnen, Informatorium Voeding en Diëtetiek , PEN databank,....) te raadplegen via de AP Databanken.
  • VD-AP Richtlijn van het lopende academiejaar (ingebonden versie van Universitas nodig voor het examen)
  • VD-AP Kennislijn van het lopende academiejaar 
  • Belgische voedingsmiddelentabel: NUBEL. (2017). Belgische voedingsmiddelentabel. Brussel.
  • Maten en gewichten, handleiding voor gestandaardiseerde kwantificering van voedingsmiddelen in België, HGR, nr. 6545-2 uitgave 2005
  • Hoge Gezondheidsraad. Voedingsaanbevelingen voor de Belgische volwassen bevolking met een focus op voedingsmiddelen (2019). Brussel: HGR; 2019. Advies nr. 9284.
  • Brochure: Voedingsaanbevelingen voor België - 2016, Hoge Gezondheidsraad, HGR nr. 9285, september 2016

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen25,00 uren
Werktijd buiten de contacturen79,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)100,00duiding bij evaluatie zie digitapcursus

Toetsing (tekst)

De student dient verplicht aanwezig te zijn op alle activiteiten van dit opleidingsonderdeel.

Bij elke afwezigheid behaalt de student een 0 score op het betreffende deelexamen.

Laattijdig indienen van de schriftelijke opdrachten resulteert in een 0 score voor het deelexamen.

De toonmomenten starten stipt op het aangekondigde uur. Laattijdig aansluiten is organisatorisch onmogelijk.

De student kan maximaal 1 gemist toonmoment inhalen en dit enkel indien het organisatorisch mogelijk is. De student neemt het initiatief om binnen 24u na de gemiste praktijksessie met de betrokken lectoren deze inhaalsessie in te plannen.