Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
Dietetics W634063/3538/2526/1/69
Studiegids

Dietetics W6

34063/3538/2526/1/69
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de voedings- en dieetkunde, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Le Bruyn Bente
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2026 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 234,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Taste & Food Skills W2 EN simultaan te volgen met Dietetics W5 EN simultaan te volgen met Biomedische wetenschappen W6.

Korte omschrijving

Dieetleer bestudeert de voedingsaanpassingen welke noodzakelijk zijn bij diverse aandoeningen of ziekte. Gezonde voeding blijft steeds de basis van elk dieet maar bij tal van aandoeningen moet men één of meerdere restricties (mogelijk ook supplementen) invoeren om een goede gezondheidstoestand en / of goede voedingstoestand te bekomen of handhaven.

In dit opleidingsonderdeel wordt het voedingsadvies en specifieke diëten besproken bij welvaartsaandoeningen als hart- en vaatziekten, hypertensie, leversteatose, metabool syndroom en Diabetes Mellitus en dit zowel bij de volwassene als bij het kind.

OLR-Leerdoelen (lijst)

diëten
hanteert vakterminologie met betrekking tot hypertensie, hyperlipidemie, leversteatose, metabool syndroom en diabetes mellitus (in specifieke omstandigheden)
stelt een (voedings)behandelplan op voor een casus (hypertensie, hyperlipidemie, leversteatose, metabool syndroom en diabetes mellitus (in specifieke omstandigheden)
diagnose
stelt op basis van het nutritioneel onderzoek een diëtistische diagnose (hypertensie, hyperlipidemie, leversteatose, metabool syndroom en diabetes mellitus (in specifieke omstandigheden)
grootkeuken en catering
voert de opdracht uit binnen de vooropgestelde tijd.
probleemanalyse
analyseert een casus (hypertensie, hyperlipidemie, leversteatose, metabool syndroom en diabetes mellitus (in specifieke omstandigheden)
productbeoordeling
analyseert (dieet)producten binnen de diëten bij hypertensie, diabetes en hart- en vaatziekten
beoordeelt (dieet)producten op hun toepasbaarheid binnen de diëten bij hypertensie, diabetes en hart- en vaatziekten.
evidence-based handelen
geeft de wetenschappelijke achtergrond weer met betrekking tot hypertensie, hyperlipidemie, leversteatose, metabool syndroom en diabetes mellitus (in specifieke omstandigheden)

Leerinhoud

In dit opleidingsonderdeel 'diëtetiek W6' komen de volgende thema's aan bod:
voedingsadvies bij hart- en vaatziekten, hypertensie, metabool syndroom, leversteatose en diabetes mellitus.

Elk thema bevat een theoretische onderbouw en vervolgens wordt deze theorie meteen ingeoefend aan de hand van oefeningen en casussen. Deze actieve workshops tracht in te spelen op praktijkvoorbeelden zodat de student inzicht krijgt in de taken van het beroep in het werkveld. Er wordt gewerkt met casussen waarbij de student een patiëntendossier leert te interpreteren en analyseren.
Een aangepast en geïndividualiseerd advies wordt opgesteld op basis van specifieke richtlijnen.

Om geïndividualiseerd voedingsadvies te kunnen verlenen is er inzicht nodig in het voedingspatroon van de casus (voedingsanamnese, nutrient & food based analyse).Vervolgens dient er een afgestemd advies opgemaakt te worden, hierbij kunnen hulpmiddelen nodig zijn (dagschema, weekmenu, receptuur, toevoegen van een dieetproduct, opstellen van een dieetlijst).

De samenhang tussen het OLOD Dietetics W6 en dietetic skills W6 valt niet weg te denken. De theoretische kennis en praktische inzichten zijn noodzakelijk om een correct advies te geven. Hoe dit concreet wordt overgebracht aan cliënten komt aan bod tijdens de lessen dietetic skills.

Het praktisch verwerken van dieetproducten, het bereiden van een recept op basis van de bestudeerde dieetproducten en de organoleptische beoordeling ervan komt tijdens de praktijklessen van Dietetics W6 aan bod. 


Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Digitale cursus en aanvullend ondersteunend materiaal te raadplegen via de leeromgeving Digitap.
  • Voedingsprotocol bij diabetes 2021 (diabetesliga): Mogelijkheid tot aankopen tijdens de eerste les van het thema Diabetes + aan het onthaal van campus HAL.
  • Databanken (Dieetbehandelingsrichtlijnen, Informatorium Voeding en Diëtetiek, PEN databank,....) te raadplegen via de AP Databanken.
  • Belgische voedingsmiddelentabel, NUBEL
  • Voedingsaanbevelingen voor de Belgische bevolking - 2025, HGR nr. 9808-9807
    'Maten en gewichten', handleiding voor gestandaardiseerde kwantificering van voedingsmiddelen in België, ISBN 76994-06-4, 2005
  • VD - AP Richtlijn van het lopende academiejaar (ingebonden versie van Universitas nodig voor het examen)
  • VD - AP Kennislijn van het lopende academiejaar
  • Nutritionele berekeningen gebeuren met de software Nutridiëtist. De leermiddelen bevatten de jaarlijkse licentie.
  • conform: OER 23.4 §10 Het is toegestaan om gebruik te maken van een laptop of tablet voor
    het maken van notities, opdrachten of oefeningen in het kader van de onderwijsactiviteit (maar dus niet voor andere doeleinden)


Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges15,00 uren
Practicum en/of oefeningen12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen207,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks90,00De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)10,00Zie toetsing (tekst)
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks100,00De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.

Toetsing (tekst)

De toetsing gebeurt aan de hand van een permanente evaluatie voor 10% (Tijdens het praktijkgedeelte, uitvoering taak als coach + permanente evaluatie) en aan de hand van een kennis- en inzichtstoets, deze telt mee voor 90%.

De student dient verplicht aanwezig te zijn op de praktijksessies van dit opleidingsonderdeel. Aanwezigheid is verplicht tijdens de labs omdat tijdens deze contactmomenten praktische beroepsvaardigheden worden aangeleerd die uitsluitend onder begeleiding kunnen plaatsvinden tijdens de ingeroosterde bijeenkomsten.

Bij elke afwezigheid behaalt de student een 0 score op het betreffende deelexamen.
De student kan maximaal 1 gemiste praktijksessie inhalen in overleg met alle betrokken lectoren en dit enkel indien het organisatorisch mogelijk is. De student neemt het initiatief om binnen de 3 kalenderdagen na de gemiste praktijksesssie met de betrokken lectoren deze inhaalsessie in te plannen.
Deelexamens die om didactische of organisatorische redenen niet kunnen ingehaald worden, geven geen recht op een inhaalexamen.

Bij langdurige gewettigde afwezigheid contacteert de student het opleidingshoofd.

Studenten die de voorbereidende taken onvoldoende hebben uitgevoerd worden niet toegelaten tot de praktijksessie. De student haalt 0 voor de gemiste sessie.
Elke student, die conform de werkinstructies door de lector de toegang tot de labs of praktijklokalen ontzegd wordt, haalt een 0 voor deze sessie.

Aan het begin van de semester worden de lessen ingevuld met de studenten die de rol als coach nog dienen op te nemen in de grootkeuken. Wanneer iedereen coach is geweest kunnen de overige praktijklessen een extra theoretische aanvulling krijgen. 

Digitaal examen

Het niet opstarten of afsluiten van de monitoringsoftware wordt aanzien als fraude.


Indien er hulpmiddelen gebruikt mogen worden op het examen zal dit meegedeeld worden op via de cursus op Digitap.