Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
Stage S6-242085/3538/2526/1/53
Studiegids

Stage S6-2

42085/3538/2526/1/53
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de voedings- en dieetkunde, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 10 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Adam Marleen, Aerts Ingrid, Bauwens Meghan, Beuselinck Axelle, Le Bruyn Bente, Lodewijks Jan, Meeusen Marijke, Snoeckx Lieve, Van Laer Sofie, Van Nunen Eef, Wintgens Barbara
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (1ste semester) of 15.03.2026 (2de semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd/getolereerd).
Totale studietijd: 260,00 uren

Volgtijdelijkheid

(simultaan te volgen met Biomedische wetenschappen S5 OF eerder ingeschreven voor Biomedische wetenschappen S5) EN (simultaan te volgen met Dietetic skills S5 OF eerder ingeschreven voor Dietetic skills S5) EN (simultaan te volgen met Diëtetiek S5 OF eerder ingeschreven voor Diëtetiek S5) EN (simultaan te volgen met Toegepaste psychologie S5 OF eerder ingeschreven voor Toegepaste psychologie S5) EN (simultaan te volgen met Taste & Food skills S5 OF eerder ingeschreven voor Taste & Food skills S5) EN geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Diëtetiek S3 EN geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Diëtetiek S4 EN geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Dietetic skills S3-4 EN geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Biomedische wetenschappen S3 EN geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Humane biochemie S3.

Korte omschrijving

Tijdens dit op opleidingsonderdeel krijg je de kans om je opgedane kennis te toetsen aan de realiteit van het werkveld tijdens de stageperiode. Je zal stage lopen in de klinische sector (ziekenhuizen, woon - zorgcentra, revalidatiecentra, preventieve sector, zelfstandige diëtist) en in de collectiviteiten (grootkeuken, voedingsbedrijf). Tijdens de stageperiode schrijf je een stageverslag en hou je een dagrooster bij waarin je dagelijks reflecteert over al dan niet verworven competenties.

Er worden tijdens de stageperiode op regelmatige basis terugkomdagen georganiseerd op school om uitwisseling van stage ervaringen mogelijk te maken en om eventuele problemen op de stage of met het stageverslag te bespreken.

OLR-Leerdoelen (lijst)

(zelf)reflectie
reflecteert over het eigen handelen binnen de werkomgeving in setting 2
communicatie
communiceert mondeling en schriftelijk op een professionele manier aangepast aan de gesprekspartner(s)/doelgroep in setting 2
diëten
geeft individueel voedingsadvies aangepast aan de noden van de patiënt in setting 2
stippelt een concreet en haalbaar voedingszorgplan uit in setting 2
diagnose
stelt een diëtistische diagnose op basis van het nutritional assesment in setting 2
gezondheidsbevordering
vertaalt het gezondheidsbeleid in praktische en haalbare toepassingen in setting 2
grootkeuken en catering
treedt adviserend en coördinerend op met betrekking tot voedselbereiding en distributie in setting 2
interdisciplinair
overlegt in intra- en interdisciplinaire teams in setting 2
kwaliteit en voedselveiligheid
implementeert de regelgeving en afspraken omtrent voedselveiligheid (HACCP) en kwaliteit in setting 2
methodologie
plant, organiseert en coördineert (beroepsspecifieke) activiteiten teneinde de werksetting te managen in setting 2
motiveren
motiveert de PZON tot gedragsverandering in het voedingspatroon in setting 2
nutritional assessment op individueel niveau
onderzoekt en analyseert het voedingspatroon- / gedrag van de PZON in setting 2
nutritioneel onderzoek op groepsniveau
onderzoekt en analyseert het voedingspatroon van een groep in setting 2
probleemanalyse
stelt een diëtistische diagnose op basis van het nutritional assesment in setting 2
productbeoordeling
beoordeelt producten op nutritioneel, organoleptisch en wetgevend vlak en adviseert in setting 2
samenwerken
overlegt in intra- en interdisciplinaire teams in setting 2
werkt constructief, assertief en teamgericht samen binnen een intra- en interprofessionele domeinspecifieke context in setting 2
stakeholdergerichtheid
geeft individueel voedingsadvies aangepast aan de noden van de patiënt in setting 2
zorg voor omgeving
handelt op ethisch verantwoorde wijze binnen de grenzen van deontologie en wetgeving, rekening houdend met diversiteit en multiculturele omgeving in setting 2
internationale/interculturele focus
bepaalt de eigen leerbehoeften en vertaalt deze autonoom in initiatieven om zich blijvend te professionaliseren in een evoluerende (inter)nationale domeinspecifieke context in setting 2

Leerinhoud

Tijdens de stage doet de student praktijkervaring op in een reële arbeidssituatie. Dit gebeurt tijdens een collectiviteitenstage in een voedingsbedrijf en in een klinische stage.
Tijdens de stage verwerft de student inzicht in de taak van een voedings- en dieetkundige in het desbetreffende werkveld en verwerft hij inzicht in de organisatie van het werkveld met zijn verschillende facetten.

De student documenteert in het portfolio de stage-ervaring en de opbouw van de beroepscompetenties.
De specifieke portfolio-stageopdrachten maken deel uit van het stagedossier van de student.
De student bewijst in het portfolio minstens 600u stage waarvan de portfolio-taken deel uitmaken.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Stagesyllabus Opleiding Voedings- en dieetkunde 2025 -2026 AP Hogeschool.

Digitale cursus en aanvullend ondersteunend materiaal te raadplegen via de elektronische leeromgeving Digitap.

Nutritionele berekeningen gebeuren met de software Nutridiëtist. De student koopt een jaarlijkse licentie aan (AP-tarief).

De procedure “Medische opvolging bij practicum en stage” zoals raadpleegbaar op het digitaal leerplatform moet worden nageleefd.

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Alle cursussen en handboeken vanuit de opleiding die nuttig kunnen zijn in het volbrengen van een succesvolle stage !

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges2,00 uren
Vormen van groepsleren10,00 uren
Werkplekleren en/of stage233,00 uren
Werktijd buiten de contacturen15,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePraktijkbeoordeling in een professionele context100,00De beoordeling van de stage gebeurt op basis van gedragsobservatie en opdrachten binnen het specifieke stagedomein stagesetting. De toekenning van het uiteindelijke stagepunt is de verantwoordelijkheid van de hogeschool.

Toetsing (tekst)

De beoordeling van de stage gebeurt op basis van gedragsobservatie en opdrachten binnen de specifieke stagesetting. De toekenning van het stagepunt is de verantwoordelijkheid van de hogeschool en wordt berekend op basis van de score van de stage instelling en de score op diverse stage opdrachten die afhankelijk zijn van de stagesetting. De weging die wordt toegekend aan enerzijds de gedragsobservatie en anderszijds de diverse stageopdrachten is afhankelijk van het stagedomein. De concrete toelichting en het exacte wegingspercentage wordt weergegeven in de cursus op Digitap.

Laattijdig indienen van de schriftelijke stageopdrachten resulteert in een 0 score voor het deelexamen. 

Indien overwogen wordt de stage vroegtijdig te beëindigen, volgt de student en/of de stagementor de procedure zoals opgenomen in de stageovereenkomst. Bij vroegtijdige beëindiging van de stage kan de student geen nieuwe stage aanvatten tijdens het lopende academiejaar. Het opleidingshoofd kan, als voorzitter van de examencommissie, van deze regeling afwijken in bijzondere omstandigheden en indien het inrichten van een nieuwe stage organisatorisch mogelijk is.

Het niet volledig presteren van de stage-uren kan leiden tot een score van 0/20 (nul op twintig) op het totale opleidingsonderdeel tenzij het opleidingshoofd hier vanwege uitzonderlijke omstandigheden van afwijkt.