Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Industrie en Omgeving
Projectontwikkeling 541261/3539/2526/1/63
Studiegids

Projectontwikkeling 5

41261/3539/2526/1/63
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in het vastgoed, trajectschijf 3
    Afstudeerrichting:
    • vastgoed
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Bouhadan Azeddine
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In het vak Projectontwikkeling 5 bekijken we het volledige proces van een vastgoedproject door de bril van een projectontwikkelaar. We behandelen onder andere de juridische context, de betrokken actoren, het bouwproces, de communicatie, de planning en het budget. Aan de hand van praktijkgerichte casussen ontwikkelt de student inzicht in het coördineren en structureren van een project van start tot nazorg, inclusief risicobeheersing en haalbaarheid.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Beroepsgerelateerde wet- en regelgeving interpreteren en toepassen, in het bijzonder aangaande: burgerlijk en gerechtelijk recht, bouw- en vastgoedrecht, milieurecht, ruimtelijke ordeningsrecht, fiscaal recht, en hieromtrent kwalitatief adviseren.
De student kan de verschillende documenten horende bij een omgevingsvergunning, aanbesteding, uitvoering en afronden van de werf benoemen, opzoeken en uitleggen.
De student kent de rechten en plichten van de verschillende bouwpartners en kan deze gebruiken bij het beoordelen van veel voorkomende situaties op de bouwplaats.
De student kan beschrijven welke stappen er doorlopen worden bij het indienen van een omgevingsvergunning, het opstellen van een aanbesteding, het mogelijk maken van de uitvoering en het afronden van de werf.
De student kan de verschillende modelcontracten die gemaakt worden tussen opdrachtgever en de voornaamste bouwpartners begrijpen en uitleggen.
Bouwpromotieprojecten initiƫren, promoten, organiseren en opvolgen, vanaf de prospectie, de haalbaarheidsstudie en uitvoering t.e.m. de afrekening
De student kan een gemaakte nacalculatie kritisch analyseren en beoordelen.
De student kan een calculatie, rendementsanalyse, kostenraming, vorderingsstaat en nacalculatie analyseren en beoordelen.
De student kan de nodige verbanden leggen tussen een calculatie, rendementsanalyse, kostenraming, vorderingsstaat en nacalculatie.
De student kan uitleggen welke verschillende communicatiemiddelen gebruikt en inzet moeten worden in concrete situaties binnen een bouwproject en waarom.
Het beroepsveld kennen en situeren t.o.v. aanverwante vakgebieden.
De student kan de verschillende bouwpartners en hun functie over de verschillende fases van het bouwproces weergeven
Vlot, gepast en helder commercieel communiceren (o.a. rapporteren) met (potentiƫle) klanten en zich meertalig kunnen uitdrukken in een professionele context
De student kan het vakjargon gebruiken

Leerinhoud

Legal framework
Risicoanalyse & rendementen
Stakeholders en rollen
Bouwprocces
Strategische definitie & haalbaarheid
Ontwerp + stedenbouw
Uitvoering & coördinatie
Oplevering, overdracht & aansprakelijkheid, Nazorg, beheer, syndicus
Communicatie

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursus aangeboden door de titularis + cursusdocumenten op het elektronisch leerplatform.

Voor dit OLOD kunnen externe bezoeken (bedrijfsbezoek, werfbezoek, …) georganiseerd worden. Bijkomende kosten zijn ten laste van de student.

Eigen laptop, laptopspecificaties terug te vinden in de startbrochure van de opleiding.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges21,00 uren
Practicum en/of oefeningen3,00 uren
Werktijd buiten de contacturen54,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Toetsmethode: open vragen
Bron: gesloten boek
Toetsmedium: mondeling
Toetsmoment: momentopname op examen
Beoordelaar: lector(en)
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Toetsmethode: open vragen
Bron: gesloten boek
Toetsmedium: mondeling
Toetsmoment: momentopname op examen
Beoordelaar: lector(en)

Toetsing (tekst)

Voor alle schriftelijke en digitale ‘kennis- en inzichtstoetsen’ en ‘vaardigheidstoetsen’ binnen en buiten de examenreeks geldt dat de totale examentijd voor deze toets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/4e extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.