Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
Zwangerschap 230875/3542/2526/1/95
Studiegids

Zwangerschap 2

30875/3542/2526/1/95
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de vroedkunde, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Titularis: Gooris Giovanna
Andere co-titularis(sen): Boeynaems Els, Brouns Miek, Driessen Els, Faes Ellen, Meyvis Inge, Stiers Mieke, Vanden Bergh Leen, Van Hemelrijk Kaatje, Van Leugenhaege Luka
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2026 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 150,00 uren

Volgtijdelijkheid

eerder ingeschreven voor Zwangerschap 1.

OLR-Leerdoelen (lijst)

1. Fysiologie, zorg en begeleiding
De student beschrijft de screenings- en diagnostische mogelijkheden (of technieken) naar genetische en congenitale afwijkingen
De student kan een prenatale raadpleging begeleiden in 1ste en 2de lijn.
2. Risicodetectie/ risicoselectie
De student informeert de vrouw en partner correct betreffende prenatale diagnostische onderzoeken en behandelingen
De student onderkent de mogelijke genetische en congenitale risico’s en afwijkingen
De student kan de Inhoud van echografisch verslag lezen en interpreteren
De student herkent genetische en congenitale afwijkingen aan de hand van prenatale diagnostiek.
De student kan a.d.h.v. casuïstiek risicoselectie toepassen tijdens de zwangerschap.
De student herkent risicofactoren op vroeggeboorte en geeft informatie ter preventie.
3. Pathologie, zorg & begeleiding
De student evalueert prenatale laboratorium onderzoeken
De student herkent de signalen en benoemt de mogelijke behandelingen van vroeggeboorte en premature arbeid
De student kan de metabolische behoefte van de neonaat van de diabetische moeder bepalen
De student kan onderscheid maken in normale en afwijkende foetale groei en benoemt de daarachterliggende pathologie
De student geeft correcte informatie en advies rond voedingsstijl aan de zwangere met zwangerschapsdiabetes
De student herkent zwangerschapsgerelateerde pathologie bij moeder en kind tijdens de zwangerschap
De student herkent en formuleert algemene pathologieën bij de moeder die gevolgen kunnen hebben op de zwangerschap.
De student herkent en formuleert a.d.h.v. situatieschetsen mogelijke intrinsieke en omgevingsfactoren die effect kunnen hebben op de zwangerschap.
De student herkent en formuleert te verschillende vormen van meerlingzwangerschappen en hun specifieke opvolging.
De student herkent situaties waarin sprake is van infectie ziekten tijdens de zwangerschap
De student kan een behandelplan opstellen als een pathologische situatie optreedt bij moeder en kind tijdens de zwangerschap
De student kan a.d.h.v. casuïstiek een gepast beleid weergeven en evalueren in de 1ste en 2de lijn tijdens de zwangerschap
De student kent de doorverwijsmogelijkheden bij genetische en congenitale afwijkingen
4. Psychosociale context
De student herkent de impact van stress op zwangerschap en formuleert mogelijke te ondernemen acties hierbij
De student evalueert voedingsstijl bij zwangerschapsdiabetes
6. Gezondheidspromotie
De student herkent risicofactoren op vroeggeboorte en geeft informatie ter preventie.
De student beschrijft de screenings- en diagnostische mogelijkheden (of technieken) naar genetische en congenitale afwijkingen
De student kan informatie en advies geven ter preventie van vroeggeboorte
10. Evidence-based zorg
De student kan wetenschappelijke (vak)literatuur zelfstandig verwerven en verwerken met het oog op de uitvoering bij het professioneel handelen

Leerinhoud

Om als toekomstige proactieve vroedvrouw te acteren in een steeds veranderende zorgomgeving is een daartoe ondersteunende persoonlijke en professionele leeromgeving nodig. De opleiding bachelor in de vroedkunde aan de AP hogeschool is opgebouwd aan de hand van zes levensfasen waarin de vroedvrouw een cruciale rol speelt. De concrete uitwerking van de opleidingsonderdelen gebeurt volgens het didactisch concept van Merriënboer. Elke levensfase neemt één of meerdere weken in beslag. Binnen elke levensfase wordt een duidelijke vaste weekstructuur gehanteerd:

Time to learn: de pathologische benadering van alle aspecten met betrekking tot de zwangerschap. Voorbeelden van lesinhouden in deze fase zijn: genetica, stress, serologie, de neonaat van de diabetische moeder...

Time to prepare: studenten krijgen de tijd om het theoretisch aanbod te verwerken en zich voor te bereiden op de casestudy

Journal club: de verworven kennis rondom wetenschap wordt toegepast op onderzoeksresultaten. De studenten zullen in kleinere groepen onder begeleiding van docenten oefenen met het kritisch beoordelen van wetenschappelijke publicaties.

Casestudy: de verworven kennis wordt op dit moment geïntegreerd door middel van casusbesprekingen in kleinere groepen onder begeleiding van docenten en werkveldpartners. De studenten worden gestimuleerd om een kritische onderzoeksattitude aan te meten door hen continu uit te dagen de casestudys te onderbouwen met wetenschappelijke literatuur. Deze case studys zitten ook doorspekt met internationale en crossculturele competenties. Tijdens deze fase wordt er bijvoorbeeld geoefend op beleidsbepaling en risicoselectie bij een pathologische situatie aan de hand van de VIL, KCE, bloedresultaten...

Studiematerialen (lijst)

LaptopVerplicht
Startpakket Bachelor in de VroedkundeVerplicht€ 130,00
  • Auteur: Team bachelor in de vroedkunde
Handboek gynaecologieVerplicht€ 59,90
  • Auteur: Depypere, H.., Jacquemyn Y., De Sutter, P.
Handboek verloskundeVerplicht€ 48,25
  • Auteur: Jacquemyn, Y.
Borstvoeding handleiding voor de zorgverlenerAanbevolen€ 27,50
  • Auteur: Borstvoedingorganisatie La Leche League
Geletterdheid in de gezondheidswetenschappenAanbevolen€ 32,50
  • Auteur: Mira Meeus, Nick Gebruers en Michel Mertens
Gespreksvaardigheden voor verloskundigen.Aanbevolen€ 47,50
  • Auteur: Merkx, A., Heusschen, J.
Leerboek intensive-care-verpleegkunde neonatologieAanbevolen€ 182,00
  • Auteur: G.T.W.J. van den Brink, I.J. Hankes Drielsma, S.G.M. van Driessen, E. te Pas
Voeding bij gezondheid en ziekteAanbevolen€ 79,95
  • Auteur: N. Stegeman
Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges55,00 uren
  • Duur: Semester
  • Opmerking: Echografie (6h)
    Pathologie tijdens de zwangerschap (gastdocent-25h)
    Genetica (gastdocent-12h)
    Stress en stressmanagement (gastdocent-2h)
    Prenatale raadpleging + serologie (3h)
    Voeding bij zwangerschapsdiabetes (gastdocent-4h)
    Neonaat van een diabetische moeder + TPN (gastdocent-3h)
    Critically appraised topic (CAT) - digitaal leerpad (2h)
Vormen van groepsleren7,00 uren
  • Duur: Semester
  • Opmerking: Case study (3h)
    Journal CLub (2h)
    Echografie HOT (2h)
Werktijd buiten de contacturen88,00 uren
  • Duur: Semester

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks90,00Vertrekkende vanuit een aantal situatieschetsen zullen vragen gesteld worden vanuit de verschillende gedoceerde invalshoeken op de niveau's zoals aangegeven in de toetsmatrijs. De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Eerste examenperiodeProjectopdracht10,00Opstellen CAT
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks90,00Vertrekkende vanuit een aantal situatieschetsen zullen vragen gesteld worden vanuit de verschillende gedoceerde invalshoeken op de niveau's zoals aangegeven in de toetsmatrijs. De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Tweede examenperiodeProjectopdracht10,00Opstellen CAT

Toetsing (tekst)

De toetsinhouden staan uitvoerig verduidelijkt op digitap onder het kopje 'Evaluatie'.

Voor dit opleidingsonderdeel worden één of meerdere evaluaties (bijvoorbeeld: kennistoets/ vaardigheidstoets/projectopdracht…) georganiseerd die je kan terugvinden onder het luikje 'toetsing lijst'.

Indien je niet hebt deelgenomen aan één of meerdere van deze evaluaties, dan krijg je als eindresultaat voor het gehele opleidingsonderdeel een code “f” van “Fail” en slaag je niet voor dit opleidingsonderdeel. Je hebt dan onvoldoende bewezen de competenties van het opleidingsonderdeel te beheersen.

Wanneer je als student in de eerste examenperiode voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt (score of code “fail”), maar voor één of meerdere deelexamens een cijfer behaalt dat ten minste 10 op 20 bedraagt, dan wordt dit cijfer overgedragen naar de tweede examenperiode en kan je dit deelexamen niet hernemen in de tweede examenperiode. Deelexamens waarvoor je in de eerste examenperiode minder dan 10 op 20 behaalde, mag je wel hernemen in de tweede examenperiode. De punten per deelexamen kan je telkens terugvinden bij de deelresultaten op iBamaflex.

Neem je aan geen enkel van de evaluaties deel dan zal dit opleidingsonderdeel in zijn geheel als beoordeling de code ‘NIET DEELGENOMEN’ krijgen. Deelname aan de tweede examenperiode blijft mogelijk.