Academiejaar
2025-26
Komt voor in:
- Postgraduaat Gespecialiseerde verpleegkundige in de kritische zorg: Praktijk integratie, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
15 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Verwimp Tom
Andere co-titularis(sen): Bertrand Mayté, Hereygers Nicky, Vanden Panhuyzen Rina, Vansteenbeeck Eva
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2 of Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 375,00 uren
OLR-Leerdoelen (lijst)
1. Respecteren: De verpleegkundige is in staat onbevooroordeeld de zorgvrager te waarderen. Hierbij wordt rekening gehouden met het waardepatroon van de zorgvrager en zijn omgeving.
| 1.1 Past de zorgsituatie aan in functie van de filosofische en ideologische overtuiging van de zorgvrager. |
| 1.2 Integreert culturele aspecten in complexe zorgsituaties. |
| 1.3 Handelt in functie van noden en behoeften van de zorgvrager en zijn omgeving in een complexe zorgsituatie. |
| 1.4 Stuurt zijn handelen bij in functie van de interactie tussen het ziekteproces en waarden en normen van de zorgvrager. |
2. Realiseren: De verpleegkundige is in staat acties te ondernemen om een optimale gezondheid en welzijn van de zorgvrager te realiseren.
| 2.1 Implementeert een systematisch zorgplan voor de zorgvrager en zijn omgeving. |
| 2.2 Optimaliseert het zorgplan rekening houdend met het gewijzigde ziekte-inzicht van de zorgvrager. |
| 2.3 Optimaliseert het behandelplan waarbij rekening wordt gehouden met de moeilijkheden/ mogelijkheden van de zorgvrager. |
| 2.4 Houdt bij implementatie van oplossingen voor probleemsituaties steeds rekening met de inbreng/mening van de betrokken partijen. |
| 2.5 Betrekt de zorgvrager en zijn omgeving bij de organisatie van de follow-up van de zorg. |
| 2.6 Handelt juridisch verantwoord en omschrijft de beperktheden en hiaten in de wetgeving. |
| 2.7 Voert de verpleegkundige handelingen uit in complexe zorgsituaties. |
| 2.8 Evalueert en optimaliseert het verpleegkundig handelen in complexe zorgsituaties. |
| 2.9 Optimaliseert de zorgsituatie in functie van het beschikbare personeel, materiaal en tijd. |
| 2.10 Optimaliseert de zorgsituatie rekening houdend met de veiligheid van de zorgvrager en de omgeving. |
3. Bijsturen: De verpleegkundige is in staat te reflecteren en de eigen inbreng te evalueren teneinde de zorgverlening systematisch en verantwoord bij te sturen.
| 3.1 Optimaliseert de zorgsituatie op basis van feedback. |
| 3.2 Optimaliseert de zorgsituatie door reflectie. |
4. Opbouwen: De verpleegkundige is in staat om de zorgverlening systematisch op te bouwen en te verantwoorden.
| 4.1 Verzamelt informatie om de wetenschappelijke opbouw van de zorgsituatie te sturen. |
| 4.2 Past methodisch plannen toe in complexe zorgsituaties en vergelijkt hiervoor verschillende verpleegmodellen. |
| 4.3 Neemt deel aan interprofessioneel overleg om de zorgsituatie te optimaliseren. |
5. Begeleiden: De verpleegkundige is in staat de zorgvrager te ondersteunen teneinde een evenwichtige levenswijze na te streven.
| 5.1 Adviseert de zorgvrager en zijn omgeving teneinde tegemoet te komen aan zijn specifieke noden. |
| 5.2 Instrueert en begeleidt de zorgvrager en zijn omgeving tot een levenswijze op maat. |
6. Waarderen: De verpleegkundige is in staat de diverse beroepsspecifieke bevoegdheden en de visie op zorg binnen een intra - en interprofessioneel team te herkennen en te waarderen teneinde het samenwerken te optimaliseren.
| 6.1 Integreert de verschillende beroepspecifieke visies in een intra- en interprofessioneel team. |
| 6.2 Integreert de verschillende beroepspecifieke bevoegdheden in de samenwerking binnen een intra- en interprofessioneel team. |
7. Communiceren: De verpleegkundige is in staat te communiceren binnen een intra- en interprofessioneel team teneinde het samenwerken te optimaliseren.
| 7.1 Communiceert op een sociaal vaardige wijze binnen het intra- en interprofessionele team. |
8. Coördineren: De verpleegkundige is in staat een coördinerende functie binnen een intra- en interprofessioneel team op te nemen.
| 8.1 Regisseert verschillende zorgsituaties. |
| 8.2 Leidt een verpleegkundig team in de samenwerking met andere hulpverleners. |
| 8.3 Coördineert en organiseert een interprofessioneel overleg. |
9. Belangen behartigen: De verpleegkundige is in staat de belangen van het cliëntsysteem binnen het intra- en interprofessioneel team te behartigen.
| 9.1 Behartigt, in samenspraak met de zorgvrager, zijn belangen binnen het intra—en interprofessioneel team. |
| 9.2 Verdedigt de rechten van de zorgvrager. |
10. Ondersteunen: De verpleegkundige is in staat nieuwe teamleden te ondersteunen teneinde adequaat gedrag in een team te realiseren.
| 10.1 Begeleidt anderen rekening houdend met hun stijl van het leerproces. |
| 10.2 Geeft feedback aan collega’s om de ontwikkeling van hun competenties te ondersteunen. |
11. Zelfregulering: Reguleert het eigen leerproces door zichzelf en bronnen in de omgeving kritisch en gericht te analyseren en aan de hand van vooropgestelde doelen strategisch te handelen.
| 11.1 Professional: heeft een professionele attitude. Analyseert een probleem vanuit het perspectief van belanghebbenden (zorgvrager, collega's, instelling,…) en relevante contexten. |
| 11.2 Manager: Handelt strategisch, innovatief en proactief en past het product of dienst aan ifv de kwaliteitsverbetering. |
| 11.3 Student: Reflecteert over de eigen professionele ontwikkeling en de beroepshandeling en integreert de bevindingen en feedback van anderen in het handelen. |
12. Interpersoonlijke vaardigheden: Communiceert met belanghebbenden op een correcte mondelinge en schriftelijke wijze, respecteert en draagt zorg voor relaties en de omgeving. Toont leiderschap en werkt efficiënt in team.
| 12.1 Communicator: communiceert mondeling en schriftelijk efficiënt en effectief binnen de beroepscontext. |
| 12.2 Samenwerker: Werkt constructief samen om collectieve resultaten te verwezenlijken en neemt gepast leiding. |
| 12.3 Pleitbezorger: komt op voor de belangen van de zorgvrager en respecteert het beroepsgeheim. |
Leerinhoud
De student loopt stage gedurende 200u stage op een erkende spoedgevallenafdeling naar keuze.
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Stagereglement postgraduaat de gespecialiseerde verpleegkundige in de kritische zorg
Digitale leeromgeving: Praktijk integratie 1
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
| Moment | Vorm | % | Opmerking |
| Eerste examenperiode | Praktijkbeoordeling in een professionele context | 70,00 | Stage |
| Eerste examenperiode | Praktijkbeoordeling in een professionele context | 22,00 | Stage opdracht |
| Eerste examenperiode | Praktijkbeoordeling in een professionele context | 8,00 | Stage administratie |
Toetsing (tekst)
Voor alle reglementering: zie generiek stagereglement geldig voor academiejaar 2025-2026.