AP Studium Generale NL40013/3568/2526/1/11
Studiegids

AP Studium Generale NL

40013/3568/2526/1/11
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de beeldende kunsten
    Keuzepakket:
    • aan opleidingsonderdelen naar keuze
  • Bachelor in de communicatie
    Keuzepakket:
    • Keuzepakket 2+3CC
    • Keuzepakket 2+3PRV
    • Keuzepakket 2CC
    • Keuzepakket 2PRV
    • Keuzepakket CC - 360°-/andere bach
    • Keuzepakket PRV - 360°/ andere bach
  • Bachelor in de ergotherapie, trajectschijf 3
    Keuzepakket:
    • Keuzepakket reeks 2
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement
    Keuzepakket:
    • keuzepakket 2AF
  • Bachelor in het drama
  • Bachelor in het sociaal werk, trajectschijf 3
    Keuzepakket:
    • 3de bachelor
    • 3de bachelor maatschappelijk werk
    • 3de bachelor personeelswerk
    • 3de bachelor sociaal-cultureel werk
  • Bachelor of Arts in Visual Arts
    Keuzepakket:
    • Elective courses
  • Educatieve bachelor in het kleuteronderwijs
    Keuzeoptie:
    • 3de Bachelor: Professionele Uitdieping
    • 3de Bachelor: Professionele uitdieping
    • Flex
    Keuzepakket:
    • Keuzepakket Flex3
    • Professionele uitdieping
    • Professionele uitdieping 6
  • Educatieve bachelor in het lager onderwijs
    Keuzeoptie:
    • 3de Bachelor: Professionele Uitdieping
    • 3de Bachelor: Professionele uitdieping
    • Flex
    Keuzepakket:
    • Keuzepakket Flex3
    • Professionele uitdieping
    • Professionele uitdieping 6
    • Professionele uitdieping avondtraject 2
  • International programmes Business and Law
  • International programmes Royal Conservatoire
  • Master in de beeldende kunsten
    Keuzeoptie van afstudeerrichting:
    • International Design Week binnen fotografie
    • International Design Week binnen grafisch ontwerp
    • International Design Week binnen juweelontwerp en edelsmeedkunst
    • International Design Week binnen Kostuumontwerp
    • International Design Week binnen mode
    • International Design Week binnen vrije kunsten
    Keuzepakket:
    • opleidingsonderdelen te kiezen aan 9 studiepunten (voltijds)
  • Master of Arts in Visual Arts
    Keuzeoptie van afstudeerrichting:
    • International Design Week binnen Costume Design
    • International Design Week binnen Fashion
    • International Design Week binnen Fine Arts
    • International Design Week binnen Graphic Design
    • International Design Week binnen Jewellery Design & Gold and Silversmithing
    • International Design Week binnen Photography
    Keuzepakket:
    • elective courses for 9 credits (full time)
  • Vrije opleiding Hogeschool
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Postma Yvonne
Andere co-titularis(sen): Bert Assia, Mendonck Greet, Ubben Eric, Van der Kraan Harold, Van Geel Sven, Vercauteren Lieven
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2 of Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 90,00 uren

Korte omschrijving

 AP Studium Generale
Ieder academiejaar organiseert de AP hogeschool een lezingenreeks van een 10-tal lezingen, Engelstalig en Nederlandstalig.
De student die dit opleidingsonderdeel volgt, woont minimaal 4 lezingen bij.
Studium Generale biedt avondlezingen waarbij de sprekers hun visie/ reflectie geven op een centraal, vakoverschrijdend thema. Het centrale jaarthema wordt zo vanuit verschillende invalshoeken belicht. Problematisering en kritische analyse staan voorop. De lezingen zijn gericht op interdisciplinariteit en maatschappelijke relevantie.
De lezingen worden bijgewoond door studenten uit verschillende opleidingen binnen de AP Hogeschool en zijn ook toegankelijk voor een extern publiek.


Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

 Studenten kunnen vanuit verschillende opleidingen instappen. We verwachten dat de studenten:
• een algemeen maatschappelijk en cultureel referentiekader hebben;
• voldoende notie hebben ten aanzien van hun eigen studiegebied;
• in staat zijn om in correct Nederlands/Engels te formuleren.

Eindcompetenties (lijst)

De student detecteert en analyseert een maatschappelijke vraagstelling.
De student vindt en verwerkt wetenschappelijk en/of artistiek relevante literatuur.
De student verhoudt zich tot maatschappelijke thema’s.
De student citeert en verwijst bibliografisch correct.
De student schrijft duidelijk gestructureerd, helder en objectief aan de hand van een afgebakende onderzoeksvraag.

Leerdoelen

De student:
1. detecteert en analyseert een maatschappelijke vraagstelling;
2. vindt en verwerkt relevante bronnen;
3. kan zich verhouden tot maatschappelijke thema’s;
4. citeert en verwijst bibliografisch correct;
5. schrijft duidelijk gestructureerd, helder en objectief aan de hand van een afgebakende onderzoeksvraag.

Leerinhoud

AP Studium Generale
Schrijfwijzers van de verschillende opleidingen

Studiematerialen (lijst)

www.ap-arts.be/evenementenVerplicht

Studiematerialen (tekst): Verplicht

- 5 avondlezingen per semester, afwisselend Engelstalig en Nederlandstalig.

- de lezingen worden, indien mogelijk, opgenomen en via Digitap ter beschikking gesteld




Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Het studium beschikt over een eigen website en een cursus in Blackboard.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges10,00 uren
  • Opmerking: De lezingenreeks beoogt een bij de studie aangehecht, actueel documenterend informatiepakket aan te bieden in de vorm van avondlezingen door experts die ook voor een breder publiek toegankelijk zijn. De reeks is dus zowel gericht naar studenten, personeelsleden als externen.
    Vanuit een probleemstelling binnen onze hedendaagse samenleving zullen verbanden tussen de studiegebieden worden gesmeed. Hierbij staan problematisering en kritische analyse voorop. De lezingenreeks wil participanten stimuleren tot reflectie over actuele vragen waarmee alle vakgebieden geconfronteerd worden. De lezingen zijn derhalve gericht op interdisciplinariteit en maatschappelijke relevantie.
Werktijd buiten de contacturen80,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeReflectieopdracht100,00Voor meer specifieke info en richtlijnen zie studiewijzer.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeReflectieopdracht100,00Voor meer specifieke info en richtlijnen zie studiewijzer.

Toetsing (tekst)

Evaluatie(s) voor de eerste en tweede examenkans

Vorm - reflectieopdracht
De opdracht bestaat uit het schrijven van een paper van ongeveer 2500 woorden. We verwachten dat de student tot een vraagstelling komt, verbonden aan het centrale thema. De student geeft een onderbouwde argumentatie over minimaal vier lezingen van zijn/haar keuze. Ook de discussie volgend op de lezing kan interessant materiaal opleveren voor de paper. Daarnaast dient de student gebruik te maken van minstens drie relevante bronnen die verband houden met de vraagstelling. Dit kunnen zowel visuele, geschreven, gesproken of digitale bronnen zijn.

Voor de opbouw van de paper wordt gewerkt volgens de richtlijnen die terug te vinden zijn in de schrijfwijzer van de opleiding. Het gaat om een persoonlijke, originele tekst waarin referenties worden gehanteerd volgens het vereiste protocol. Fraude en plagiaat worden bestraft met een nul.

Correcte verwerking van het bronnenmateriaal en de persoonlijke inbreng moeten in evenwicht zijn met elkaar. Een paper die in hoofdzaak uit een samenvatting bestaat en nauwelijks eigen kritisch commentaar bevat, voldoet dus niet aan de basisvereiste. Daarnaast moet de kritische argumentatie beredeneerd en doordacht zijn, met andere woorden, eerder dan een beschrijving van de lezingen wordt een analyserend of opiniërend werkstuk verwacht.

Beoordelingscriteria:

1. Formulering en analyse van een centrale maatschappelijke vraagstelling
2. Onderbouwde reflectie op de vraagstelling
3. Keuze en verwerking van relevante bronnen
4. Heldere structuur en logische opbouw van de paper
5. Correct taalgebruik
6. Adequate verwerking van de informatie uit de lezingen
7. Correcte bronvermelding


Beoordelingsproces: De papers worden beoordeeld door twee leden van verschillende opleidingen, waaronder opleiding van de betrokken student.

Indienen van de reflectieopdracht
De paper wordt ingediend via Digitap, voor het 1ste semester op de 1ste examendag van het semester. Voor het 2de semester op de 1ste examendag.