Immersive storytelling in healthcare34466/3568/2526/1/78
Studiegids

Immersive storytelling in healthcare

34466/3568/2526/1/78
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de verpleegkunde (4j )
    Keuzepakket:
    • WO3
  • Vrije opleiding Hogeschool, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Bollaert Hiram, Maes Katrien, Schoeters Sharon, Vermeiren Sofie, Verwimp Tom
Onderwijstalen: Engels, Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 77,00 uren

Korte omschrijving

Men gaat in een multidisciplinair team (samen met de opleidingen ICT, media & grafische vormgeving, journalistiek, ergotherapie en the school of arts) digitale verhalen of ‘stories’ uitwerken. Het doel van deze producten wordt om mensen zonder enige specifieke voorkennis te educeren, bewust te maken of ondersteunen door ze mee te nemen in een digitale experience (bvb. educatie rond darmkanker in de vorm van een 3D-wandeling doorheen het colon; drugspreventie door een intoxicatie-simulatie te laten ondergaan,...).

Studenten Verpleegkunde focussen zich in de eerste fase vooral op het onderbouwen van deze 'stories'. Met andere woorden het voorzien van correcte info en recente relevante data (gelijkaardig aan een deel van de literatuurstudie binnen WO3). In de latere fases wordt er mee gedacht rond de digitale vormgave en testing van het product uitgevoerd.

Praktisch: De sessies zijn elke maandag om 13-15u, plenair met algemene info met betrekking tot het project, opzet en uitwerking (oa wat is virtual reality ed.) om de studenten wat bekend te maken met het concept en de verschillende facetten. Nadien worden de studenten van alle verschillende opleidingen in gelijke groepen verdeeld en werkt iedere groep 1 project uit tegen einde semester 1.

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Leerdoelen

De student komt binnen een interprofessioneel team op een gepaste manier op voor de belangen van het cliëntsysteem

De student neemt deel en draagt verantwoordelijkheid in het team om zo complexe zorgsituaties te kunnen analyseren en synthetiseren

De student beheerst de kennis omtrent zorgethiek en kan ethische vragen stellen vanuit een concrete casus

De student (h)erkent de diverse beroepsspecifieke bevoegdheden binnen een interprofessioneel team

De student kan overleggen en communiceren binnen een interprofessioneel team

De student zorgt dat het team efficiënt en effectief werkt

De student kan zich kritisch, zingevend en verantwoordelijk opstellen om hun professionele taken en interprofessionele samenwerking in een snel veranderende samenleving beter aan te kunnen

De student vertoont ten allen tijde professioneel gedrag gericht op het verbeteren van het interprofessioneel samenwerken

De student kan een verpleegkundig/verloskundig/ergotherapeutisch relevant probleem verhelderen op basis van recente wetenschappelijke literatuur

Leerinhoud

Kennis gerelateerd aan het ontwerpen van een immersief groepsproject:

- interdisciplinair samenwerken

- conceptualisatie

- user-centered design thinking

- story structuring

- elements of immersion


Kennis gerelateerd aan het schrijven van een eigen literatuuronderzoek, volgens de huidige geldende academische richtlijnen:

- Inleiding

- Probleemstelling

- Vraagstelling

- Doelstelling

- Methode

- Resultaten

- Discussie

- Conclusie

Studiematerialen (lijst)

LaptopVerplicht

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Powerpoint-presentaties (via digitap)

Online syllabus (via digitap)

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges4,00 uren
  • Opmerking: week 1: introductie * voorstelling thema's * wat is multidisciplinair samenwerken * background multidisciplinaire projecten en waar situeert zich VR
Vormen van groepsleren26,00 uren
  • Opmerking: week 2: workshop conceptualization (brainstorm session, 360° drafting, feasibility test)
    week 3: user-centered design thinking (character development, defining user position, environment sketching, moodboard)
    week 4: story structuring (narrative structure, user flow, editing plans)
    week 5: PITCH YOUR CONCEPT
    week 6: workshop elements of immersion (spatial design, level of interaction, sound plan)
    week 7: midterm presentations
    week 8: recordings, prototype building
    week9: recordings, prototype building
    week 10: recordings, prototype building
    week 11: prototype demo
    week 12: finetuning & preparation for final presentation
    week 13 finetuning & preparation for final presentation
    week 14: final presentation
Werktijd buiten de contacturen45,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeAfstudeeropdracht40,00Literatuurstudie + Groepsproject
Eerste examenperiodeProjectopdracht permanent (Permanente evaluatie)40,00Voorbereidingsopdrachten + actieve deelname aan de groepsmomenten
Eerste examenperiodeReflectieopdracht20,00Peerassessment
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeAfstudeeropdracht100,00Literatuurstudie

Toetsing (tekst)

Toetsing zal gebeuren op basis van

- Procesevaluatie (voorbereidingsopdrachten + actieve deelname tijdens de groepsmomenten) 40%

- Productevaluatie (persoonlijke literatuurstudie + eindresultaat groepsproject) 40%

- Peerassessment 20%