Mindful voor de klas35777/3568/2526/1/32
Studiegids

Mindful voor de klas

35777/3568/2526/1/32
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het kleuteronderwijs
    Keuzeoptie:
    • 3de Bachelor: Professionele Uitdieping
    • 3de Bachelor: Professionele uitdieping
    • Flex
    Keuzepakket:
    • Keuzepakket Flex2
    • Keuzepakket Flex3
    • Professionele uitdieping
    • Professionele uitdieping 5
    • Professionele uitdieping 6
    • Professionele uitdieping avondtraject 1
    • Professionele uitdieping avondtraject 2
    • Professionele uitdieping na BA/MA
    • Professionele uitdieping na EBA-LO
    • Professionele uitdieping na EBA-SO
  • Educatieve bachelor in het lager onderwijs
    Keuzeoptie:
    • 3de Bachelor: Professionele Uitdieping
    • 3de Bachelor: Professionele uitdieping
    • Flex
    Keuzepakket:
    • Keuzepakket Flex3
    • Professionele uitdieping
    • Professionele uitdieping 5
    • Professionele uitdieping 6
    • Professionele uitdieping avondtraject 2
    • Professionele uitdieping na BA/MA
    • Professionele uitdieping na EBA-KO
    • Professionele uitdieping na EBA-SO
  • Vrije opleiding Hogeschool
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Vercauteren Lieven
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (1ste semester) of 15.03.2026 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Korte omschrijving

LET OP!

Dit semester-Olod wordt in het eerste semester in de avonden ingericht, en in het tweede semester overdag! Maak de juiste keuze. Gezien de lessen afgestemd worden op de deelnemers, zijn beide semesters niet identiek van inhouden en werkwijze.

Via een meerlagige projectopdracht, waarvoor je onder andere gedurende het semester een logboek bijhoudt, kom je erachter of (en zo ja hoe) je met mindfulness in je verdere loopbaan constructief aan de slag zal gaan, dit eerst en vooral voor jezelf en beperkter ook voor de kinderen in je klas(sen). De contactmomenten, het dagelijks zelfstandig oefenen en de Digitap-cursus worden gebruikt om de nodige achtergrond, verdieping en ondersteuning te bieden tijdens deze intense, concrete, persoonlijke en praktische zoektocht.

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Eindcompetenties (lijst)

implementeert, in overleg met anderen, conclusies van onderwijskundig wetenschappelijk onderzoek in diens onderwijspraktijk
formuleert op een heldere manier realistische alternatieven die het handelen/denken kunnen bijsturen en past deze toe
kijkt methodisch terug op het experimenteren met een eigen semi-dagelijkse mindful-georiƫnteerde praktijk
bevordert welbevinden
zet acties op in functie van een positief schoolklimaat voor alle betrokkenen

Leerinhoud

Antwoorden op vragen als:

- wat zijn essentiële aandachtspunten binnen mindfulness?

- hoe werk ik aan mijn eigen (semi-)dagelijkse mindfulness-praktijk ? en wat kan die inhouden? (hier ligt de focus)

- hoe kan mindfulness mijn eigen hulpbronnen versterken?

- hoe kan mindfulness een authentieke en veilige klassfeer ondersteunen?

- wat zijn aandachtspunten bij het eventueel delen van (elementen uit) het mindfulness-gedachtengoed? 

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
  • Duur: Semester
Practicum en/of oefeningen35,00 uren
  • Duur: Semester
Werktijd buiten de contacturen28,00 uren
  • Duur: Semester

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht100,00geen examentijd nodig
wel indienmoment
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00geen examentijd nodig wel indienmoment

Toetsing (tekst)

Je oefent 20 minuten, 5 dagen per week, gedurende minstens 12 weken. Je houdt hiervan een logboek bij, wat de input levert voor een eindreflectie via aangeboden vragen die de doelstellingen van het Olod concretiseren. Je vult dit aan met een eigen ingesproken mindfulness-oefening voor een leeftijd naar keuze, waaruit zal blijken hoe kritisch en hoe grondig je je het gedachtengoed van mindfulness hebt eigen gemaakt.