Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Software Animation39581/3466/2526/1/05
Studiegids

Software Animation

39581/3466/2526/1/05
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Graduaat digitale vormgeving, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Pauwels Nick
Andere co-titularis(sen): Peeters Andreas, Rubberecht Pieter
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Korte omschrijving

In het  opleidingsonderdeel Software Animation werk je aan een sterke basis in Adobe After Effects.

Je maakt stap voor stap kennis met nieuwe tools in Adobe After Effects en past deze toe d.m.v. oefeningen en opdrachten.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Inleven & creëren
Je oefent aangeleerde concepten en technieken van Software Animation in verschillende opdrachten.
Realiseren & beheren
Je beheerst het gebruik van de interface van gangbare motion design programma's om de organisatie van je bestanden voor motion projecten te optimaliseren.
Je ontwikkelt vaardigheden rond het toepassen van correcte settings op composities voor motion designs, op basis van vooropgestelde vereisten.
Je ontwikkelt begrip over het gebruik van de tijdlijn om tot een motion design te komen.
Je ontwikkelt begrip rond het keyframen en de interpolatie van basic layer properties.
Je ontwikkelt begrip over het werken met de verschillende types van lagen (bestanden, shape layers, pre-comps…).
Je ontwikkelt begrip rond easing en het gebruik van de graph editor om de versnelling van objecten aan te passen.
Je ontwikkelt vaardigheden om je composities naar video’s te exporteren naar conventionele formaten, op basis van vooropgestelde vereisten.
Je toont aan dat je aangeleerde concepten en technieken van Software Animation kunt toepassen in tussentijdse testen.

Leerinhoud

Volgende onderwerpen komen o.a. aan bod:

  • je interface personaliseren
  • keyframing basisproperties
  • werken met verschillende soorten lagen
  • keyframing interpolatie
  • shape layers
  • easing en speed graphs
  • easing en value graphs
  • parenting
  • bestanden correct exporteren

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Online leermateriaal op Digitap
  • Studiewijzer
  • Adobe Creative Cloud

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen24,00 uren
Werktijd buiten de contacturen54,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks80,00digitaal
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)20,00indien- en/of presentatiemomenten kunnen in de examenperiode gepland worden - raadpleeg de studiewijzer voor de exacte afspraken.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks100,00digitaal

Toetsing (tekst)

Voor de voorwaarden voor het inhalen van een afwezigheid op een (deel)examen binnen en buiten de examenreeksen: zie het onderwijs- en examenreglement.

Buiten de examenreeks geldt aanvullend nog het volgende:

  • Niet elke evaluatieactiviteit kan ingehaald worden o.w.v. organisatorische of didactische redenen