Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
Sportdiëtetiek S640567/3538/2526/1/45
Studiegids

Sportdiëtetiek S6

40567/3538/2526/1/45
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de voedings- en dieetkunde, trajectschijf 3
    Keuzeoptie:
    • Sportdiëtist
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Beuselinck Axelle, Lodewijks Jan
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2026 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Sportvoeding S5 EN simultaan te volgen met Sportcasuïstiek S5-6.

Korte omschrijving

Droom je ervan om naast recreatieve sporters, ook doorgedreven recreatieve en/of topsporters te begeleiden en te coachen om zo veel mogelijk uit hun voeding te halen binnen hun traject naar een sportieve doelstelling?

Sportdiëtetiek is een uitdieping/opvolging op het opleidingsonderdeel 'Sportvoeding'. Tijdens de lessen van sportdiëtetiek wordt er verder gebouwd op de basisinzichten binnen de sportvoeding, dit blijft de basis. Bovenop deze basis leer je meer sportspecifiek te werken (bv. aanbevelingen voor diverse sporten toepassen), geef je advies over supplementen en leer je omgaan met diverse gevolgen van het groot volume aan trainingen en alles daarrond (maagdarmproblemen, REDs...).

Samen met sportvoeding en sportcasuïstiek vormt sportdiëtetiek de microcredential 'expert in sportvoeding' (3de jaar bachelor voedings- en dieetkunde) . Indien je een expert wil worden in sportvoeding, is het aan te raden om de 3 opleidingsonderdelen te volgen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

diëten
berekent de energiebehoefte voor een doorgedreven sporter op een trainingsdag, rustdag en wedstrijddag
geeft advies over geschikte sportvoedings-preparaten en/of supplementen
kent de principes van 'training the gut'
stelt een gezond sportvoedingsadvies op voor een doorgedreven sporter aangepast aan de trainingen
stelt een sportvoedingadvies op aangepast aan de wedstrijden voor een doorgedreven sporter
diagnose
herkent de symptomen van RED-S bij een sporter
herkent het energiesysteem bij de doorgedreven sporter
nutritional assessment op individueel niveau
evalueert de eiwit- en koolhydraatinname van een doorgedreven sporter in aan de hand van eiwit- en koolhydraatporties
nutritioneel onderzoek op groepsniveau
definieert de aanbevelingen voor macronutriënten, micronutriënten en supplementen binnen de sportvoeding correct binnen specifieke situaties voor een doorgedreven sporter correct
evidence-based handelen
past de aanbevelingen voor macronutriënten, micronutriënten en supplementen binnen de sportvoeding correct toe binnen specifieke situaties voor een doorgedreven sporter

Leerinhoud

In dit opleidingsonderdeel leer je wat een doorgedreven recreatieve of professionele sporter voor, tijdens en na een training/wedstrijd nodig heeft. Daarnaast worden de verschillen in dagelijkse behoeften voor verschillende sporten (kracht, team- en duursport) en het verschil tussen een trainings-/wedstrijddag en een rustdag onder de loep genomen. Naast advies geven over voedingsmiddelen, ligt tijdens sportdiëtetiek ook de focus op het advies geven rond sportvoedingssupplementen/-preparaten.
De leerstof is gebaseerd op de meest recente (internationale) richtlijnen binnen de sportvoeding.

Sportdiëtetiek is opgebouwd uit volgende lessen/thema's (6 lessen verspreid over 3 lesdagen). Een deel van deze lessen wordt gegeven door sportdiëtisten met veel ervaring binnen verschillende takken van de sportvoeding. Na bespreking/overlopen van theorie wordt dit meteen ingeoefend aan de hand van praktijkvoorbeelden en/of casussen:

DAG 1: sportspecifieke supplementen en dranken: theorie en praktijk

DAG 2 VM: sportspecifieke aanbevelingen voor team-, kracht- en duursport

DAG 2 NM: theorie en praktijk LEA, RED'S en voedingsaanbevelingen bij gewichtsklasse sporters

DAG 3 VM: dieethypes binnen sportvoeding

DAG 3 NM: maag-darmproblemen binnen sportwereld - training the gut

Aan de hand van deze thema's worden er verschillende oefeningen gemaakt, worden voedingswaarden ingeschat (van voedingsmiddelen, supplementen, inname,...) en zullen er concrete (casus)oefeningen samen overlopen worden.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

(PowerPoint) presentaties/ cursusmateriaal aangeboden via het leerplatform Digitap
Achtergrondinformatie aangeboden via het leerplatform Digitap
Wetenschappelijke artikels aangeboden via het leerplatform Digitap
Voedingsaanbevelingen voor de Belgische bevolking - 2025, HGR nr. 9808-9807
NUBEL, 7de editie, Belgische voedingsmiddelentabel
Maten en gewichten, handleiding voor gestandaardiseerde kwantificering van voedingsmiddelen in België, uitgave 2005
Nutritionele berekeningen gebeuren met een nutritionele software naar keuze. Voor studenten voedings-en dieetkunde van de AP Hogeschool: de leermiddelen bevatten een jaarlijkse licentie van Nutridiëtist.  

Aanbevolen

Pannekoek, A. van der Stelt,T (2017). Eet als een atleet. Amsterdam: I am Foodie publishing.

Jeukendrup, A., Gleeson, M. (2024). Sport nutrition. 4de editie. Champaign: Human Kinetics.

Wilson, P. (2020). The Athlete's gut. Boulder: velopress.



Laptop:

Standaard mag een student zijn laptop tijdens de les gebruiken (OER artikel 23.4 §10: Het is wel toegestaan om gebruik te maken van een laptop of tablet voor het maken van notities, opdrachten of oefeningen in het kader van de onderwijsactiviteit (maar dus niet voor andere doeleinden).

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges18,00 uren
Werktijd buiten de contacturen60,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00De totale examentijd voor deze kennis en inzichttoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/4 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00De totale examentijd voor deze kennis en inzichttoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/4 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.

Toetsing (tekst)

De toetsing gebeurt aan de hand van een digitale kennis- en inzichtstoets en telt mee voor 100%. De toetsing bestaat uit theoriegedeelte en praktijkoefeningen.

Indien er hulpmiddelen gebruikt mogen worden op het examen zal dit meegedeeld worden via de cursus op Digitap.

Het niet opstarten of afsluiten van de monitoringsoftware wordt aanzien als fraude.