Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
Sportcasuïstiek S5-640568/3538/2526/1/79
Studiegids

Sportcasuïstiek S5-6

40568/3538/2526/1/79
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de voedings- en dieetkunde, trajectschijf 3
    Keuzeoptie:
    • Sportdiëtist
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Co-titularis(sen): Beuselinck Axelle, Lodewijks Jan, Van Den Bleeken Louis
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (Academiejaar) of 01.12.2025 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 156,00 uren

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Sportvoeding S5 EN simultaan te volgen met Sportdiëtetiek S6.

Korte omschrijving

Om een sporter het maximale uit zijn voeding te laten halen is het belangrijk dat theoretische principes/handvaten worden omgezet in de praktijk.

Sportcasuïstiek leert je de theoretische achtergrondprincipes en handvaten die noodzakelijk zijn voor het opstellen en adviseren van een persoonlijk voedingsschema op maat van een sporter.

Dit opleidingsonderdeel loopt simultaan met de twee andere opleidingsonderdelen van de microcredential 'expert in sportvoeding' (3de jaar bachelor voedings- en dieetkunde), namelijk met sportvoeding en sportdiëtetiek. Door het opvolgen, opmeten en adviseren van een sporter (casusopdracht) zal je niet enkel de principes van dit opleidingsonderdeel, maar ook van de andere 2 moeten toepassen en integreren tot één mooi eindresultaat dat wordt gepresenteerd aan lectoren en professionals.

OLR-Leerdoelen (lijst)

communicatie
stelt de casusopdracht voor aan een jury op een infomarkt en verdedigt op een professionele manier
diëten
berekent de energiebehoefte voor een casus op een trainingsdag, rustdag en wedstrijddag
stelt een gezond sportvoedingsadvies op voor een casus aangepast aan de trainingen
stelt een sportvoedingadvies op voor een casus aangepast aan de wedstrijden
diagnose
evalueert een trainingsdagboek met bijhorende MET-waarden
herkent de verschillende energiesystemen bij de verschillende soorten sporten
interpreteert de resultaten van een inspanningstest correct
nutritional assessment op individueel niveau
Interpreteert de hulpvraag van de sporter
meet en interpreteert de lichaamssamenstelling van de sporter correct
voert een adviesgesprek en gebruikt MGV-technieken
probleemanalyse
bakent een hulpvraag van een sporter af tot concrete doelstellingen
stakeholdergerichtheid
vertaalt theorie op maat van de sporter
werkt een advies uit op maat van de sporter
evidence-based handelen
neemt beslissingen volgens de componenten van evidence based practice (gebaseerd op onderzoeksgevens, context en eigen expertise)
past de aanbevelingen voor macronutriënten, micronutriënten en supplementen binnen de sportvoeding correct toe voor een casus

Leerinhoud

In dit opleidingsonderdeel leer je theoretische (achtergrond)principes die noodzakelijk zijn bij het opstellen en adviseren van een persoonlijk sportvoedingsadvies. Tijdens de lessen zorgen we voor een integratie van verschillende theorielessen (ook vanuit sportvoeding en sportdiëtetiek) door het uitzoeken, opvolgen, opmeten en adviseren van een cliënt/casus.

Sportcasuïstiek is opgebouwd uit volgende lessen/thema's (4 theorielessen en 8 praktijklessen lessen verspreid over 6 lesdagen). Een deel van deze lessen wordt gegeven door experten uit het werkveld met veel ervaring binnen verschillende takken van de sportvoeding.

DAG 1: basisprincipes beweging, inspanningsfysiologie, energiesystemen en hoe dit te linken aan voedingsadvies
DAG 2: inspanningstest: afnemen en resultaten interpreteren
DAG 3: (kin)antropometrie - theorie en praktijk
DAG 4: aandachtspunten binnen uitwerken van persoonlijk voedingsschema + integratie verschillende theoretische aspecten 
DAG 5: inleiding in de sportpsychologie/ motivatiecoaching 
DAG 6: voorstelling/presentatie casus op een infomarkt

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • (PowerPoint) presentaties/ cursusmateriaal aangeboden via het leerplatform Digitap
  • Achtergrondinformatie aangeboden via het leerplatform Digitap
  • Wetenschappelijke artikels aangeboden via het leerplatform Digitap
  • Voedingsaanbevelingen voor de Belgische bevolking - 2025, HGR nr. 9808-9807
  • NUBEL, 7de editie, Belgische voedingsmiddelentabel
  • Maten en gewichten, handleiding voor gestandaardiseerde kwantificering van voedingsmiddelen in België, uitgave 2005
  • Nutritionele berekeningen gebeuren met een nutritionele software naar keuze. Voor studenten voedings-en dieetkunde van de AP Hogeschool: de leermiddelen bevatten een jaarlijkse licentie van Nutridiëtist.

Aanbevolen:

Pannekoek, A. van der Stelt,T (2017). Eet als een atleet. Amsterdam: I am Foodie publishing.

Jeukendrup, A., Gleeson, M. (2024). Sport nutrition. Fourth edition. Champaign: Human Kinetics.

Laptop: 

Standaard mag een student zijn laptop tijdens de les gebruiken (OER artikel 23.4 §10: Het is wel toegestaan om gebruik te maken van een laptop of tablet voor het maken van notities, opdrachten of oefeningen in het kader van de onderwijsactiviteit (maar dus niet voor andere doeleinden).

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Practicum en/of oefeningen24,00 uren
Werktijd buiten de contacturen120,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeOnderzoeksopdracht100,00duiding zie Toetsing (tekst).
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeOnderzoeksopdracht100,00duiding zie Toetsing (tekst).

Toetsing (tekst)

De beoordeling van het opleidingsonderdeel bestaat uit twee delen:

50% van de punten staat op de inhoudelijke beoordeling van de casus aan de hand van een beoordelingsformulier (= groepspunt). Dit punt wordt een persoonlijke score door de inhoudelijke beoordeling te vermenigvuldigen met een individuele peerfactor. 

50% van de punten op de beoordeling door een jury op een infomarkt van het advies en de mondelinge toelichting en verdediging. De jury bestaat uit lectoren van de opleiding en vertegenwoordigers van het werkveld. De studenten overtuigen de jury van hun advies, de juryleden kunnen vragen stellen. Lectoren en externe juryleden geven 2 scores (punt op 20, op basis van uitgewerkte indicatoren): een score op het voorgestelde advies en een score op de mondelinge toelichting. Van deze scores wordt het rekenkundig gemiddelde gemaakt (= groepspunt).

Berekening van het totaalpunt (eindscore) = individuele score (inhoudelijke beoordeling x peerfactor) + beoordeling jury infomarkt. Het niet invullen van de peerassessment voor de deadline resulteert in een peerfactor 0,7. Als de lector vaststelt dat de peerassessment niet valabel werd ingevuld, zal de peerfactor aangepast worden naar 0,5. 

De casus wordt ingeleverd volgens de data meegedeeld via het leerplatform Digitap.

Het niet inleveren van de casus binnen de voorziene deadline resulteert, ongeacht gewettigd of ongewettigd afwezig, in een score 0 op het examen.