Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Industrie en Omgeving
Meet- en regeltechniek & labo40609/3470/2526/1/09
Studiegids

Meet- en regeltechniek & labo

40609/3470/2526/1/09
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Graduaat HVAC-systemen, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: De Weerd Arthur
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Korte omschrijving

Het olod Meet- en regeltechniek & labo behandelt de verschillende soorten metingen en actuatoren binnen de HVAC en het aansluiten hiervan.

Het olod Meet- en regeltechniek & labo bereidt voor op het herkennen van regelkringen en storing zoeken op HVAC-installaties.

OLR-Leerdoelen (lijst)

2. Basismetingen & testen – Fysisch: Ik voer waterzijdig & luchtzijdig metingen en testen uit, in functie van de goede werking van een HVAC-installatie.
Ik teken in een blokschema hoe een P-regeling uitgebreid wordt met een I of D functionaliteit.
Ik geef de voor- en nadelen van de verschillende soorten regelloops.
Ik herken de verschillende meet- en sensorprincipes.
Ik selecteer een bepaalde meetsensor of meetprincipe.
Ik leg uit hoe meetsensoren bijdragen aan de werking van een HVAC-installatie.
3. Informatie lezen & interpreteren: Ik lees en interpreteer in het Nederlands en het Engels vaktechnische informatie en handleidingen met inbegrip van zowel elektrische- als proces- & instrumentatieschema’s.
Ik verklaar de meest gebruikte regelloops aan de hand van een blokschema.
Ik leg de werking van een P-regeling uit met behulp van een blokschema.
Ik verklaar een eenvoudig regeltechnisch schema.
11. Installaties in dienst nemen: Ik stel klimatisatiesystemen in dienst stel conform de gestelde eisen.
Ik gebruik bedieningsapparatuur om een HVAC-systeem in te regelen.

Leerinhoud

  • Meetsensoren in HVAC-installaties: theorie en toepassingen
  • Actuatoren
  • Blokschema's: grafische voorstelling
  • Regelloops: functionele werking 
  • Regelprincipes (P, PI, PID)
  • Regeltechnische HVAC-schema’s 
  • Regelen van gewenste comfort en wenstemperaturen
  • Basis storingen opsporen

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Het cursusmateriaal wordt via de online leeromgeving ter beschikking gesteld.
  • Eigen laptop, laptopspecificaties terug te vinden in de startbrochure van de opleiding.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Practicum en/of oefeningen14,00 uren
Werktijd buiten de contacturen52,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks30,00Digitale evaluatie
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)20,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks50,00Digitale evaluatie
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)50,00Labo's en attitude

Toetsing (tekst)

Toegang tot de praktijklessen

  •  Was je wettig of onwettig afwezig tijdens de les over de veiligheids- en werkafspraken? Dan kunnen we je omwille van veiligheidsredenen niet toelaten tot de daaropvolgende lessen. Je wordt pas opnieuw toegelaten als je de gemiste les over veiligheid zelfstandig via de online leeromgeving hebt ingehaald. Tot die tijd krijg je een 0-score voor alle gemiste onderdelen van de permanente evaluatie en heb je geen recht op een inhaalmoment.

 Permanente evaluatie: verplichte aanwezigheid tijdens de labo's en bijhorende consequenties

  • Aanwezigheid is verplicht tijdens de labo’s omdat tijdens deze contactmomenten praktische beroepsvaardigheden worden aangeleerd die uitsluitend onder begeleiding kunnen plaatsvinden tijdens de ingeroosterde bijeenkomsten.
  • Bij afwezigheid krijg je een 0-score voor dat onderdeel van de permanente evaluatie.
  • Bij gewettigde afwezigheden moet je het ziekteattest of bewijs van overmacht steeds binnen de 2 kalenderdagen in iBaMaFlex uploaden via de module ‘mijn afwezigheden’ (attesten voor deelname aan een rijexamen, privéafspraken, etc. vallen niet onder de noemer van overmacht). Je duidt vervolgens aan dat je de lessen niet zal kunnen volgen voor dit OLOD. Je kan dan, indien organisatorisch mogelijk, maximum 2 gewettigde afwezigheden inhalen. Hiervoor dien je zo snel mogelijk contact op te nemen met de lector. De behaalde punten van het inhaalmoment vervangen de 0-score van de gemiste evaluatie.
  • Als je de start van dit opleidingsonderdeel hebt gemist omdat je later bent ingeschreven, dan krijg je in overleg met de lector vervangtaken voor de gemiste verplichte aanwezigheden. Hiervoor dien je zo snel mogelijk contact op te nemen met de betrokken lector.

Permanente evaluatie: laattijdig indienen van opdrachten en bijhorende consequenties 

  • Het laattijdig (na de deadline) indienen van een opdracht resulteert in een 0-score voor die opdracht. Kan je omwille van medische redenen of overmacht jouw opdracht niet tijdig indienen? Dan moet je het ziekteattest of het bewijs van overmacht binnen de 2 kalenderdagen uploaden in iBaMaFlex via de module ‘mijn afwezigheden’. Bij ‘gevolgen’ kies je de optie ‘Ander’ en schrijf je ‘deadline opdracht’. Je dient de opdracht binnen de 2 kalenderdagen in nadat deze wettige reden is opgehouden te bestaan. Opgelet: attesten voor deelname aan een rijexamen, privéafspraken, etc. vallen niet onder de noemer overmacht.

 

Inclusieve maatregel extra examentijd

  • Voor alle schriftelijke en digitale ‘kennis- en inzichtstoetsen’ en ‘vaardigheidstoetsen’ binnen en buiten de examenreeks geldt dat de totale examentijd voor deze toets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/4e extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. Meer info is terug te vinden in de studiewijzer.