Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Mens en Maatschappij
Internationale kijk op HRM-projecten40657/3529/2526/1/64
Studiegids

Internationale kijk op HRM-projecten

40657/3529/2526/1/64
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in het human resources management, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 12 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Truyen Robin
Andere co-titularis(sen): Baranowski Christina, Doms Mike, Gys Kathleen, Van himbeeck Hilde
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd/getolereerd).
Totale studietijd: 336,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Praktijkonderzoek OF (geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Planmatig en wetenschappelijk denken EN geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Praktijkonderzoek (3ECTS)) EN geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Stage & coaching 2.

Korte omschrijving

In dit opleidingsonderdeel ga je concreet aan de slag met een project. In samenwerking met een organisatie uit de praktijk werk je in een kleine groep vanuit een concrete vraag waarbij de kennis van vorige jaar uit het OLOD evidence based onderzoek van pas komt. Je verdiept je in projectmanagement en zoekt met je groep naar een project rond concrete duurzame verandering. Je werkt een concreet project uit, voert het uit en evalueert het in samenwerking met het werkveld en een projectcoach vanuit de opleiding. Je zorgt er op die manier voor dat je als student HRM effectief een bijdrage kan leveren aan de praktijk. Het opleidingsonderdeel is een onderdeel van je finale toetsing in deze opleiding.

OLR-Leerdoelen (lijst)

01: Vertaalt en draagt de visie van de organisatie op duurzaam HRM uit en helpt hiervoor draagvlak creëren.
Je werkt in een (project)groep een HR-gerelateerd concreet projectvoorstel en projectdossier uit in opdracht van een opdrachtgever uit het werkveld in samenwerking met een internationaal netwerk.
Je verwerft informatie over actuele HRM-topic(s) of vraagstuk(ken) via verschillende informatiebronnen én het werkveld.
02: Bouwt interne en externe vertrouwensrelaties uit, stelt zich hierbij dienstverlenend en klantgericht op en handelt loyaal aan de organisatie.
Je duidt de teamrollen van Belbin en koppelt dit aan het team van de projectgroep.
Je past de theoretische principes van effectieve teams, groepsprocessen en fenomenen toe.
Je verkent en legt contacten met het (internationale) werkveld voor goede praktijkervaringen of voorbeelden voor het projectvoorstel.
03: Analyseert de omgeving en organisatiecontexten en ontwikkelt een kritische kijk aan de hand van nationale en internationale tendensen.
Je filtert relevante informatie uit goede (internationale) praktijkervaringen of voorbeelden en verwerkt deze informatie in het projectvoorstel.
Je formuleert een antwoord op een probleemstelling of geeft advies voor een projectvoorstel- en dossier.
Je wendt een juiste wetenschappelijke onderzoeksmethode aan in voorbereiding voor het formuleren van een antwoord op een probleemstellling of een advies van een projectvoorstel.
Je toont de link tussen het project en de (internationale) actualiteit aan.
04: Handelt integer en oplossingsgericht en stimuleert via een constructieve dialoog samenwerkingsvoordelen tussen individuele- en organisatiedoelstellingen.
Je hanteert een professionele mondelinge en schriftelijke communicatie.
Je integreert effectieve en gepaste communicatiemiddelen, -vormen en -media in functie van de verschillende stakeholders in dit project.
09: Handelt plan- en projectmatig, ontwikkelt en implementeert projecten binnen de organisatie.
Je past de principes, methodes en voordelen van plan- en projectmatig denken en handelen toe. Je stelt in groep een projectvoorstel op en werkt een projectdossier uit waarbij het verloop regelmatig wordt geverifieerd aan de hand van vooraf gestelde kwaliteitseisen.
Je toont een mensgerichte, kristisch-constructieve houding en participeert gelijkwaardig aan het groepsproces. Je presteert resultaatgericht en efficiënt binnen zijn toegewezen rol en draagt bij aan het groepsresultaat of eindproduct, rekening houdend met de Belbin-score.
11: Maakt gebruik van de gepaste ICT-tools ter ondersteuning van HRM-processen en implementeert daarbij de digitale trends.
Je past de principes van projectmatig denken en handelen toe en gebruikt hiervoor de nodige digitale hulpmiddelen.
12: Verzamelt, analyseert, interpreteert, rapporteert en borgt HRM-gerelateerde informatie en kan op basis hiervan aanbevelingen formuleren voor het beleid.
Je gebruikt relevante informatie uit wetenschappelijk onderzoek, vakliteratuur of wetgeving en verwerkt deze informatie in het projectvoorstel.
Je verzamelt en analyseert relevante informatie uit wetenschappelijk onderzoek, vakliteratuur en wetgeving.
Je neemt positie in over een actueel HRM-thema in samenwerking met andere studenten het werkveld in lijn met het toegewezen project.

Leerinhoud

Basiskenmerken en principes van plan- en projectmatig werken
Teamgericht werken in multidisciplinaire, interculturele en internationale context

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Studiegids
  • Digitap
  • PowerPoint
  • Handboek: Projectmanagement (9e druk; 2023); Roel Grit, ISBN: 978-90-010-7816-4

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges23,00 uren
Vormen van groepsleren47,00 uren
Werktijd buiten de contacturen266,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets eenmalig tijdens de lesweken100,00

Toetsing (tekst)

Evaluatie(s) voor de Eerste examenkans
Semester 1- Projectopdracht - 100%
Evaluatie(s) voor de Tweede examenkans
Tweede examenperiode is niet mogelijk o.w.v. de te behalen leerdoelen die individueel onmogelijk gerealiseerd kunnen worden.