Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Mens en Maatschappij
Loopbaan- en trajectbegeleiding40659/3529/2526/1/35
Studiegids

Loopbaan- en trajectbegeleiding

40659/3529/2526/1/35
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in het human resources management, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Van Praet Ellen
Andere co-titularis(sen): Bertels Karlijne, Bevernage Sofie
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2026 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd/getolereerd).
Totale studietijd: 84,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In een steeds veranderende wereld en arbeidsmarkt worden medewerkers uitgedaagd om flexibel te zijn. De kans bestaat dat ze op een gegeven moment in hun loopbaan een andere wending moeten/willen geven of dat ze drempels ervaren in de opstap naar de arbeidsmarkt. Loopbaan- en trajectbegeleiding is dus een belangrijk gegeven.

Dit OLOD bevat een introductie in loopbaan- en trajectbegeleiding. De focus in dit OLOD ligt op loopbaanbegeleiding. Je krijgt zicht op de nodige instrumenten en tools. Met deze inzichten zal je de basisvaardigheden voor loopbaanbegeleiding leren en in de praktijk brengen.

Als derdejaarsstudent zal je in de rol van een toekomstig loopbaanbegeleider een coachee begeleiden in een coachingstraject zodat deze een helder beeld krijgt van wat hij kan, wat hem drijft en waarin hij zich verder wil ontwikkelen.
In jouw rol als trajectbegeleider verwerf je theoretisch en praktisch inzicht in de doelgroep werklozen en de bijhorende methodiek van trajectbegeleiding naar tewerkstelling. Je werkt een casusanalyse uit volgens de principes van integrale trajectbegeleiding.

Het opleidingsonderdeel is een onderdeel van je finale toetsing in deze opleiding

OLR-Leerdoelen (lijst)

06: Handelt sociaal vaardig, communiceert constructief en helder, dit zowel mondeling als schriftelijk in het Nederlands en in minstens één andere taal.
Je maakt gebruik van foutloze, heldere en verbindende taal.
08: Professionaliseert zichzelf naar aanleiding van reflectie, feedback en nieuwe beroepsontwikkelingen.
Je evalueert het opgestelde ontwikkelings- en loopbaanplan.
Je reflecteert over je aanpak.
Je reflecteert over je houding tegeover de coachee.
Je reflecteert over je eigen groei als coach.
09: Handelt plan- en projectmatig, ontwikkelt en implementeert projecten binnen de organisatie.
Je hanteert de loopbaaninstrumenten op de juiste manier en op het juiste moment.
Je verantwoordt je keuze in loopbaaninstrumenten.
Je kan de theoretische principes met betrekking tot integrale trajectbegeleiding toepassen op een concreet omschreven casus.
13: Begeleidt en professionaliseert teams en individuen bij opleidingstrajecten en ondersteunt veranderingsprocessen in organisaties.
Je analyseert de clënt zijn vraagstuk en behoeften.
Je analyseert de loopbaanwensen en talenten van de cliënt.
Je schept een gepaste setting om in het loopbaanproces/traject met respect voor het individu en de organisatie de gewenste en afgesproken coaching doelen de realiseren.

Leerinhoud

  • Introductie in het proces van loopbaanbegeleiding volgens de hoofdvragen: Wat kan ik? Wie ben ik? Wat wil ik? Wat vind ik belangrijk?
  • Tools en instrumenten / basis gesprekstechnieken coaching: verwezenlijkingen van coachees in kaart brengen, competenties en talenten in kaart brengen, drempels naar de arbeidsmarkt in kaart brengen en in een dialoog oplossingen aanreiken
  • Inzichten omzetten in concrete acties: focus op de toekomst – opmaak persoonlijk actieplan voor de coachee en voor jezelf als coach
  • Omgaan met hindernissen / intro stress en burn-out op de werkvloer
  • Afbakening loopbaancoaching en andere dienstverlening

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
PowerPoint presentatiesVerplicht
Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges14,00 uren
Vormen van groepsleren7,00 uren
Werktijd buiten de contacturen63,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePortfolio100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio100,00