Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Bedrijfsmanagement_MAR40849/3519/2526/1/66
Studiegids

Bedrijfsmanagement_MAR

40849/3519/2526/1/66
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement, trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement als Bedrijfsmanagement_AF
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement als Bedrijfsmanagement_FV
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement als Bedrijfsmanagement_INO
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement als Bedrijfsmanagement_SCM
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Co-titularis(sen): Van de Velde Lorens
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 158,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Voor je aan meer specifieke vakken rond Marketing begint, moet je natuurlijk weten hoe een bedrijf werkt. In dit opleidingsonderdeel zoeken we dat aan de hand van real-life cases helemaal uit. Zo heeft de werking van een bedrijf geen geheimen meer voor jou.

OLR-Leerdoelen (lijst)

OLR MAR 1 De Bachelor BM/MAR heeft inzicht in (digitale) marketingstrategie en-tactiek, marktanalyse, marketingcommunicatie en sales, in algemene bedrijfs- en organisatieprocessen en hun onderlinge samenhang en kan dit inzicht toepassen in een ruime, geglobaliseerde, veranderende en (inter)nationale context.
Je identificeert de verschillende soorten bedrijven aan de hand van hun activiteit, klanten, sector en vennootschapsvorm
Je legt het verschil uit tussen stakeholders en shareholders aan de hand van concrete voorbeelden
Je vergelijkt de verschillende bedrijfsmodellen
Je past een concurrentiestrategie toe op een bedrijf
Je herkent een organisatiestructuur en haar mogelijke evolutieprocessen
Je benoemt de principes van MVO
Je legt de belangrijkste concepten en strategieën binnen marketing, operations, finance en HR uit.
Je benoemt de verschillende spelers binnen het financiële en verzekeringslandschap in België
Je legt de belangrijkste kredieten voor particulieren en een aantal eenvoudige beleggingsinstrumenten uit
Je omschrijft de werking van de financiële markt, de beurs en verzekeringsmarkt
Je beschrijft het risicoaspect van betaalverkeer, kredieten, beleggingen en verzekeringen.
Je identificeert de betrokken partijen in een verzekerings- of kredietovereenkomst.
Je onderscheidt de verschillende soorten verzekeringsproducten.
OLR MAR 2 De bachelor BM/MAR herkent opportuniteiten, stelt operationele doelstellingen en werkt proactief mee aan het behalen van de (strategische) doelstellingen van een bedrijf of een organisatie.
Je verklaart het strategisch model van een bedrijf
Je legt uit hoe een bedrijf haar resultaten beoordeelt.
OLR MAR 3 De bachelor BM/MAR toont ondernemingszin, werkt zelfstandig, planmatig, flexibel en nauwkeurig en handelt oplossingsgericht en innovatief om operationele marketing en sales processen te optimaliseren.
Je omschrijft de leiderschaps- en managementstijl van bedrijven
Je legt de bedrijfscultuur aan de hand van een bedrijfscultuurmodel uit
OLR MAR 8 De Bachelor BM/MAR werkt projectmatig en constructief samen als lid van een multidisciplinair en intercultureel team en neemt verantwoordelijkheid in verschillende taken en rollen binnen een bedrijf of een organisatie.
Je beschrijft het belang van een motivatietheorie.
OLR MAR 9 De bachelor BM/MAR handelt op een ethische, deontologische en maatschappelijk verantwoorde wijze en reflecteert over het eigen handelen en dat van anderen.
Je geeft het maatschappelijk en economisch belang weer van de bank- en verzekeringssector.

Leerinhoud

In dit opleidingsonderdeel doen we de basisbegrippen van bedrijfsmanagement in het algemeen uit de doeken. Zo leggen we de fundamenten waarop de meer specifieke vakken van de afstudeerrichting Marketing kunnen voortbouwen. De inhoud gaat onder andere over:
- Wat is een bedrijf?
- Wat zijn gangbare bedrijfsmodellen?
- Hoe bouw je een bedrijfsstrategie op?
- Wat is een organisatiestructuur?
- Hoe kan je een bedrijf managen of leiden?
- Wat is een bedrijfscultuur?
- Hoe kan je werknemers motiveren?
- Hoe kan je maatschappelijk verantwoord ondernemen?
- Wat is de rol van marketing, operations, finance, en HR in een onderneming?

We bekijken deze begrippen steeds vanuit concrete, real-life cases. Na dit vak weet je dus hoe een bedrijf werkt, van binnen en van buiten.

Studiematerialen (lijst)

lesmateriaal op digitapVerplicht
Basisbegrippen van BedrijfsmanagementVerplicht
  • Auteur: Mark Van Couwenberghe

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
  • Opmerking: De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus reeds inbegrepen.
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges48,00 uren
Werktijd buiten de contacturen108,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00

Toetsing (tekst)

Zie Digitap voor eventuele verdere instructies.

De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus reeds inbegrepen.