Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Campaigning40850/3521/2526/1/86
Studiegids

Campaigning

40850/3521/2526/1/86
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de communicatie, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Co-titularis(sen): Van den Bulck Helga
Onderwijstalen: Engels, Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.

Volgtijdelijkheid

binnen trajectschijf 1 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben EN binnen trajectschijf 2 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben.

Korte omschrijving

Je bepaalt in teams de strategie, het concept en bouwt een campagne-gezicht op voor een bestaand merk onder begeleiding van professionals. Alle media die je ontwikkelt, krijgen een plaats binnen een mediaplan.
Je presenteert tenslotte de volledige campagne aan de opdrachtgever en de professionals.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je hebt zicht op de maatschappelijke context waarbinnen communicatie plaatsvindt, kan de maatschappelijke en juridische implicaties van communicatie-vormen en -uitingen inschatten en handelt volgens de professionele ethiek.
Je voert een campagne uit, rekening houdend met deontologische en ethische principes.
Je houdt rekening met de relevante maatschappelijke en economische issues en/of trends bij het uitwerken van een communicatiestrategie.
Je hebt zicht op het media- en communicatielandschap (de diverse werkomgevingen, het mediabedrijf, het nationale en het internationale medialandschap) en volgt trends inzake communicatie op de voet.
Je gebruikt de juiste mediastatistieken bij het uitwerken van een communicatieopdracht.
Je bedenkt en ontwikkelt een creatief visueel concept of format. Je hebt kennis van beeldopbouw en beheerst de basistechnieken van fotografie, AV, lay-out en grafische vormgeving om eenvoudige visuele communicatiemiddelen zelf te creëren. Voor complexere taken werk je efficiënt samen met specialisten.
Je maakt aantrekkelijke key visuals voor je concepten.
Je schrijft vlotte, correcte en goed gestructureerde Nederlandstalige informatieve en persuasieve communicatieboodschappen waarbij de invalshoek, de inhoud, de opbouw, de woordkeuze en de toon passen bij het medium, de boodschap en de doelgroep.
Je schrijft berichten voor verschillende dragers die de volledige customer journey/touchpoints ondersteunen.
Je verwerkt terminologie en sleuteltermen in een webtekst met als doel deze SEO-proof te maken.
Je schrijft langere, commercieel creatieve teksten die de doelgroep tot een beoogde actie aansporen.
Je schrijft vlotte, en doelgroepgerichte teksten in meerdere vreemde talen.
Je schrijft een Engelstalig researchverslag en pitchpaper.
Je schrijft (bijna) foutloze communicatiegerelateerde teksten in het Engels (persbericht, verslag, handout, CV...).
Je communiceert en presenteert vlot, doelgroepgericht en professioneel adequaat in meerdere vreemde talen en vermijdt daarbij typische fouten van Nederlandstaligen.
Je drukt je vlot en (bijna) foutloos uit in een Engelstalige professionele situatie (vergadering, onderhandeling, sollicitatiegesprek ...).
Je kan argumenteren en je mening genuanceerd verdedigen in het Engels.
Je presenteert vlot, doelgroepgericht en professioneel adequaat in het Engels en vermijdt daarbij typische fouten van Nederlandstaligen.
Je begrijpt en gebruikt zowel schriftelijke als audiovisuele bronnen in andere talen dan het Nederlands.
Je verwerkt de inhoud van Engelstalige bronnen in een eigen Engelstalig artikel, presentatie, verslag of rapport.
Je kan de nuances in een Engelstalige uiteenzetting duiden en daarover een eigen standpunt formuleren in het Engels.
Je werkt zelfstandig een geïntegreerd communicatieplan uit voor profit en social profit en voor private en overheidsorganisaties op basis van bekomen onderzoeksresultaten. Dit omvat het benoemen en indelen van doelstellingen, doelgroepen en publieksgroepen, het uitwerken van een strategie en het kiezen en creatief realiseren van gepaste communicatiemiddelen.
Je werkt zelfstandig een geïntegreerd communicatieplan uit voor profit- en/of socialprofitorganisaties.
Je werkt zelfstandig een communicatiestrategie uit voor een merk met een multidisciplinaire mindset en aanpak.
Je stelt zelfstandig een tactisch en strategisch mediaplan op.
Je implementeert een pretest en posttest in je campagneplanning.
Je volgt communicatieprojecten accuraat en met de nodige zorg administratief en budgettair op.
Je voorziet een realistisch budget in functie van je creatie en strategie.

Leerinhoud

Je bepaalt in teams de strategie, het concept en bouwt een campagne-gezicht op voor een bestaand merk onder begeleiding van professionals. Alle media die je ontwikkelt, krijgen een plaats binnen een mediaplan.
Je presenteert tenslotte de volledige campagne aan de opdrachtgever en de professionals.

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00