Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Communicatieproject40858/3521/2526/1/67
Studiegids

Communicatieproject

40858/3521/2526/1/67
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de communicatie, trajectschijf 3
    Keuzepakket:
    • Keuzepakket stage
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 12 studiepunten
Co-titularis(sen): Hye Dirk
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2026 (2de semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd/getolereerd).
Totale studietijd: 390,00 uren

Volgtijdelijkheid

binnen trajectschijf 1 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben EN binnen trajectschijf 2 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben.

Korte omschrijving

Tijdens een groepsproject zet je alles wat je de voorbije jaren hebt geleerd om in de praktijk. Je verleent je praktische kennis aan een interne- of externe opdrachtgever. Je leert projectmatig werken en je levert een uitgewerkt en bruikbaar communicatieplan af. Je doet essentiële werkervaring op en ontwikkelt je assertiviteit. Tijdens deze projectperiode werk je als team helemaal zelfstandig. Je levert uiteindelijk een volwaardig communicatieproduct af aan je opdrachtgever.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je formuleert autonoom een communicatieprobleem en werkt mee aan het initiëren, plannen en uitvoeren van toegepast onderzoek rond communicatoren, kanalen, boodschappen of ontvangers, vertrekkend van een afgebakende opdracht. Je rapporteert hierover aan vakgenoten en leken.
Je formuleert zelfstandig een communicatieprobleem op basis van onderzoeksresultaten voor een reële opdrachtgever.
Je formuleert in vlot Nederlands een aantal beroepsgerelateerde onderzoeksvragen met betrekking tot het project
Je bedenkt en ontwikkelt een creatief visueel concept of format. Je hebt kennis van beeldopbouw en beheerst de basistechnieken van fotografie, AV, lay-out en grafische vormgeving om eenvoudige visuele communicatiemiddelen zelf te creëren. Voor complexere taken werk je efficiënt samen met specialisten.
Je bedenkt creatieve communicatieconcepten.
Je vat een project samen in een casefilm/bord.
Je volgt de productie op van creatief concept tot afgewerkt product.
Je schrijft vlotte, correcte en goed gestructureerde Nederlandstalige informatieve en persuasieve communicatieboodschappen waarbij de invalshoek, de inhoud, de opbouw, de woordkeuze en de toon passen bij het medium, de boodschap en de doelgroep.
Je maakt informerende teksten op vanuit originele invalshoeken voor verschillende stakeholders.
Je maakt persuasieve teksten op vanuit originele invalshoeken voor verschillende stakeholders.
Je drukt je correct uit in het Nederlands en gaat doelgericht met de Nederlandse taal om.
Je brengt een boodschap vlot over in audio en/of video met adequate woorden, stem en non-verbale taal.
Je bouwt professionele interne en externe contacten op en onderhoudt ze. Je hanteert daarbij de gepaste taal, houding en omgangsvormen.
Je maakt je standpunten en mening duidelijk, steeds met respect voor je teamgenoten en andere betrokkenen van je project.
Je neemt constructief deel aan een brainstorming.
Je communiceert efficiënt en gepast met interne en externe contacten met het oog op een duurzame professionele relatie.
Je schrijft vlotte, en doelgroepgerichte teksten in meerdere vreemde talen.
Je schrijft (bijna) foutloze communicatiegerelateerde teksten in het Engels (persbericht, verslag, handout, CV...).
Je werkt zelfstandig een geïntegreerd communicatieplan uit voor profit en social profit en voor private en overheidsorganisaties op basis van bekomen onderzoeksresultaten. Dit omvat het benoemen en indelen van doelstellingen, doelgroepen en publieksgroepen, het uitwerken van een strategie en het kiezen en creatief realiseren van gepaste communicatiemiddelen.
Je stelt een digital media campagneplan (contentplan) op, op basis van strategische doelstellingen van een reële klant.
Je creëert socialmediaposts rekening houdend met de bedrijfsidentiteit en communicatiedoelstellingen van een reële opdrachtgever.
Je toetst de vraag van een opdrachtgever en vertaalt deze in een communicatieproject. Je organiseert dit project efficiënt en stuurt medewerkers en toeleveranciers aan.
Je maakt een draaiboek voor terugkerende activiteiten.
Je maakt een backward planning voor een project op basis van een klantenbriefing.
Je zorgt dat verschillende teamleden op tijd de juiste informatie ontvangen.
Je parafraseert de briefing van een opdrachtgever naar een uitvoerbaar actieplan.
Je volgt communicatieprojecten accuraat en met de nodige zorg administratief en budgettair op.
Je stelt prioriteiten in de besteding van een communicatiebudget.
Je volgt een communicatieproject administratief correct op.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Vormen van groepsleren390,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePraktijkbeoordeling in een professionele context100,00