Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Mediarelaties & crisiscommunicatie40859/3521/2526/1/04
Studiegids

Mediarelaties & crisiscommunicatie

40859/3521/2526/1/04
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de communicatie, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Co-titularis(sen): De Decker Benny, Dreessen Kristel, Robijns Iris
Onderwijstalen: Frans, Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 156,00 uren

Volgtijdelijkheid

binnen trajectschijf 1 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben EN binnen trajectschijf 2 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben.

Korte omschrijving

Hoe ga je met journalisten om? Wat zit er allemaal in een persmap? Hoe vertel je je verhaal aan de media?

Je analyseert eerst een aantal slechte en goede voorbeelden. Dan ga je zelf aan de slag om een persconferentie te organiseren. En je moet ook je je mannetje in vreemde talen kunnen staan: Frans is in deze cursus geïntegreerd.

Voor het onderdeel Nederlands zijn een zeer vlotte schrijfstijl en een zeer goede beheersing van het schriftelijk Nederlands (woordkeuze, spelling en grammatica) onontbeerlijk. Ook moet de student voldoende oog hebben voor nuancering wanneer hij delicate crisisinhoud formuleert (bv. in een persbericht). Het niveau van de mondelinge standaardtaal moet goed tot zeer goed zijn qua articulatie en behoorlijk vrij zijn van dialectklanken.

De evaluatie van dit opleidingsonderdeel bestaat uit proces- en productevaluatie (voor het gewicht: zie Digitap). Deze module bestaat uit verschillende facetten. Elk facet heeft zijn eigen verdelingen in gewicht met betrekking tot product- en procesevaluatie.

De evaluatie van deze module gebeurt grotendeels op permanente basis gedurende de oefensessies en discussiecolleges. Aanwezigheid tijdens deze lessen is dus een absolute vereiste om te slagen. Om voor dit opleidingsonderdeel te slagen, verwachten we dat je aantoonbare inspanningen levert om de beoogde doelstellingen te bereiken.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je schrijft vlotte, correcte en goed gestructureerde Nederlandstalige informatieve en persuasieve communicatieboodschappen waarbij de invalshoek, de inhoud, de opbouw, de woordkeuze en de toon passen bij het medium, de boodschap en de doelgroep.
Je schrijft een (crisis)persbericht in correct Nederlands met specifieke aandacht voor het bedrijfsimago.
Je bedenkt creatieve concepten om persaandacht te creëren.
Je beheerst de basisprincipes van goed woordvoerderschap.
Je herkent de principes van strategisch onderhandelen
Je voert een kritische risicocommunicatieanalyse uit van een bestaand bedrijf of een bestaande organisatie.
Je stelt een doeltreffend crisiscommunicatieplan op.
Je formuleert schriftelijk gevoelige informatie en standpunten van een opdrachtgever voor pers en publiek.
Je drukt je correct uit in het Nederlands en gaat doelgericht met de Nederlandse taal om.
Je formuleert mondeling (gevoelige) informatie en standpunten van een opdrachtgever voor pers en publiek.
Je beheerst de basistechnieken die nodig zijn om helder en doeltreffend een stand-upinterview af te leggen.
Je schrijft vlotte, en doelgroepgerichte teksten in meerdere vreemde talen.
Je schrijft (bijna) foutloze communicatiegerelateerde teksten in het Frans (persbericht, verslag, handout)
Je communiceert en presenteert vlot, doelgroepgericht en professioneel adequaat in meerdere vreemde talen en vermijdt daarbij typische fouten van Nederlandstaligen.
Je kan je mening verdedigen in het Frans (debat).
Je drukt je vlot en (bijna) foutloos uit in een Franstalige professionele situatie (telefoongesprek, vergadering)
Je begrijpt een Franstalige uiteenzetting en je kan daarover een eigen standpunt formuleren in het Frans
Je presenteert vlot en doelgroepgericht in het Frans en vermijdt daarbij typische fouten van Nederlandstaligen
Je begrijpt en gebruikt zowel schriftelijke als audiovisuele bronnen in andere talen dan het Nederlands.
Je verwerkt de inhoud van Franstalige bronnen in een eigen Franstalig verslag, rapport of presentatie

Leerinhoud

Het onderhouden van relaties met de pers is een van de voornaamste opdrachten van een communicatie-expert. Deze cursus beschrijft de basistechnieken en gaat dieper in op communicatie in geval van crisis en dat in het Nederlands en het Frans.

  • Instrumenten voor persrelaties en specifiek crisiscommunicatie
  • Kennis en actuele voorbeelden van allerlei soorten crises en houding van bedrijfsleven t.o.v. crisiscommunicatie
  • Enkele fundamentele vuistregels rond crisiscommunicatie en woordvoerderschap

  • Onderdeel Nederlands: (1) crisispersbericht (stijl, inhoud, taal en opbouw); (2) mondelinge taalvaardigheid: taal, uitspraak, houding tijdens interviews en persconferenties n.a.v. crisissituaties; (3) schriftelijke taalvaardigheid: zelfstudiepakket Digitap
  • Onderdeel Frans: debatteren, een crisissituatie analyseren, persberichten analyseren, een verslag maken, sensibiliseringscampagnes analyseren, korte teksten ivm met mediarelaties schrijven, woordenschat test: Vous dites?! et Le vocabulaire des relations médias

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
Vous dites? Répertoire d’erreurs courantes en français chez les néerlandophones.Verplicht€ 26,00
  • Auteur: Desmet P., Klein J.R., Lamiroy B., Vanhee G.
Online leermateriaal op DigitapVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges24,00 uren
Practicum en/of oefeningen24,00 uren
Vormen van groepsleren36,00 uren
Werktijd buiten de contacturen72,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)30,00Facet Nederlands: digitale test (meerkeuzevragen met giscorrectie d.m.v. verhoogde cesuur en open vragen), casussen (mondelinge en schriftelijke opdrachten). Zie Studiewijzer voor details.
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)40,00Facet PR: permanente evaluatie. Zie Studiewijzer voor details.
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)30,00Facet Frans: permanente evaluatie. Zie Studiewijzer voor details.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks30,00Facet Frans: schriftelijke en mondelinge opdracht. Zie Studiewijzer voor details.
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks40,00Facet PR: opdrachten. Zie Studiewijzer voor details.
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks30,00Facet Nederlands: digitaal examen (meerkeuzevragen met giscorrectie d.m.v. verhoogde cesuur en open vragen), casus. Zie Studiewijzer voor details.