Academiejaar
2025-26
Komt voor in:
- Graduaat laboratoriumassistentie (in afwachting van goedkeuring door de Vl. Reg.), trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Korte omschrijving
Veilig werken in het lab is van essentieel belang. Daarbij horen niet alleen persoonlijke veiligheid, maar ook milieubewust en duurzaam handelen. Deze cursus start vanuit een grondige kennis van chemische gevaren en de juiste inzet van beschermingsmiddelen. Ook een goed begrip van de gebruikte stoffen is daarbij cruciaal.
Je leert:
- Gevaren en risico’s herkennen, inclusief gevarensymbolen, toxiciteit, bioveiligheid, brand- en explosiegevaar.
- Persoonlijke en collectieve beschermingsmiddelen (PBM/CBM) correct toepassen in een labo-omgeving.
- Material Safety Data Sheets (MSDS) lezen en gebruiken voor het veilig hanteren van chemicaliën.
- Productenkennis opbouwen van zowel organische als anorganische stoffen, met aandacht voor hun toepassingen en risico’s.
- Stofklassen begrijpen op basis van chemische eigenschappen en gevaarcategorieën.
De verworven theorie wordt onmiddellijk in de praktijk gebracht via labo-oefeningen waarin veilig en verantwoord werken centraal staat.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Je handelt veilig en duurzaam volgens interne en externe kwaliteitsrichtlijnen.
Je beschrijft de basisprincipes over veiligheid, milieu en hygiëne in een chemisch lab |
Je beschrijft de geldende signalisatie en regelgeving over veiligheid, milieu en hygiëne |
Je zoekt de veiligheidsvoorschriften op van gevaarlijke producten |
Je draagt en gebruikt persoonlijke en collectieve beschermingsmiddelen |
Je interpreteert de gegevens op de etikettering van chemische producten correct |
Je plant en organiseert je laboratoriumwerkzaamheden efficiënt.
Je geeft aan welke informatiebronnen geschikt zijn in functie van de labopdracht |
Je voert eenvoudige labexperimenten uit op basis van wetenschappelijke richtlijnen (incl. Engelstalige) en schat daarbij zelf in welke methode het meest geschikt is.
Je klasseert de anorganische verbindingen volgens stofklasse |
Je herkent de correcte structuur van een organische molecule |
Je formuleert triviaalnamen en IUPAC-naamgeving van anorganische verbindingen |
Je formuleert triviaalnamen en IUPAC-naamgeving van organische verbindingen |
Leerinhoud
In deze cursus leer je hoe je veilig werkt in een chemisch laboratorium. Je maakt kennis met de belangrijkste gevaren van chemische stoffen en hoe je deze herkent aan de hand van H- en P-zinnen, gevarenpictogrammen en stofklassen. Je leert persoonlijke en collectieve beschermingsmiddelen (PBM/CBM) correct gebruiken en interpreteert veiligheidsinformatiebladen (MSDS). Daarnaast krijg je inzicht in de naamgeving van organische en anorganische stoffen en leer je producten herkennen in functie van hun risico’s en veilig gebruik.
Studiematerialen (tekst): Verplicht
lesmateriaal beschikbaar op Digitap
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 20,00 | schriftelijk examen. Examen na de herfstvakantie. De totale examentijd voor deze toets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
|
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets eenmalig tijdens de lesweken | 20,00 | schriftelijk examen. Examen na de herfstvakantie. De totale examentijd voor deze toets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
|
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie) | 80,00 | Geen tweede zit mogelijk. Dit deelpunt wordt overgedragen naar 2de zittijd. |
Toetsing (tekst)
De student dient verplicht aanwezig te zijn op de praktijksessies van dit opleidingsonderdeel. Aanwezigheid is verplicht tijdens de labo’s omdat tijdens deze contactmomenten praktische beroepsvaardigheden worden aangeleerd die uitsluitend onder begeleiding kunnen plaatsvinden tijdens de ingeroosterde bijeenkomsten.
Bij elke afwezigheid behaalt de student een 0 score op het betreffende deelexamen.
De student kan maximaal 1 gemiste praktijksessie inhalen in overleg met alle betrokken lectoren en dit enkel indien het organisatorisch mogelijk is. De student neemt het initiatief om binnen de 3 kalenderdagen na de gemiste praktijksessie met de betrokken lectoren deze inhaalsessie in te plannen.
Deelexamens die om didactische of organisatorische redenen niet kunnen ingehaald worden, geven geen recht op een inhaalexamen.
Bij langdurige gewettigde afwezigheid contacteert de student het opleidingshoofd.
Studenten die de voorbereidende taken onvoldoende hebben uitgevoerd worden niet toegelaten tot de praktijksessie. De student haalt 0 voor de gemiste sessie.
Elke student, die conform de werkinstructies door de lector de toegang tot de labs of praktijklokalen ontzegd wordt, haalt een 0 voor deze sessie.
De student dient verplicht aanwezig te zijn tijdens de feedbacksessies.
Tijdens deze onderwijsactiviteit wordt er getoetst. Indien de student afwezig is haalt hij een 0 voor deze evaluatie. Er is geen inhaalmoment mogelijk.