Academiejaar
2025-26
Komt voor in:
- Graduaat laboratoriumassistentie (in afwachting van goedkeuring door de Vl. Reg.), trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren
Korte omschrijving
Via dit opleidingsonderdeel leren we je wat oplosbaarheid is, wat neerslagreacties zijn, wat zuren en basen zijn, wat pH is, wat de invloed van pH op chemische reactie is, wat buffers zijn en wanneer en hoe je buffers moet gebruiken. Je leert pH berekenen, maar ook meten met een pH-meter, en we leren je daarbij ook hoe een pH-meter werkt. Je leert complexere oplossingen en buffers bereiden. We leren je de basisprincipes rond oplosbaarheid en neerslagreacties.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Je handelt veilig en duurzaam volgens interne en externe kwaliteitsrichtlijnen.
Je bereidt een eenvoudige chemische labopdracht voor in een labschrift volgens de instructies |
Je sorteert en verwijdert chemisch afval en wegwerpmaterialen volgens de ricthlijnen |
Je plant en organiseert je laboratoriumwerkzaamheden efficiënt.
Je hanteert het labomateriaal op duurzame wijze |
Je voert eenvoudige labexperimenten uit op basis van wetenschappelijke richtlijnen (incl. Engelstalige) en schat daarbij zelf in welke methode het meest geschikt is.
Je beschijft de basisprincipes van de elektrochemie |
Je beschrijft de basisprincipes van kinetiek, evenwichten en oplosbaarheid |
Je legt het werkingsprincipe en toepassingsgebied van een pH-meter uit |
Je licht de basisbegrippen oxidatie en reductie toe |
Je licht de basisprincipes van potentiometrie toe |
Je rangschikt verschillende moleculen volgens zuur-basegedrag |
Je verklaart de toepasbaarheid van kleurindicatoren in acidimetrie |
Je verklaart het effect van temperatuur op het chemisch evenwicht |
Je bereidt een buffer |
Je bereidt reagentia voor een chemisch experiment voor volgens gegeven richtlijnen |
Je berekent de samenstelling en zuurtegraad van een bufferoplossing |
Je past de basisprincipes van kinetiek, evenwichten en oplosbaarheid toe in eenvoudige chemische berekeningen |
Je past de basisprincipes van potentiometrie toe |
Je verklaart een zuur-basetitratiekromme |
Je registreert en rapporteert gegevens traceerbaar en betrouwbaar, gebruikmakend van relevante software.
Je houdt logboeken en kwaliteitsdocumenten actueel |
Je rapporteert de bekomen resultaten van een chemisch experiment volgens de richtlijnen |
Je communiceert en werkt operationeel samen op een inclusieve wijze, waarbij je verantwoordelijkheid neemt voor je taken.
Je verwerkt informatie vanuit andere invalshoeken in kader van veiligheid in het labo |
Je werkt constructief samen met studenten uit andere opleidingen aan een veiligheidscasus |
Leerinhoud
pH
Oplosbaarheid
Buffers
concentratiebepaling via titraties
potentiometrie
Studiematerialen (tekst): Verplicht
lesmateriaal beschikbaar op digitap
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 20,00 | schriftelijk examen. Examen na de herfstvakantie. De totale examentijd voor deze toets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
|
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 20,00 | schriftelijk examen. Examen na de herfstvakantie. De totale examentijd voor deze toets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. |
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie) | 80,00 | Geen tweede zit mogelijk. Dit deelpunt wordt overgedragen naar 2de zittijd. |
Toetsing (tekst)
De student dient verplicht aanwezig te zijn op de praktijksessies van dit opleidingsonderdeel. Aanwezigheid is verplicht tijdens de labo’s omdat tijdens deze contactmomenten praktische beroepsvaardigheden worden aangeleerd die uitsluitend onder begeleiding kunnen plaatsvinden tijdens de ingeroosterde bijeenkomsten.
Bij elke afwezigheid behaalt de student een 0 score op het betreffende deelexamen.
De student kan maximaal 1 gemiste praktijksessie inhalen in overleg met alle betrokken lectoren en dit enkel indien het organisatorisch mogelijk is. De student neemt het initiatief om binnen de 3 kalenderdagen na de gemiste praktijksessie met de betrokken lectoren deze inhaalsessie in te plannen.
Deelexamens die om didactische of organisatorische redenen niet kunnen ingehaald worden, geven geen recht op een inhaalexamen.
Bij langdurige gewettigde afwezigheid contacteert de student het opleidingshoofd.
Studenten die de voorbereidende taken onvoldoende hebben uitgevoerd worden niet toegelaten tot de praktijksessie. De student haalt 0 voor de gemiste sessie.
Elke student, die conform de werkinstructies door de lector de toegang tot de labs of praktijklokalen ontzegd wordt, haalt een 0 voor deze sessie.
De student dient verplicht aanwezig te zijn tijdens de feedbacksessies.
Tijdens deze onderwijsactiviteit wordt er getoetst. Indien de student afwezig is haalt hij een 0 voor deze evaluatie. Er is geen inhaalmoment mogelijk.