Academiejaar
2025-26
Komt voor in:
- Graduaat laboratoriumassistentie (in afwachting van goedkeuring door de Vl. Reg.), trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren
Korte omschrijving
Binnen dit opleidingsonderdeel leren we je de fysische parameters van stalen en producten die een effect hebben op je analyses en de chemische reacties die doorgaan. Bovendien zijn dit parameters die vaak opgevolgd worden in labs. Ongetwijfeld kom je deze tegen in je latere job.
Onderwerpen:
Viscositeit: Definitie, metingen en de rol van viscositeit in vloeistofgedrag en chemische processen.
Densiteit: Onderzoek naar de dichtheid van stoffen en hoe deze de samenstelling en eigenschappen van stalen beïnvloedt.
Druk: de invloed van druk op een chemische reactie
Overgang van Aggregatietoestanden: Analyse van de fysische veranderingen tussen vaste stoffen, vloeistoffen en gassen volgens de thermodynamische basisprincipes.
Temperatuur en Chemische Reacties: De impact van temperatuur op reactiesnelheid, evenwichten en de fysische eigenschappen van stoffen.
je leert hoe je deze fysische parameters praktisch kan bepalen.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Je handelt veilig en duurzaam volgens interne en externe kwaliteitsrichtlijnen.
Je beschrijft de basisprincipes over veiligheid, milieu en hygiëne in een fysicochemisch lab |
Je handelt onder begeleiding volgens de geldende instructies over veiligheid, milieu en hygiëne in een fysicochemisch lab |
Je plant en organiseert je laboratoriumwerkzaamheden efficiënt.
Je bereidt een eenvoudige fysicochemische labopdracht voor in een labschrift volgens de instructies |
Je voert eenvoudige labexperimenten uit op basis van wetenschappelijke richtlijnen (incl. Engelstalige) en schat daarbij zelf in welke methode het meest geschikt is.
Je beschrijft de basisfysicochemische parameters |
Je beschrijft de verschillende aggregatietoestanden |
Je beschrijft het gedrag van vloeistoffen, zoals oppervlaktespanning en viscositeit |
Je legt het werkingsprincipe en toepassingsgebied van fysicochemisch basislabmateriaal uit |
Je kiest de geschikte methode voor een fysicochemische basisanalyse op basis van een reeks beschikbare methoden |
Je rapporteert de bekomen resultaten van een fysicochemisch experiment volgens de richtlijnen |
Je voert eenvoudige fysicochemische analyses uit volgens een gegeven procedure |
Je evalueert kritisch laboresultaten, meldt afwijkingen en handelt oplossingsgericht.
Je geeft een helder besluit over de resultaten van een fysicochemisch experiment |
Leerinhoud
temperatuur
druk
dichtheid
viscositeit
conductiveit
pH
Effect van de fysische parameters op een chemische reactie
Meten van fysische parameters
Studiematerialen (tekst): Verplicht
lesmateriaal beschikbaar in digitap
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 20,00 | schriftelijk examen. Examen na de herfstvakantie. De totale examentijd voor deze toets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
|
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 20,00 | schriftelijk examen. Examen na de herfstvakantie. De totale examentijd voor deze toets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. |
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie) | 80,00 | Geen tweede zit mogelijk. Dit deelpunt wordt overgedragen naar 2de zittijd. |
Toetsing (tekst)
De student dient verplicht aanwezig te zijn op de praktijksessies van dit opleidingsonderdeel. Aanwezigheid is verplicht tijdens de labo’s omdat tijdens deze contactmomenten praktische beroepsvaardigheden worden aangeleerd die uitsluitend onder begeleiding kunnen plaatsvinden tijdens de ingeroosterde bijeenkomsten.
Bij elke afwezigheid behaalt de student een 0 score op het betreffende deelexamen.
De student kan maximaal 1 gemiste praktijksessie inhalen in overleg met alle betrokken lectoren en dit enkel indien het organisatorisch mogelijk is. De student neemt het initiatief om binnen de 3 kalenderdagen na de gemiste praktijksessie met de betrokken lectoren deze inhaalsessie in te plannen.
Deelexamens die om didactische of organisatorische redenen niet kunnen ingehaald worden, geven geen recht op een inhaalexamen.
Bij langdurige gewettigde afwezigheid contacteert de student het opleidingshoofd.
Studenten die de voorbereidende taken onvoldoende hebben uitgevoerd worden niet toegelaten tot de praktijksessie. De student haalt 0 voor de gemiste sessie.
Elke student, die conform de werkinstructies door de lector de toegang tot de labs of praktijklokalen ontzegd wordt, haalt een 0 voor deze sessie.
De student dient verplicht aanwezig te zijn tijdens de feedbacksessies.
Tijdens deze onderwijsactiviteit wordt er getoetst. Indien de student afwezig is haalt hij een 0 voor deze evaluatie. Er is geen inhaalmoment mogelijk.