Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Industrie en Omgeving
Fysische basisbegrippen41300/3577/2526/1/56
Studiegids

Fysische basisbegrippen

41300/3577/2526/1/56
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Graduaat laboratoriumassistentie (in afwachting van goedkeuring door de Vl. Reg.), trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

(simultaan te volgen met Veiligheid in een labo OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Veiligheid in een labo) EN (simultaan te volgen met Chemische basisbegrippen OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Chemische basisbegrippen) EN (simultaan te volgen met Chemische labovaardigheden 1 OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Chemische labovaardigheden 1).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Korte omschrijving

Binnen dit opleidingsonderdeel leren we je de fysische parameters van stalen en producten die een effect hebben op je analyses en de chemische reacties die doorgaan. Bovendien zijn dit parameters die vaak opgevolgd worden in labs. Ongetwijfeld kom je deze tegen in je latere job.
Onderwerpen:

Viscositeit: Definitie, metingen en de rol van viscositeit in vloeistofgedrag en chemische processen.
Densiteit: Onderzoek naar de dichtheid van stoffen en hoe deze de samenstelling en eigenschappen van stalen beïnvloedt.
Druk: de invloed van druk op een chemische reactie
Overgang van Aggregatietoestanden: Analyse van de fysische veranderingen tussen vaste stoffen, vloeistoffen en gassen volgens de thermodynamische basisprincipes.
Temperatuur en Chemische Reacties: De impact van temperatuur op reactiesnelheid, evenwichten en de fysische eigenschappen van stoffen.
je leert hoe je deze fysische parameters praktisch kan bepalen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je handelt veilig en duurzaam volgens interne en externe kwaliteitsrichtlijnen.
Je beschrijft de basisprincipes over veiligheid, milieu en hygiëne in een fysicochemisch lab
Je handelt onder begeleiding volgens de geldende instructies over veiligheid, milieu en hygiëne in een fysicochemisch lab
Je plant en organiseert je laboratoriumwerkzaamheden efficiënt.
Je bereidt een eenvoudige fysicochemische labopdracht voor in een labschrift volgens de instructies
Je voert eenvoudige labexperimenten uit op basis van wetenschappelijke richtlijnen (incl. Engelstalige) en schat daarbij zelf in welke methode het meest geschikt is.
Je beschrijft de basisfysicochemische parameters
Je beschrijft de verschillende aggregatietoestanden
Je beschrijft het gedrag van vloeistoffen, zoals oppervlaktespanning en viscositeit
Je legt het werkingsprincipe en toepassingsgebied van fysicochemisch basislabmateriaal uit
Je kiest de geschikte methode voor een fysicochemische basisanalyse op basis van een reeks beschikbare methoden
Je rapporteert de bekomen resultaten van een fysicochemisch experiment volgens de richtlijnen
Je voert eenvoudige fysicochemische analyses uit volgens een gegeven procedure
Je evalueert kritisch laboresultaten, meldt afwijkingen en handelt oplossingsgericht.
Je geeft een helder besluit over de resultaten van een fysicochemisch experiment

Leerinhoud

temperatuur
druk
dichtheid
viscositeit
conductiveit
pH
Effect van de fysische parameters op een chemische reactie
Meten van fysische parameters

Studiematerialen (tekst): Verplicht

lesmateriaal beschikbaar in digitap

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges10,00 uren
Individuele begeleiding12,00 uren
Practicum en/of oefeningen18,00 uren
Werktijd buiten de contacturen38,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks20,00schriftelijk examen. Examen na de herfstvakantie. De totale examentijd voor deze toets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks20,00schriftelijk examen. Examen na de herfstvakantie. De totale examentijd voor deze toets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)80,00Geen tweede zit mogelijk. Dit deelpunt wordt overgedragen naar 2de zittijd.

Toetsing (tekst)

De student dient verplicht aanwezig te zijn op de praktijksessies van dit opleidingsonderdeel. Aanwezigheid is verplicht tijdens de labo’s omdat tijdens deze contactmomenten praktische beroepsvaardigheden worden aangeleerd die uitsluitend onder begeleiding kunnen plaatsvinden tijdens de ingeroosterde bijeenkomsten.


Bij elke afwezigheid behaalt de student een 0 score op het betreffende deelexamen.
De student kan maximaal 1 gemiste praktijksessie inhalen in overleg met alle betrokken lectoren en dit enkel indien het organisatorisch mogelijk is. De student neemt het initiatief om binnen de 3 kalenderdagen na de gemiste praktijksessie met de betrokken lectoren deze inhaalsessie in te plannen.
Deelexamens die om didactische of organisatorische redenen niet kunnen ingehaald worden, geven geen recht op een inhaalexamen.

Bij langdurige gewettigde afwezigheid contacteert de student het opleidingshoofd.

Studenten die de voorbereidende taken onvoldoende hebben uitgevoerd worden niet toegelaten tot de praktijksessie. De student haalt 0 voor de gemiste sessie.

Elke student, die conform de werkinstructies door de lector de toegang tot de labs of praktijklokalen ontzegd wordt, haalt een 0 voor deze sessie.



De student dient verplicht aanwezig te zijn tijdens de feedbacksessies.

Tijdens deze onderwijsactiviteit wordt er getoetst. Indien de student afwezig is haalt hij een 0 voor deze evaluatie. Er is geen inhaalmoment mogelijk.