Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Industrie en Omgeving
Synthese principes40908/3577/2526/1/17
Studiegids

Synthese principes

40908/3577/2526/1/17
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Graduaat laboratoriumassistentie (in afwachting van goedkeuring door de Vl. Reg.), trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

(simultaan te volgen met Veiligheid in een labo OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Veiligheid in een labo) EN (simultaan te volgen met Chemische basisbegrippen OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Chemische basisbegrippen) EN (simultaan te volgen met Chemische labovaardigheden 1 OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Chemische labovaardigheden 1).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Korte omschrijving

Organische synthese is alomtegenwoordig in de chemische en farmaceutische sector. In dit vak leer je hoe je eenvoudige organische reacties uitvoert en hoe je stoffen efficiënt scheidt en zuivert. Je verwerft de nodige basiskennis én praktische vaardigheden om ondersteuning te bieden in een labo-omgeving.

Je leert:

-Eenvoudige syntheses uitvoeren met aandacht voor veiligheid en nauwkeurigheid.

-Scheidingstechnieken toepassen, waaronder:

  1. Destillatie: scheiden van vloeistoffen op basis van kookpunt.

  2. Extractie: stoffen isoleren uit een mengsel.

  3. Filtratie: vaste stoffen van vloeistoffen scheiden.

  4. Herkristallisatie: stoffen zuiveren via kristallisatie.

  5. Rendementsbepalingen uitvoeren om de efficiëntie van een synthese te evalueren.

Daarnaast leer je opstellingen opbouwen en gebruiken volgens de juiste laboratoriumprocedures.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je handelt veilig en duurzaam volgens interne en externe kwaliteitsrichtlijnen.
Je beschrijft de basisprincipes over veiligheid, milieu en hygiëne in een lab organische synthese
Je bereidt een eenvoudige synthese voor in een labschrift volgens de instructies
Je handelt onder begeleiding volgens de geldende instructies over veiligheid, milieu en hygiëne in een lab organische synthese
Je voert eenvoudige labexperimenten uit op basis van wetenschappelijke richtlijnen (incl. Engelstalige) en schat daarbij zelf in welke methode het meest geschikt is.
Je beschrijft de principes en technieken om een eenvoudige molecule of mengsel te zuiveren of scheiden
Je bereidt reagentia voor een organische synthese voor volgens gegeven richtlijnen
Je doseert bij synthese de reagentia op gecontroleerde wijze
Je maakt een correcte opstelling voor een eenvoudige synthesereactie
Je observeert en beoordeelt een syntheseproduct en -resultaten
Je voert de juiste scheidingstechnieken uit om een molecule of mensen te zuiveren of scheiden
Je voert een eenvoudige synthese uit volgens een gegeven procedure
Je registreert en rapporteert gegevens traceerbaar en betrouwbaar, gebruikmakend van relevante software.
Je rapporteert de bekomen resultaten van een organisch-chemisch experiment volgens de richtlijnen
Je evalueert kritisch laboresultaten, meldt afwijkingen en handelt oplossingsgericht.
Je bepaalt het rendement van een eenvoudige synthese
Je geeft een helder besluit over het rendement van een organische synthese

Leerinhoud

In deze cursus maak je kennis met de basistheorie van organische reacties en leer je eenvoudige organische syntheses uitvoeren. Je ontwikkelt praktische vaardigheden in scheidingstechnieken zoals destillatie, extractie, filtratie en omkristallisatie. Daarnaast leer je hoe je het rendement van een reactie bepaalt en interpreteert. De focus ligt op veilig en correct werken in het labo, met aandacht voor nauwkeurigheid en kwaliteit van het eindproduct.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

lesmateriaal beschikbaar in Digitap

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges8,00 uren
Individuele begeleiding10,00 uren
Practicum en/of oefeningen20,00 uren
Werktijd buiten de contacturen40,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks20,00schriftelijk examen. Examen na de herfstvakantie. De totale examentijd voor deze toets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks20,00schriftelijk examen. Examen na de herfstvakantie. De totale examentijd voor deze toets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)80,00Geen tweede zit mogelijk. Dit deelpunt wordt overgedragen naar 2de zittijd.

Toetsing (tekst)

De student dient verplicht aanwezig te zijn op de praktijksessies van dit opleidingsonderdeel. Aanwezigheid is verplicht tijdens de labo’s omdat tijdens deze contactmomenten praktische beroepsvaardigheden worden aangeleerd die uitsluitend onder begeleiding kunnen plaatsvinden tijdens de ingeroosterde bijeenkomsten.


Bij elke afwezigheid behaalt de student een 0 score op het betreffende deelexamen.
De student kan maximaal 1 gemiste praktijksessie inhalen in overleg met alle betrokken lectoren en dit enkel indien het organisatorisch mogelijk is. De student neemt het initiatief om binnen de 3 kalenderdagen na de gemiste praktijksessie met de betrokken lectoren deze inhaalsessie in te plannen.
Deelexamens die om didactische of organisatorische redenen niet kunnen ingehaald worden, geven geen recht op een inhaalexamen.

Bij langdurige gewettigde afwezigheid contacteert de student het opleidingshoofd.

Studenten die de voorbereidende taken onvoldoende hebben uitgevoerd worden niet toegelaten tot de praktijksessie. De student haalt 0 voor de gemiste sessie.

Elke student, die conform de werkinstructies door de lector de toegang tot de labs of praktijklokalen ontzegd wordt, haalt een 0 voor deze sessie.



De student dient verplicht aanwezig te zijn tijdens de feedbacksessies.

Tijdens deze onderwijsactiviteit (HO) wordt er getoetst. Indien de student afwezig is haalt hij een 0 voor deze evaluatie. Er is geen inhaalmoment mogelijk.