Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Entrepreneurship29135/3521/2526/1/58
Studiegids

Entrepreneurship

29135/3521/2526/1/58
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de communicatie, trajectschijf 3
    Keuzepakket:
    • Keuzepakket Xpert-class
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Hye Dirk
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

binnen trajectschijf 1 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben EN binnen trajectschijf 2 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben.

Korte omschrijving

Ondernemen is een ongelofelijk iets, ondernemen is de motor van onze economie, ondernemen is vallen en opstaan, maar geeft bijzonder veel voldoening. Heb je altijd al de drang gehad om te ondernemen? Om zelf een eenmanszaak op te starten en een product/dienst op de markt te brengen? In het keuzevak "Entrepreneurship" reiken we je handvatten aan die je laten proeven van de vele geneugtes van het ondernemerschap. Niets mooiers dan anderen gelukkig te maken met jouw product of dienst. In het eerste deel van deze cursus krijg je een overzicht van de vele noodzakelijke administratieve en juridische formaliteiten die bij de opstart van een onderneming komen kijken. Het tweede deel belooft veel praktischer te worden. Dan is het aan jou om aan de hand van het Business Canvas Model een heus ondernemingsplan (of businessplan) uit te werken voor een product of dienst. Wie zijn je klanten? Hoe bereik je je klanten? Hoe onderhoud je contact met je klanten? Waaruit haal je je inkomsten? Wat heb je nodig van middelen? Waarin onderscheid jij je van je concurrenten? Enz. Je reeds opgebouwde communicatiekennis komt hier zeer goed van pas. Aan het eind van het semester pitch je je resultaten voor een jury van experten. In dit vak zullen enkele ondernemers via gastcolleges hun ervaringen met jou delen en je inspireren om je pitch tot een goed einde te brengen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je hebt zicht op de maatschappelijke context waarbinnen communicatie plaatsvindt, kan de maatschappelijke en juridische implicaties van communicatie-vormen en -uitingen inschatten en handelt volgens de professionele ethiek.
Je bespreekt diverse businessmodellen.
Je beschrijft de juridische, ethische en financiële aspecten van het opstarten van een eigen zaak.
Je hebt zicht op het media- en communicatielandschap (de diverse werkomgevingen, het mediabedrijf, het nationale en het internationale medialandschap) en volgt trends inzake communicatie op de voet.
Je toont inzicht in de gekozen sector met behulp van de aangeboden (gast)colleges.
Je drukt je correct uit in het Nederlands en gaat doelgericht met de Nederlandse taal om.
Je pitcht een businessplan op overtuigende wijze.
Je bouwt professionele interne en externe contacten op en onderhoudt ze. Je hanteert daarbij de gepaste taal, houding en omgangsvormen.
Je beschrijft het belang van een strategisch netwerk van partners en investeerders.
Je werkt zelfstandig een geïntegreerd communicatieplan uit voor profit en social profit en voor private en overheidsorganisaties op basis van bekomen onderzoeksresultaten. Dit omvat het benoemen en indelen van doelstellingen, doelgroepen en publieksgroepen, het uitwerken van een strategie en het kiezen en creatief realiseren van gepaste communicatiemiddelen.
Je zet een creatief idee om in een duurzaam en consistent businessplan.
Je toetst de vraag van een opdrachtgever en vertaalt deze in een communicatieproject. Je organiseert dit project efficiënt en stuurt medewerkers en toeleveranciers aan.
Je ontwikkelt een klant- en servicegerichte attitude.
Je past communicatie- en onderhandelingstechnieken toe om deals te sluiten met leveranciers en (potentiële) klanten.
Je schat met regelmaat je eigen kennen en kunnen realistisch in en analyseert persoonlijke leerbehoeften. Je gaat op zoek naar (leer)kansen om de eigen competenties te verbreden en te verrijken.
Je benoemt je sterke en zwakke punten in het volledige traject rond ondernemen en gebruikt hierbij de reflectiemethodiek

Leerinhoud

Inleiding: wat is ondernemen?

Deel 1: Eerste Hulp Bij Ondernemen => gids van praktische modaliteiten bij de opstart van een onderneming

Deel 2: Realisatie van een ondernemingsplan / businessplan

Pitchen van je ondernemingsplan voor een jury

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
Spring VerderVerplicht
  • Auteur: Youssef Deconinck
Online materiaalVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges24,00 uren
Werktijd buiten de contacturen54,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht100,00Pitch
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00Pitch