Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Stage11925/3521/2526/1/22
Studiegids

Stage

11925/3521/2526/1/22
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de communicatie, trajectschijf 3
    Keuzepakket:
    • Keuzepakket stage
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 15 studiepunten
Co-titularis(sen): Robijns Iris
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (1ste semester) of 15.03.2026 (2de semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd/getolereerd).

Volgtijdelijkheid

binnen trajectschijf 1 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben EN binnen trajectschijf 2 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben.

Korte omschrijving

In het derde jaar loop je een stage van 12 weken. Zo maak je alvast kennis met de professionele wereld. Een heuse uitdaging! De AP Hogeschool biedt je een hele lijst met stageplaatsen aan in de wereld van de communicatie. Als je zelf een interessante stageplek kan aanbrengen, staan wij daar uiteraard open voor. Deze wordt na screening eventueel aanvaard.

De stagebegeleider van je stageplaats zal je begeleiden op je stageplaats, de stagebegeleider van de hogeschool is de lector die je vanuit AP coacht. Je kan altijd bij hem of haar terecht met eventuele vragen of problemen. Na je stage heeft er een evaluatiegesprek plaats. Dat gebeurt op de stageplek zelf. Tevens schrijf je een verslag waarbij je reflecteert op je stage. Dat verslag maakt deel uit van de evaluatie.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je hebt zicht op het media- en communicatielandschap (de diverse werkomgevingen, het mediabedrijf, het nationale en het internationale medialandschap) en volgt trends inzake communicatie op de voet.
Je volgt zelfstandig de communicatiekanalen van een bedrijf of merk op.
Je kiest de gepaste media om een communicatieprobleem op te lossen.
Je bedenkt en ontwikkelt een creatief visueel concept of format. Je hebt kennis van beeldopbouw en beheerst de basistechnieken van fotografie, AV, lay-out en grafische vormgeving om eenvoudige visuele communicatiemiddelen zelf te creëren. Voor complexere taken werk je efficiënt samen met specialisten.
Je maakt een visuele presentatie voor je concepten
Je schrijft vlotte, correcte en goed gestructureerde Nederlandstalige informatieve en persuasieve communicatieboodschappen waarbij de invalshoek, de inhoud, de opbouw, de woordkeuze en de toon passen bij het medium, de boodschap en de doelgroep.
Je evalueert kritisch je eigen werk aan de hand van een in correct Nederlands opgesteld schriftelijk stageverslag.
Je bouwt professionele interne en externe contacten op en onderhoudt ze. Je hanteert daarbij de gepaste taal, houding en omgangsvormen.
Je zet digitale vaardigheden in om te netwerken met mensen uit je professionele vakgebied.
Je werkt zelfstandig een geïntegreerd communicatieplan uit voor profit en social profit en voor private en overheidsorganisaties op basis van bekomen onderzoeksresultaten. Dit omvat het benoemen en indelen van doelstellingen, doelgroepen en publieksgroepen, het uitwerken van een strategie en het kiezen en creatief realiseren van gepaste communicatiemiddelen.
Je evalueert de impact en resultaten van communicatiestrategieën en stelt verbeteringsideeën voor.
Je zet zelfstandig de juiste media in bij het creëren van een geïntegreerde communicatiestrategie.
Je toetst de vraag van een opdrachtgever en vertaalt deze in een communicatieproject. Je organiseert dit project efficiënt en stuurt medewerkers en toeleveranciers aan.
Je vertaalt de vraag van een opdrachtgever naar een heldere briefing voor teamleden.
Je volgt communicatieprojecten accuraat en met de nodige zorg administratief en budgettair op.
Je volgt activiteiten, taken en afspraken correct op, rekening houdend met de deadlines.
Je functioneert als efficiënt lid van een (multidisciplinair) team en bent daarbij kritisch voor het eigen en andermans werk. Je geeft je mening en standpunt met respect voor anderen. Je heb zicht op je eigen rol binnen de organisatie en past je aan wanneer dat wenselijk is.
Je verwerkt vlekkeloos de input van mensen uit andere afdelingen van je bedrijf in je strategie.
Je maakt je standpunten en mening duidelijk, steeds met respect voor anderen.
Je houdt rekening met de noden en wensen van collega's.
Je zet gekregen feedback om in persoonlijke actiepunten om je eigen functioneren waar nodig bij te sturen.
Je schat met regelmaat je eigen kennen en kunnen realistisch in en analyseert persoonlijke leerbehoeften. Je gaat op zoek naar (leer)kansen om de eigen competenties te verbreden en te verrijken.
Je reflecteert over je persoonlijke sterktes en zwaktes en communiceert optimaal in een diverse professionele omgeving.

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePraktijkbeoordeling in een professionele context80,00Zie studiewijzer.
Eerste examenperiodeReflectieopdracht in de examenreeks20,00Zie studiewijzer.