Academiejaar
2025-26
Komt voor in:
- Graduaat transport en logistiek, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): De Brucker Klaas, De Maere Mick, Van Meir Dominique
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren
Korte omschrijving
Je leert hoe een bedrijf gestructureerd is en hoe het kan functioneren.
Je leert hoe organisatiestructuren werken, welke managementniveau's er zijn, hoe communicatie en besluitvorming verlopen en hoe afdelingen efficiënt kunnen samenwerken.
Je ontdekt hoe een organisatie efficiënt ingericht kan worden.
OLR-Leerdoelen (lijst)
1. Je past algemene theoretische logistieke kennis toe, je analyseert eenvoudige logistieke processen en technieken, en weegt daarbij de invloed van de logistieke keten af.
Je duidt het verschil aan tussen de soorten bedrijven, organisaties en instituties. |
Je licht toe hoe een organisatie haar strategie, visie, missie formuleert op korte en lange termijn. |
Je duidt de begrippen proces, procedure, project en werkinstructie aan in een concrete case. |
Je definieert hoe producten tot stand komen doorheen de bedrijfskolom. |
Je benoemt de verschillende ondernemingsvormen. |
Je beschrijft de belangrijkste kenmerken van de diverse soorten arbeidscontracten en arbeidsrelaties. |
Je licht de verschillende soorten kosten toe. |
2. Je communiceert effectief met interne en externe betrokkenen over de logistieke processen waarbij je betrokken bent en geeft instructies.
Je beschrijft hoe organisaties interageren met de diverse stakeholders in hun omgeving. |
4. Je lost operationele problemen in de eigen werkcontext op en werkt mee aan de implementatie van verbeteringen met het oog op effectiviteit, efficiëntie, kwaliteit, veiligheid en milieu.
Je formuleert in een concrete case hoe een bedrijf de efficiëntie en effectiviteit kan verhogen door middel van procesverbetering. |
Je legt uit hoe technieken zoals Total Quality Management (TQM) en Lean Management bijdragen aan efficiëntie en klanttevredenheid. |
6. Je stuurt je eigen ontwikkeling en handelt op een professionele, ethische en maatschappelijk verantwoorde wijze binnen een internationale context.
Je legt uit hoe bedrijfscultuur en ethisch ondernemen de interne werking en externe reputatie van een organisatie beïnvloeden. |
Leerinhoud
Je leert verschillende ondernemingsvormen kennen en hoe deze zich verhouden tot hun stakeholders.
Je leert hoe ondernemingen zich verhouden tot hun medewerkers (arbeidscontracten, bedrijfscultuur, ethiek,...).
Je leert welke kosten in rekening worden gebracht in de bedrijfsvoering.
je krijgt inzicht in de vermogensstructuur van een onderneming.
Je leert hoe bedrijven hun processen kunnen verbeteren om de efficiëntie en effectiviteit te verhogen.
Je leert hoe producten ontstaan door de verschillende schakels van de bedrijfskolom en hoe deze samenwerken binnen de bedrijfsorganisatie.
Studiematerialen (lijst)
Online leermateriaal op DigitapVerplichtToetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 70,00 | Schriftelijk |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 30,00 | Schriftelijk |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 70,00 | Schriftelijk |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 30,00 | Schriftelijk |
Toetsing (tekst)
Zie Digitap en/of studiewijzer voor verdere instructies.
De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus reeds inbegrepen.