Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Event planning & production40939/3521/2526/1/08
Studiegids

Event planning & production

40939/3521/2526/1/08
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de communicatie, trajectschijf 3
    Keuzepakket:
    • Keuzepakket Xpert-class
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Van der Kraan Harold
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 70,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

België is dé festivalregio van Europa en bakermat van vele publieksevenementen. In dit vak leer je hoe events vandaag online en offline de zintuigen van een breed publiek kunnen prikkelen en hoe evenementen een belangrijk onderdeel zijn van de communicatiestrategie van een onderneming en organisatie. We trakteren je op ervaren gastsprekers uit de sector die boeiende praktijkcases komen delen. Je werkt een eventconcept van A tot Z uit dat je kan toepassen in de echte praktijk.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je hebt zicht op het media- en communicatielandschap (de diverse werkomgevingen, het mediabedrijf, het nationale en het internationale medialandschap) en volgt trends inzake communicatie op de voet.
Je integreert recente trends op het vlak van event & experience in je eventplan.
Je drukt je correct uit in het Nederlands en gaat doelgericht met de Nederlandse taal om.
Je beargumenteert de keuzes die je genomen hebt in een verdediging voor de opdrachtgever.
Je werkt zelfstandig een geïntegreerd communicatieplan uit voor profit en social profit en voor private en overheidsorganisaties op basis van bekomen onderzoeksresultaten. Dit omvat het benoemen en indelen van doelstellingen, doelgroepen en publieksgroepen, het uitwerken van een strategie en het kiezen en creatief realiseren van gepaste communicatiemiddelen.
Je evalueert kritisch een bestaand evenement naar zijn waarde in een communicatieplan.
Je bedenkt een thematisch concept voor een evenement.
Je stelt een eventplan op inclusief alle mogelijke tussenstappen.
Je toetst de vraag van een opdrachtgever en vertaalt deze in een communicatieproject. Je organiseert dit project efficiënt en stuurt medewerkers en toeleveranciers aan.
Je situeert en bespreekt de verschillende stappen in een eventplan.
Je volgt communicatieprojecten accuraat en met de nodige zorg administratief en budgettair op.
Je berekent een budget en stelt een budgetplan op.
Je stelt een sponsorlijst en sponsordossier op.

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Vormen van groepsleren12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen46,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00