Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Digital adskills40942/3521/2526/1/13
Studiegids

Digital adskills

40942/3521/2526/1/13
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de communicatie, trajectschijf 3
    Keuzepakket:
    • Keuzepakket Xpert-class
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Van der Kraan Harold
Onderwijstalen: Engels
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 74,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Als communicatiedeskundige kun je in de huidige samenleving niet meer functioneren zonder de nodige digitale vaardigheden. Je moet ook in staat zijn om sociale media professioneel in te zetten. In dit vak verkennen we het digitale landschap en de nieuwe mediamix van 2025. In het theoretische deel bespreken we hoe sociale media onze samenleving en de bedrijfswereld beïnvloeden. De hoofdfocus van dit vak ligt op het ontwikkelen van een digitale strategie en het werken met tools zoals e-mailmarketingsoftware en andere relevante digitale marketingtools. Je gaat praktisch aan de slag met concrete opdrachten in digitale marketing onder begeleiding van een vakexpert uit het bedrijfsleven.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je hebt zicht op het media- en communicatielandschap (de diverse werkomgevingen, het mediabedrijf, het nationale en het internationale medialandschap) en volgt trends inzake communicatie op de voet.
Je herkent de relevantste actuele trends op vlak van digital marketing
Je formuleert autonoom een communicatieprobleem en werkt mee aan het initiëren, plannen en uitvoeren van toegepast onderzoek rond communicatoren, kanalen, boodschappen of ontvangers, vertrekkend van een afgebakende opdracht. Je rapporteert hierover aan vakgenoten en leken.
Je stelt een webanalysetool correct in om doelen te meten, de website en advertentiecampagnes te analyseren en de conversie te verbeteren
Je analyseert en optimaliseert je social performance op basis van social media dashboards
Je schrijft vlotte, correcte en goed gestructureerde Nederlandstalige informatieve en persuasieve communicatieboodschappen waarbij de invalshoek, de inhoud, de opbouw, de woordkeuze en de toon passen bij het medium, de boodschap en de doelgroep.
Je creëert passende en correcte content voor digitale kanalen
Je werkt zelfstandig een geïntegreerd communicatieplan uit voor profit en social profit en voor private en overheidsorganisaties op basis van bekomen onderzoeksresultaten. Dit omvat het benoemen en indelen van doelstellingen, doelgroepen en publieksgroepen, het uitwerken van een strategie en het kiezen en creatief realiseren van gepaste communicatiemiddelen.
Je werkt een digitale strategie en bijbehorend communicatieplan uit in functie van de strategische doelstellingen van de klant.
Je werkt op basis van welomlijnde digital KPI's en hanteert vlot de belangrijkste digital metrics.
Je past Search Engine Optimisation toe om organisch hoge rankings te behalen bij Google en co je kan werken met gerelateerde tools
Je zet targetted SEA en social advertisingcampagnes op
Je volgt communicatieprojecten accuraat en met de nodige zorg administratief en budgettair op.
Je kan werken met e-mailmarketingsoftware (zoals Mailchimp)

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges4,00 uren
Vormen van groepsleren14,00 uren
Werktijd buiten de contacturen56,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00