Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Copy & Content40944/3521/2526/1/81
Studiegids

Copy & Content

40944/3521/2526/1/81
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de communicatie, trajectschijf 3
    Keuzepakket:
    • Keuzepakket Xpert-class
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Verstraeten Bart
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

eerder ingeschreven voor Copy & communicatie.

Korte omschrijving

De focus ligt op direct response copy. Je leert creatief omgaan met je teksten en je past ze aan in functie van doelgroep, boodschap en medium. Je schrijft wervende copy en content, online en print.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je bedenkt en ontwikkelt een creatief visueel concept of format. Je hebt kennis van beeldopbouw en beheerst de basistechnieken van fotografie, AV, lay-out en grafische vormgeving om eenvoudige visuele communicatiemiddelen zelf te creëren. Voor complexere taken werk je efficiënt samen met specialisten.
Je maakt een landingspagina op die niet alleen aantrekkelijk en informatief is, maar ook meer conversie stimuleert. 
Je schrijft vlotte, correcte en goed gestructureerde Nederlandstalige informatieve en persuasieve communicatieboodschappen waarbij de invalshoek, de inhoud, de opbouw, de woordkeuze en de toon passen bij het medium, de boodschap en de doelgroep.
Je implementeert een performante schrijfmethode door helder gestructureerde en activerende commerciële teksten op te stellen. 
Je schrijft kernachtige en effectieve lijnen die de essentie van een merk of boodschap in enkele woorden vatten en de interesse van de lezer wekken. 
Je creëert boeiende leads die aansporen om verder te lezen, met aandacht voor inhoudelijke relevantie en het opwekken van nieuwsgierigheid. 
Je ontwikkelt een commercieel persbericht dat nieuwswaarde heeft en zowel informatief als overtuigend is, met het oog op publicatie. 
Je genereert een advertentietekst die opvalt en je ideale klant effectief tot actie aanzet. 
Je maakt copy voor Instagramposts en ondertitelde -video’s of -reels, die doelgroepgericht en effectief inspelen op trends, expertise en merkidentiteit, en engagement teweegbrengen. 
Je designt een overtuigende verkoopbrief, met een sterke openingszin, duidelijke voordelen voor de lezer, in het oog springende visuele en talige elementen en een krachtige call to action of call to benefit. 

Leerinhoud

Storyselling & een performante schrijfmethode, dat zijn de hoekstenen. Toegepast op microcopy: tagline, slogan, koppen en actieknoppen. En op short en long copy: advertentie, landingspagina (SEO-proof), persbericht, verkoopbrief/prospectiebrief en Instagramposts (ondertitelde video/reel incluis). Komt daar nog bij: je Nederlandstalige copy voor het olod Campaigning.
 
Volgens de briefing waaraan je werkt,

- kies en omschrijf je de perfecte boodschap en de ideale klant/prospect
- geef je de teksten een juiste lay-out en geschikte visuals mee.

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
Online leermateriaal op DigitapVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges10,00 uren
Individuele begeleiding2,00 uren
Werktijd buiten de contacturen66,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)100,00Schriftelijk - Werkstuk. Er is wekelijks procesevaluatie bij de individuele begeleiding. De eindscore wordt verdeeld over product- en procesevaluatie. Beoordelingscategorieën, -niveaus, -criteria en andere details staan in de studiewijzer op Digitap.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks100,00Schriftelijk - Werkstuk. Uitsluitend productevaluatie. De precieze opdracht wordt vastgelegd eind juni (zie Digitap). Beoordelingscategorieën, -niveaus, -criteria en andere details staan in de studiewijzer.