Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Media & entertainment40945/3521/2526/1/18
Studiegids

Media & entertainment

40945/3521/2526/1/18
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de communicatie, trajectschijf 3
    Keuzepakket:
    • Keuzepakket Xpert-class
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Martens Kristoff, Van der Kraan Harold
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 48,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Wij consumeren dagelijks honderden verschillende mediaproducten, soms uit professionele overwegingen maar nog vaker als een bron van ontspanning. De entertainmentindustrie wordt alsmaar groter en de commerciële strategieën achter de creatieve producten is van economisch belang voor deze groei. In de lessen media & entertainment onderzoeken we de industrie op vlak van creativiteit en commercialiteit.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je hebt zicht op de maatschappelijke context waarbinnen communicatie plaatsvindt, kan de maatschappelijke en juridische implicaties van communicatie-vormen en -uitingen inschatten en handelt volgens de professionele ethiek.
Je beschrijft wat nodig is om succesvol een product in de culturele en entertainmentsector op de markt te brengen
Je hebt zicht op het media- en communicatielandschap (de diverse werkomgevingen, het mediabedrijf, het nationale en het internationale medialandschap) en volgt trends inzake communicatie op de voet.
Je bespreekt de gekozen sector via aangeboden colleges en het bekijken en lezen van de opgegeven mediaproducten
Je gebruikt de specifieke terminologie en de basiskennis van de entertainmentindustrie bij de voorstelling van het project
Je formuleert autonoom een communicatieprobleem en werkt mee aan het initiëren, plannen en uitvoeren van toegepast onderzoek rond communicatoren, kanalen, boodschappen of ontvangers, vertrekkend van een afgebakende opdracht. Je rapporteert hierover aan vakgenoten en leken.
Je analyseert de impact die televisionele formats hebben op onze samenleving
Je bedenkt en ontwikkelt een creatief visueel concept of format. Je hebt kennis van beeldopbouw en beheerst de basistechnieken van fotografie, AV, lay-out en grafische vormgeving om eenvoudige visuele communicatiemiddelen zelf te creëren. Voor complexere taken werk je efficiënt samen met specialisten.
Je levert een visueel aantrekkelijk projectdossier op dat je in groep verdedigt
Je werkt zelfstandig een geïntegreerd communicatieplan uit voor profit en social profit en voor private en overheidsorganisaties op basis van bekomen onderzoeksresultaten. Dit omvat het benoemen en indelen van doelstellingen, doelgroepen en publieksgroepen, het uitwerken van een strategie en het kiezen en creatief realiseren van gepaste communicatiemiddelen.
Je bedenkt een eigen fictief concept voor de entertainmentindustrie
Je toetst de vraag van een opdrachtgever en vertaalt deze in een communicatieproject. Je organiseert dit project efficiënt en stuurt medewerkers en toeleveranciers aan.
Je hanteert een coachende aanpak die anderen laat groeien
Je functioneert als efficiënt lid van een (multidisciplinair) team en bent daarbij kritisch voor het eigen en andermans werk. Je geeft je mening en standpunt met respect voor anderen. Je heb zicht op je eigen rol binnen de organisatie en past je aan wanneer dat wenselijk is.
Je participeert actief in een team

Leerinhoud

In dit keuzevak worden verschillende takken van de entertainmentindustrie belicht gaande van muziek, film & TV, graphic novels en videogames. Er wordt dieper ingegaan op de artistieke en commerciële eigenschappen en een deel van de lessen zal bestaan uit het voeren van onderzoek van de entertainmentindustrie met de bedoeling om de resultaten voor te dragen aan de klasgroep.

Studiematerialen (lijst)

Eigen lesnota'sVerplicht
Cursus (digitaal) leermateriaal op digitapVerplicht
  • Auteur: Lector

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges20,00 uren
Practicum en/of oefeningen4,00 uren
Werktijd buiten de contacturen24,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht100,00