Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
International Brand Activation40946/3521/2526/1/52
Studiegids

International Brand Activation

40946/3521/2526/1/52
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de communicatie, trajectschijf 3
    Keuzepakket:
    • Keuzepakket Xpert-class
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Gemoets Ann
Onderwijstalen: Engels
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.

Volgtijdelijkheid

binnen trajectschijf 1 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben EN binnen trajectschijf 2 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben.

Korte omschrijving

Deze cursus geeft een overzicht van internationale experiential marketing inclusief theorie, cases en een groepsopdracht.

Experiential marketing, het gebruik van live, face-to-face engagementen om een band op te bouwen met het publiek, relaties te creëren en merkbetrokkenheid te stimuleren.

De cursus legt uit hoe je een internationale experiential strategie ontwikkelt en hoe de anatomie van een experiential marketingcampagne eruit moet zien. Hoe je de impact van een ervaringsgerichte campagne kunt meten, wordt verder uitgelegd. Studenten zullen deelnemen aan een groepsopdracht om een experiential marketingcampagne voor een adverteerder te ontwikkelen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je hebt zicht op het media- en communicatielandschap (de diverse werkomgevingen, het mediabedrijf, het nationale en het internationale medialandschap) en volgt trends inzake communicatie op de voet.
Je bespreekt de kracht en de toegevoegde waarde van een experiential marketingcampagne voor een merk.
Je beschrijft de voornaamste pijlers van een succesvolle brand activation. 
Je beschrijft de werking van een succesvolle brand activation campagne.
Je bedenkt en ontwikkelt een creatief visueel concept of format. Je hebt kennis van beeldopbouw en beheerst de basistechnieken van fotografie, AV, lay-out en grafische vormgeving om eenvoudige visuele communicatiemiddelen zelf te creëren. Voor complexere taken werk je efficiënt samen met specialisten.
Je implementeert concept tools om tot creatieve brand activation concepten te komen. 
Je drukt je correct uit in het Nederlands en gaat doelgericht met de Nederlandse taal om.
Je presenteert in groep op een overtuigende en professionele manier een brand activation campagne.
Je werkt zelfstandig een geïntegreerd communicatieplan uit voor profit en social profit en voor private en overheidsorganisaties op basis van bekomen onderzoeksresultaten. Dit omvat het benoemen en indelen van doelstellingen, doelgroepen en publieksgroepen, het uitwerken van een strategie en het kiezen en creatief realiseren van gepaste communicatiemiddelen.
Je ontwikkelt een passend creatief concept als antwoord op de briefing van een brand activation agency.
Je toetst de vraag van een opdrachtgever en vertaalt deze in een communicatieproject. Je organiseert dit project efficiënt en stuurt medewerkers en toeleveranciers aan.
Je past de principes voor het ontwikkelen van een brand activation strategie toe met respect voor de merkwaarden op basis van een briefing van een brand activation agency.
Je stelt een tactisch plan op voor de merkactivatie.
Je stelt KPI's op en geeft aan hoe de impact van het voorgestelde plan kan gemeten worden.

Leerinhoud

De cursus biedt een globale kijk op brand activation of experiential marketing op internationaal niveau. De cursus omvat theorie, veel cases en groepswerk.

Theorie: - de opkomst van de ervaring - de psychologie van engagement - het ontwikkelen van een experiential marketing strategie - de anatomie van een experiential marketingcampagne - prestaties en KPI.

Cases Groepswerk: de studenten werken in groep aan een briefing voor een internationale experiential marketingcampagne.

Gastspreker indien mogelijk.

Studiematerialen (lijst)

Experiential MarketingVerplicht
  • Auteur: Smith K. & Hanover D.

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks70,00
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken30,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks70,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks30,00