Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Corporate Stories40947/3521/2526/1/86
Studiegids

Corporate Stories

40947/3521/2526/1/86
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de communicatie, trajectschijf 3
    Keuzepakket:
    • Keuzepakket Xpert-class
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Co-titularis(sen): De Decker Benny, Janssens Dennis, Robijns Iris
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 156,00 uren

Volgtijdelijkheid

eerder ingeschreven voor Visual content creation EN eerder ingeschreven voor Copy & communicatie EN eerder ingeschreven voor Worklab 4: concept, creation & production.

Korte omschrijving

Heel veel informatie wordt op papier of via digitale media doorgestuurd. Maar het moet steeds boeiend verteld worden, anders wil niemand het lezen. In de cursus focussen we op de realisatie van een bedrijfsblad. En daar zit veel in: nieuws zoeken, data verzamelen, interviewen, schrijven en heel veel herschrijven. En dan komt er nog de vormgeving bij: van grafisch ontwerp tot fotografie.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je hebt zicht op het media- en communicatielandschap (de diverse werkomgevingen, het mediabedrijf, het nationale en het internationale medialandschap) en volgt trends inzake communicatie op de voet.
Je analyseert de bestaande magazinemarkt als inspiratie voor de uitwerking van een eigen magazine.
Je zoekt via een gepaste zoekstrategie en in relevante informatiebronnen naar informatie m.b.t. een communicatietopic of (zelf)geformuleerd communicatie probleem. Je schat de waarde van de gevonden informatie in, analyseert kritisch en geeft de kern op zinvolle wijze weer met het oog op communicatieadvies.
Je voert research uit naar de missie, visie, kernwaarden, tone of voice en look and feel van een klant.
Je bereidt interviews voor die stroken met de doelstellingen van je magazine: je selecteert de geschikte interviewees en formuleert de gepaste vragen.
Je bedenkt en ontwikkelt een creatief visueel concept of format. Je hebt kennis van beeldopbouw en beheerst de basistechnieken van fotografie, AV, lay-out en grafische vormgeving om eenvoudige visuele communicatiemiddelen zelf te creëren. Voor complexere taken werk je efficiënt samen met specialisten.
Je brengt de beoogde ijkpersonen helder in beeld via moodboards.
Je brengt je ideeën samen in een overzichtelijke inspiratiemap die als basis dient voor een eigen magazine.
Je ontwikkelt een eigen huisstijlhandboek in lijn met de briefing van een klant.
Je realiseert een eerste dummy van een eigen magazine om de klant te overtuigen.
Je creëert een magazine in InDesign.
Je kiest de geschikte druk- en printmogelijkheden om je magazine af te werken.
Je bouwt je magazine in een goed bladritme dat rekening houdt met het verwachtingspatroon van je lezer.
Je maakt de juiste foto's die passen bij de beoogde look and feel.
Je schrijft vlotte, correcte en goed gestructureerde Nederlandstalige informatieve en persuasieve communicatieboodschappen waarbij de invalshoek, de inhoud, de opbouw, de woordkeuze en de toon passen bij het medium, de boodschap en de doelgroep.
Je schrijft correcte informatieve teksten vanuit originele invalshoeken voor een bedrijfsmagazine met specifieke aandacht voor het bedrijfsimago.
Je schrijft vlot leesbare, boeiende en correcte interviews.
Je schrijft teksten die op maat zijn van de ijkpersoon van je magazine.
Je gebruikt verschillende journalistieke genres (nieuwsberichten, reportages, interviews, fotoverhalen, …) om een gevarieerd magazine samen te stellen.
Je drukt je correct uit in het Nederlands en gaat doelgericht met de Nederlandse taal om.
Je neemt interviews af op een journalistiek verantwoorde manier.
Je toetst de vraag van een opdrachtgever en vertaalt deze in een communicatieproject. Je organiseert dit project efficiënt en stuurt medewerkers en toeleveranciers aan.
Je zet een briefing van een klant om in een efficiënt actieplan met concrete doelstellingen.
Je volgt communicatieprojecten accuraat en met de nodige zorg administratief en budgettair op.
Je houdt rekening met budgettaire verwachtingen van een klant.

Leerinhoud

Bedrijfsmagazines maken is één van de opdrachten van een communicatie-expert. Deze module geeft een overzicht van de verschillende instrumenten en/of media en hun specifieke kenmerken.

  • Je leert de theoretische inzichten m.b.t. het maken van bedrijfsbladen.
  • Je leert bedrijfsbladen te bekijken binnen een communicatiebeleid.
  • Je kijkt, vergelijkt en analyseert bestaande bedrijfsbladen.
  • Je leert, onder begeleiding, een bedrijfsblad maken. De genres worden aangeleerd die daarvoor nodig zijn: bv. nieuwsberichten, korte portretinterviews, korte tot middellange reportages. Je gebruikt daarbij consequent een passende stijl, opbouw, inhoud en invalshoek in functie van de doelstellingen van de opdrachtgever. Je schrijft vanzelfsprekend in vlekkeloos correct en aantrekkelijk Nederlands.
  • Je verzamelt je ideeën in een inspiratiemap en vertaalt deze naar een huisstijlhandboek dat de visuele identiteit van het magazine bepaalt.
  • Je ontwikkelt, onder begeleiding, een eerste dummy van het magazine en werkt dit verder uit in Adobe InDesign, met aandacht voor bladritme, beeldgebruik en lay-out.
  • Je leert de geschikte druk- en printmogelijkheden inschatten in functie van het beschikbare budget.

Studiematerialen (lijst)

Diverse mediabronnenVerplicht
StudiewijzerVerplicht
Online leermateriaal op DigitapVerplicht
Software (Adobe In Design, Photoshop en Illustrator)Verplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges21,00 uren
Practicum en/of oefeningen31,00 uren
Vormen van groepsleren47,00 uren
Werktijd buiten de contacturen57,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht100,00Projectopdracht in groep (50% procesevaluatie en 50% productevaluatie, met verrekening van peer-assessment). Zie Studiewijzer voor details.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00Individuele projectopdracht. Zie Studiewijzer voor details.