Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Marketing: Data en visualisatie40956/3474/2526/1/42
Studiegids

Marketing: Data en visualisatie

40956/3474/2526/1/42
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Graduaat marketing- en communicatiesupport, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • marketingsupport
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 1 of Module 3
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

(simultaan te volgen met Marketing: E-commerce OF geslaagd of getolereerd voor Marketing: E-commerce) EN (simultaan te volgen met Marketing: Performance marketing OF geslaagd of getolereerd voor Marketing: Performance marketing).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Korte omschrijving

Dit opleidingsonderdeel maakt deel uit van een lab. Dat wil zeggen dat per lab drie opleidingsonderdelen zullen samenwerken vertrekkende vanuit één specifieke opdracht. In de eerste drie weken van de module zal er niet-geïntegreerd gewerkt worden. In de laatste drie weken van de module wordt er geïntegreerd gewerkt. Elk opleidingsonderdeel wordt apart getoetst.
Het opleidingsonderdeel Marketing: Data en visualisatie maakt deel uit van het lab Marketing. Dit is een praktijkvak. Je wordt beoordeeld op je uitgevoerde opdrachten.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je verzamelt en verwerkt data en informatie voor het uitvoeren van de marketingstrategie en het marketingplan.
Je interpreteert financiƫle metrics.
Je berekent customer experience metrics.
Je berekent brand metrics waaronder merkbekendheid.
Je analyseert digitale marketing metrics.
Je verzamelt Key Performance Indicators (KPI's) om de effectiviteit van marketinginspanningen te meten.
Je importeert gegevens in een datavisualisatieprogramma.
Je analyseert gegevens in een datavisualisatieprogramma
Je visualiseert gegevens met diverse grafieken.
Je creƫert interactieve dashboards voor dynamische gegevensverkenning.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursusmateriaal beschikbaar via Digitap

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Practicum en/of oefeningen12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen54,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00

Toetsing (tekst)

De beoordeling van dit opleidingsonderdeel gebeurt op basis van:

  • procesevaluatie die beoordeeld wordt tijdens de verplichte feedbackmomenten tijdens de lesweken
  • de ingediende projectopdracht
  • het jurymoment tijdens de examenweken

Zie studiewijzer op Digitap voor meer informatie.