Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Mens en maatschappij40965/3474/2526/1/57
Studiegids

Mens en maatschappij

40965/3474/2526/1/57
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Graduaat marketing- en communicatiesupport, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Cornil Koen, Goidts Christophe, Willems Ann
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 2 of Module 4
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Korte omschrijving

In het opleidingsonderdeel Mens en Maatschappij kijken studenten bewust over de grenzen van marketing en communicatie heen. Ze maken kennis met essentiële economische en sociologische basisbegrippen en krijgen inzicht in de werking van belangrijke bestuurlijke instellingen. Via actuele maatschappelijke thema’s zoals bijvoorbeeld inflatie, diversiteit, armoede, mobiliteit, automatisering, gezondheid en geluk ontwikkelen ze een bredere kijk op de wereld waarin ze professioneel actief zullen zijn. Dit vak stimuleert hen om kritisch na te denken over hun rol als toekomstig communicatie- of marketingprofessional binnen een complexe samenleving.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je bent nauwkeurig, zelfkritisch en verbetert permanent de eigen deskundigheid.
Je legt de economische basisbegrippen uit.
Je legt de sociologische basisbegrippen uit.
Je legt de werking van bestuurlijke instellingen uit.
Je identificeert relevante maatschappelijke thema's en opinies in de actualiteit.

Leerinhoud

In het opleidingsonderdeel Mens en Maatschappij behandelen we de samenleving vanuit het framework van de DESTEP-analyse. DESTEP staat voor demografische, economische, sociaal-culturele, technologische, ecologische en politiek-juridische factoren. Vanuit een marketing- en communicatieperspectief bespreken we de invloed van actuele trends op een organisatie en haar stakeholders.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursusmateriaal beschikbaar via Digitap.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges24,00 uren
Werktijd buiten de contacturen54,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00

Toetsing (tekst)

De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus reeds inbegrepen.