Academiejaar
2025-26
Komt voor in:
- Graduaat marketing- en communicatiesupport, trajectschijf 2
In andere opleidingen:
-
Graduaat marketing- en communicatiesupport als Werkplekleren 1_FT
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
12 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Campo Catherine, Mols Nadia
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 1 + Module 2 of Module 3 + Module 4
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 300,00 uren
Korte omschrijving
In het opleidingsonderdeel Werkplekleren 1 leert de student de verworven theoretische kennis van de opleiding toe te passen in de praktijk aan de hand van een takenpakket binnen het marketing- en communicatieteam van een bedrijf of organisatie uit de openbare of non-profit sector.
De student zoekt zelf het bedrijf/organisatie, bespreekt het takenpakket bij de sollicitatie en legt dit voor aan de begeleidende WPL lector ter goedkeuring. Het bedrijf en het takenpakket dienen aan een aantal criteria te voldoen zoals beschreven in de infofiche. Enkel als aan die criteria voldaan wordt krijgt de student de goedkeuring om te starten. Het takenpakket moet dusdanig samengesteld zijn dat de leerdoelen afgetoetst kunnen worden. De student werkt op een professionele manier samen met de werkplekmentor en de AP lector en toont aan dat hij/zij de nodige soft skills heeft verworven zoals aangegeven in de leerdoelen.
De student verruimt zijn kennis door nieuwe vaardigheden aan te leren op de werkplek. Hij doet praktijkervaring op en verwoordt dit in een wekelijkse creatieve blog.
De student is 3 dagen per week gedurende 7 weken aanwezig op de werkplek (min. 168 u in totaal) en wordt begeleid door een AP-werkpleklector. Het opleidingsonderdeel Werkplekleren 1 bereidt de student voor op het ondersteunend werken binnen een marketing-of communicatieteam.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Je ondersteunt bij sales-, marketing- en/of communicatieactiviteiten gebruikmakend van de passende tools en methoden.
Je maakt en bewerkt visuele en/of audiovisuele content op basis van duidelijke richtlijnen, aangepast aan de basisvereisten van het platform. |
Je ontwerpt content rekening houdend met de huisstijlrichtlijnen. |
Je ondersteunt bij het verbeteren van de online zichtbaarheid van de organisatie, onder andere door zoekwoorden te analyseren en content te optimaliseren. |
Je werkt mee aan eenvoudige analyses, zoals het opvolgen van websiteverkeer, social media-statistieken of campagneresultaten, en interpreteert deze in functie van de opdracht. |
Je voert aanpassingen aan een website uit met aandacht voor gebruiksvriendelijkheid en SEO. |
Je ondersteunt bij het beheer van het administratieve proces van de sales-, marketing- en/of communicatieafdeling.
Je werkt vlot met de courante software voor bedrijfsadministratie. |
Je werkt probleemoplossend en doelgroepgericht gebruikmakend van de eigen creativiteit.
Je maakt content die inspeelt op de doelgroep en het engagement in de community versterkt. |
Je werkt constructief samen op een inclusieve wijze.
Je werkt samen met anderen en deelt je ideeën op een respectvolle manier. |
Je werkt zelfredzaam, handelt (pro)actief en neemt verantwoordelijkheid voor het eigen werk.
Je speelt flexibel in op onverwachte omstandigheden tijdens je taken. |
Je neemt je verantwoordelijkheid voor opdrachten gecoacht door werkplek en lector |
Je communiceert mondeling en schriftelijk op een professionele manier in het Nederlands.
Je communiceert mondeling overtuigend en helder in het Nederlands. |
Je communiceert schriftelijk op een professionele manier in het Nederlands |
Je gebruikt schrijftools (zoals spellingscorrector, schrijfhulp, schrijfassistent, AI tekstrobots...) om foutloos te communiceren. |
Je bent nauwkeurig, zelfkritisch en verbetert permanent de eigen deskundigheid.
Je werkt gestructureerd en planmatig. |
Je staat open voor feedback en past je werk waar nodig aan. |
Je reflecteert over je eigen functioneren en herkent sterke en zwakke punten. |
Je bent leergierig. |
Je houdt je aan vooropgestelde afspraken en levert taken tijdig af. |
Leerinhoud
De student werkt tijdens Werkplekleren 1 aan taken en/of projecten binnen het marketing- en communicatieteam van een bedrijf of organisatie uit de openbare of non-profit sector. De student ondersteunt bij het voorstellen, uitvoeren of optimaliseren van marketing en communicatie gerelateerde taken. Hiervoor gaat hij/zij uitvoerend te werk onder begeleiding van de werkpleklector en wordt nauw begeleid door de begeleidende lector.
De student zoekt zelf een bedrijf/organisatie om WPL1 te doorlopen en bespreekt zijn/haar takenpakket en opdrachten tijdens de sollicitatie aan de hand van de infofiche WPL1, beschikbaar op Digitap. De richtlijnen voor het verwachte takenpakket binnen het marketing- of communicatiedomein worden hierin gespecifieerd. Het takenpakket dat wordt afgesproken tussen de werkplek, de student en de AP werkpleklector zal ervoor zorgen dat de gewenste leerdoelen bereikt worden.
Tijdens WPL1 werkt de student ondersteunend in een marketing-of communicatie omgeving, doet praktische kennis op de werkplek en werkt op een professionele manier samen met de werkplekmentor en de werkpleklector. De student past de geleerde vaardigheden toe en toont aan dat hij soft skills heeft verworven zoals aangegeven in de leerdoelen. Bovendien bouwt de student nieuwe contacten en relaties op tijdens zijn aanwezigheid in het bedrijf.
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Alle nodige richtlijnen en evaluatieformulieren worden op Digitap gepubliceerd.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Portfolio | 15,00 | |
Eerste examenperiode | Praktijkbeoordeling in een professionele context | 70,00 | |
Eerste examenperiode | Reflectieopdracht in de examenreeks | 15,00 | |