Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Werkplekleren 2 Marketing40970/3474/2526/1/33
Studiegids

Werkplekleren 2 Marketing

40970/3474/2526/1/33
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Graduaat marketing- en communicatiesupport, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • marketingsupport
In andere opleidingen:
  • Graduaat marketing- en communicatiesupport als Werkplekleren 2 Marketing_19SP
  • Graduaat marketing- en communicatiesupport als Werkplekleren 2 Marketing_20SP
  • Graduaat marketing- en communicatiesupport als Werkplekleren 2 Marketing_FT
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 21 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Campo Catherine, Mols Nadia
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 1 + Module 2 of Module 3 + Module 4
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

binnen trajectschijf 1 al minstens 51 studiepunten afgewerkt hebben EN ((simultaan te volgen met Marketing: E-commerce OF geslaagd of getolereerd voor Marketing: E-commerce) EN (simultaan te volgen met Marketing: Data en visualisatie OF geslaagd of getolereerd voor Marketing: Data en visualisatie) EN (simultaan te volgen met Marketing: Performance marketing OF geslaagd of getolereerd voor Marketing: Performance marketing)).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 525,00 uren

Korte omschrijving

In het opleidingsonderdeel Werkplekleren 2 leert de student de verworven theoretische kennis van de opleiding toe te passen in de praktijk aan de hand van een takenpakket binnen het marketingteam van een bedrijf of organisatie uit de openbare of non-profit sector.

De student zoekt zelf het bedrijf/organisatie, bespreekt het takenpakket bij de sollicitatie en legt dit voor aan de begeleidende WPL lector ter goedkeuring. Het bedrijf en het takenpakket dienen aan een aantal criteria te voldoen zoals beschreven in de infofiche WPL2 marketingsupport. Enkel als aan die criteria voldaan wordt krijgt de student de goedkeuring om te starten.  Het takenpakket moet dusdanig samengesteld zijn dat de leerdoelen afgetoetst kunnen worden.

De student werkt op een professionele manier samen met de werkplekmentor en de AP lector en toont aan dat hij/zij de nodige soft skills heeft verworven zoals aangegeven in de leerdoelen.

De student verruimt zijn kennis door nieuwe vaardigheden aan te leren op de werkplek. Hij doet praktijkervaring op en verwoordt dit in een wekelijkse creatieve blog. Ter afronding van WPL2 schrijft de student een zelfreflectieverslag en presenteert hij/zij zijn ervaring en persoonlijke ontwikkeling voor lector en medestudenten.

De student is 5 dagen per week gedurende 10 weken aanwezig op de werkplek (min. 400 u in totaal) en wordt begeleid door een AP-werkpleklector. Het opleidingsonderdeel Werkplekleren 2 bereidt de student voor op het ondersteunend werken binnen een marketingteam .

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je ondersteunt bij sales-, marketing- en/of communicatieactiviteiten gebruikmakend van de passende tools en methoden.
Je maakt gebruikt van je basiskennis van marketing en communicatie om de organisatie te ondersteunen.
Je ondersteunt bij de uitvoering en optimalisatie van betalende digitale marketingcampagnes.
Je ondersteunt het verkoopproces door klantgericht te communiceren en commerciële kansen te signaleren.
Je ondersteunt bij het beheer van het administratieve proces van de sales-, marketing- en/of communicatieafdeling.
Je voert administratieve basistaken uit binnen een professionele marketing- en communicatiewerkomgeving.
Je werkt probleemoplossend en doelgroepgericht gebruikmakend van de eigen creativiteit.
Je houdt rekening met de doelgroep en externe stakeholders bij marketing- en communicatietaken.
Je werkt probleemoplossend gebruik makend van je eigen creativiteit.
Je werkt zelfredzaam, handelt (pro)actief en neemt verantwoordelijkheid voor het eigen werk.  
Je werkt zelfstandig binnen je eigen taakomschrijving.
Je neemt verantwoordelijkheid voor je eigen werk. 
Je handelt proactief.
Je bouwt een professioneel netwerk uit in het werkveld met aandacht voor zelfpromotie.
Je bouwt een professioneel netwerk uit in het werkveld met aandacht voor zelfpromotie.
Je ondersteunt bij de organisatie van marketing en/of communicatieprojecten en stemt af met de betrokken partijen.
Je ondersteunt bij de organisatie van marketing en/of communicatieprojecten en stemt af met de betrokken partijen.
Je communiceert mondeling en schriftelijk op een professionele manier in het Nederlands.
Je communiceert mondeling en schriftelijk volgens de correcte regels van het Nederlands op vlak van spelling en grammatica.
Je bent nauwkeurig, zelfkritisch en verbetert permanent de eigen deskundigheid.
Je gaat constructief om met feedback en zet deze om naar naar concrete acties.
Je werkt planmatig en bepaalt de prioriteiten.
Je reflecteert kritisch over je eigen functioneren en stuurt bij waar nodig.
Je bewaakt de kwaliteit van je werk door nauwkeurig te werken en procedures zorgvuldig te volgen.
Je leert graag bij en past nieuwe kennis meteen toe.
Je doet duurzame voorstellen tot verbetering voor de werking van de organisatie.  
Je doet duurzame voorstellen tot verbetering voor de werking van de organisatie.  
Je verzamelt en verwerkt data en informatie voor het uitvoeren van de marketingstrategie en het marketingplan.
Je verzamelt, verwerkt en presenteert data om marketingbeslissingen te ondersteunen
Je kiest, bewerkt, maakt en verspreidt visuele en/of audiovisuele content bij de uitvoering van marketingprojecten en –acties, rekening houdend met de marketingstrategie van de organisatie.
Je creëert content aangepast aan het platform in functie van de doelgroep en doelstelling in functie van het marketingplan
Je creëert visuele en/of audiovisuele aantrekkelijke content rekening houdend met de huisstijl.
Je ondersteunt bij de coördinatie van marketingprojecten en -acties rekening houdend met de marketingstrategie van de organisatie.
Je voert gerichte marketingtaken uit die bijdragen aan het aantrekken, activeren en genereren van leads in de salesfunnel van de organisatie.

Leerinhoud

De student werkt tijdens Werkplekleren 1 aan taken binnen het marketing van een bedrijf of organisatie uit de openbare of non-profit sector. De student ondersteunt bij het voorstellen en uitvoeren van marketing gerelateerde taken.  Hiervoor gaat hij/zij uitvoerend te werk onder begeleiding van de werkpleklector en wordt nauw begeleid door de begeleidende lector.

De student zoekt zelf een bedrijf/organisatie om WPL2 te doorlopen en bespreekt zijn/haar takenpakket en opdrachten tijdens de sollicitatie aan de hand van de infofiche WPL2 marketingsupport, beschikbaar op Digitap. De richtlijnen voor het verwachte takenpakket binnen het marketing domein worden hierin gespecifieerd. Het takenpakket dat wordt afgesproken tussen de werkplek, de student en de AP werkpleklector zal ervoor zorgen dat de gewenste leerdoelen bereikt worden.

Tijdens WPL2 werkt de student ondersteunend in een marketing omgeving, doet praktische kennis op de werkplek en werkt op een professionele manier samen met de werkplekmentor en de werkpleklector. De student past de geleerde vaardigheden toe en toont aan dat hij soft skills heeft verworven zoals aangegeven in de leerdoelen. Bovendien bouwt de student nieuwe contacten en relaties op tijdens zijn aanwezigheid in het bedrijf. 


Studiematerialen (tekst): Verplicht

Alle nodige richtlijnen en evaluatieformulieren worden op Digitap gepubliceerd.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Vormen van groepsleren8,00 uren
Werkplekleren en/of stage400,00 uren
Werktijd buiten de contacturen117,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePortfolio10,00
Eerste examenperiodePraktijkbeoordeling in een professionele context80,00
Eerste examenperiodeReflectieopdracht in de examenreeks10,00