Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Bachelorproef24597/3521/2526/1/93
Studiegids

Bachelorproef

24597/3521/2526/1/93
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de communicatie, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): De Decker Benny, De Smet Koen, Hye Dirk, Mermans Sandra, Van der Kraan Harold, Verstraeten Bart
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (1ste semester) of 15.03.2026 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd/getolereerd).
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

binnen trajectschijf 1 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben EN binnen trajectschijf 2 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben.

Korte omschrijving

Voor de bachelorproef stelt de student een praktijkgericht advies op waarin een zelfgekozen concreet communicatieprobleem wordt geanalyseerd en aangepakt. In plaats van theoretisch onderzoek ligt de nadruk op werkveldgestuurd advies, onderbouwd met gerichte onderzoeksacties en relevante theoretische kaders. Het uiteindelijke document moet bruikbare aanbevelingen opleveren voor een specifieke organisatie of situatie in het professionele communicatiewerkveld. Het werkveldgestuurd communicatieadvies wordt gepresenteerd voor een jury.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je hebt zicht op de maatschappelijke context waarbinnen communicatie plaatsvindt, kan de maatschappelijke en juridische implicaties van communicatie-vormen en -uitingen inschatten en handelt volgens de professionele ethiek.
Je heb zicht op de maatschappelijke context waarbinnen communicatie plaatsvindt en kan de maatschappelijke en juridische implicaties van communicatievormen en -uitingen inschatten in functie van je eigen onderzoek.
Je hebt zicht op het media- en communicatielandschap (de diverse werkomgevingen, het mediabedrijf, het nationale en het internationale medialandschap) en volgt trends inzake communicatie op de voet.
Je volgt de technologische en andere evoluties in de communicatiesector op.
Je zoekt via een gepaste zoekstrategie en in relevante informatiebronnen naar informatie m.b.t. een communicatietopic of (zelf)geformuleerd communicatie probleem. Je schat de waarde van de gevonden informatie in, analyseert kritisch en geeft de kern op zinvolle wijze weer met het oog op communicatieadvies.
Je voert zelfstandig een grondige deskresearch uit waarbij je de meest relevante bronnen hebt geselecteerd en kritisch hebt beoordeeld
Je formuleert autonoom een communicatieprobleem en werkt mee aan het initiëren, plannen en uitvoeren van toegepast onderzoek rond communicatoren, kanalen, boodschappen of ontvangers, vertrekkend van een afgebakende opdracht. Je rapporteert hierover aan vakgenoten en leken.
Je voert zelfstandig een communicatieonderzoek uit
Je bedenkt en ontwikkelt een creatief visueel concept of format. Je hebt kennis van beeldopbouw en beheerst de basistechnieken van fotografie, AV, lay-out en grafische vormgeving om eenvoudige visuele communicatiemiddelen zelf te creëren. Voor complexere taken werk je efficiënt samen met specialisten.
Je creëert een passende visuele presentatie van je onderzoek
Je drukt je correct uit in het Nederlands en gaat doelgericht met de Nederlandse taal om.
Je presenteert de belangrijkste resultaten van je onderzoek voor een jury
Je werkt zelfstandig een geïntegreerd communicatieplan uit voor profit en social profit en voor private en overheidsorganisaties op basis van bekomen onderzoeksresultaten. Dit omvat het benoemen en indelen van doelstellingen, doelgroepen en publieksgroepen, het uitwerken van een strategie en het kiezen en creatief realiseren van gepaste communicatiemiddelen.
Je ontwikkelt voor je communicatievraagstuk een gepaste strategie waarbij een aantal media concreter worden uitgewerkt
Je kan een communicatievraagstuk flexibel, creatief, nauwkeurig en met een kritische ingesteldheid oplossen.

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Individuele begeleiding
Werktijd buiten de contacturen78,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeOnderzoeksopdracht100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeOnderzoeksopdracht100,00